آخرین عناوین

دوشنبه 30 خرداد 1401-9:57 کد خبر:101623

هشدار مدیرکل دفتر امور شهری مازندران:

سگ‌های ولگرد زنگ خطری برای امنیت شهروندان

مدیرکل دفتر امور شهری و شوراها استانداری مازندران نسبت به افزایش جمعیت سگ‌های ولگرد و تبدیل آن به بحران هشدار داد.


به گزارش خزرتیترخبر و به نقل از باشگاه خبرنگاران، مرادی مدیرکل دفتر امور شهری و شوراها استانداری مازندران گفت: جمعیت سگ‌های بدون صاحب در مازندران مدتی است افزایش یافته و به یک بحران و عامل تهدید کننده سلامت و امنیت شهروندان تبدیل شده است.

وی گفت: دلسوزی‌های بیجا و غذا دهی برخی افراد به سگ‌های بدون صاحب موجب شده است که تعداد این سگ ها افزایش یابد و به یک آفت تبدیل شود.

براساس آمار مرکز بهداشت مازندران سالانه ۱۰ هزار حیوان گزیدگی در مازندران اتفاق می افتد که بیش از ۹۰ درصد آن مربوط به حمله سگ ها است که در برخی از موارد به جان باختن افراد نیز ختم می شود.

آذرماه پارسال سید‌متین هادی‌پور کودک ۵ ساله بابلی در اثر گازگرفتگی یک سگ مبتلا به بیماری هاری جان خود را از دست داد.

به گفته مرادی افرادی هم بدون مجوز به عنوان حامیان سگ‌ها در حال فعالیت هستند و حتی فیلم و عکس‌هایی را به رسانه‌های معاند و بیگانه می فرستند.

وی افزود: کارگروه سگ‌های بدون صاحب  اسفند پارسال  با ریاست معاون عمرانی استاندار راه اندازی و  سه برنامه کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت تنظیم شد که در برنامه کوتاه مدت آمار سگ‌های ولگرد و مراکز نگهداری در شهرستان‌ها را جمع آوری کرده ایم.

 ۱۸ مراکز نگهداری سگ های ولگرد در استان وجود دارد که ۵ مرکز تخصصی و ۱۳ مرکز هم متعلق به شهرداری است که مطابق با نظر سازمان بهداشت ‏جهانی باید بدنبال مؤثرترین راه کنترل سگ ‎های ولگرد یا روش «‏CNVR‏» به معنای‏‏ «گرفتن، ‏عقیم‎ سازی، واکسینه کردن و رهاسازی» باشند.

دستورالعمل کنترل جمعیت سگ‌های ولگرد سال ۸۷ در سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور تصویب، به استانداری‌ها ابلاغ و مقرر شد کارگرو‌هایی در سطح شهرستان به ریاست فرماندار برای کنترل جمعیت سگ‌های ولگرد تشکیل و اقدام عملیاتی انجام شود.

یکی از اقدامات اجرایی این کارگروه جمع آوری و عقیم سازی سگ‌های ولگرد بود که شهرداری اجرای آن را به برخی پیمانکاران سپرد اما بر اساس گفته برخی‌ها از جمله فرماندار سابق شهرستان بابل برخی از این پیمانکاران پس از جمع آوری سگ‌ها، دوباره آن‌ها را به شهر‌ها و روستا‌های همسایه منتقل می‌کنند.

🆔@khazartitrekhabar
🌐Khazartitrekhabar.ir

نام فرستنده :
ایمیل گیرنده :