آخرین عناوین

دوشنبه 28 مهر 1393-23:26 کد خبر:1074

آخرین خبرها از وضعیت بحرانی غرب استان مازندران:

4 هزار خانوار روستایی نوشهر همچنان در محاصره آب/ تعطیلی دانش‌آموزان 5 روستای سیل‌زده مازندران

بخشدار مرکزی نوشهر از محاصره 4 هزار خانوار روستایی در آب و نیز تردد با قایق برای امدادرسانی به روستاییان خبر داد.


به گزارش خزرخبر،مصدق آزادیان در گفت‌وگو با فارس، از محاصره 6 روستا در آب خبر داد و گفت: 15 روستای دیگر در بخش مرکزی نوشهر در معرض تهدید محاصره آب قرار دارند.

وی با بیان اینکه در برخی از مناطق روستایی بخش مرکزی نوشهر ارتفاع آب به 1.5 متر رسیده است، افزود: از چهار روستا بازدید میدانی به‌عمل آمد که براساس آن، سطح آب در مناطق روستایی بسیار بالا است.

آزادیان اظهار داشت: در حال حاضر 4 هزار خانوار روستایی در بخش مرکزی نوشهر در محاصره آب قرار دارند و دچار مشکلات برای تردد هستند و ما نیز به مردم دسترسی لازم را نداریم که به همین منظور یک دستگاه قایق برای تردد در نظر گرفته شد اما به دلیل آن‌که آب در این مناطق از جریان نسبتا تندی برخوردار است، تردد با قایق نیز با مشکل انجام می‌شود ولی به هر صورت تنها راه ارتباطی با روستا از طریق قایق است.

بخشدار مرکزی نوشهر گفت: آذوقه و تامین معیشت خانوار از اصلی‌ترین نیازمندی‌های روستاییان گرفتار در میان آب است که تا دقایقی دیگر اقلام مورد نیاز غذایی از طریق هلال احمر به این منطقه اعزام و در بین خانوارها توزیع می‌شود.

وی به علل بروز چنین حوادثی در این مناطق اشاره و خاطرنشان کرد: لایروبی نشدن رودخانه‌ها و تجاوز به حریم رودخانه از مهم‌ترین علل بروز سیل در این منطقه روستایی است و ساخت‌وسازهای غیرمجاز در حریم رودخانه‌ها و نیز تغییر کاربری‌های غیرمجاز که در اراضی کشاورزی و زراعی انجام می‌شود همه و همه دست به دست هم داده و با یک بارندگی نسبتا شدید شاهد بروز چنین حوادثی هستیم.

بخشدار مرکزی نوشهر تصریح کرد: در حال حاضر روستاهای خیرسر، سنگتجن، سنگ تو، شوفسکاج، خیرودکنار، مزگاء، چلک سفلی، کهنه سرا، ملکار، حوض کتی، حمزه ده علیا و سفلی، اَنارور، خیابان شهید فرسیان، خیابان اصلی روستای پی‌کلا، ونوش، عالم‌کلا و میانک کم و بیش دچار آبگرفتگی و خسارات ناشی از بارش شدید باران شده‌اند.

&&&دانش‌آموزان 5 روستای سیل‌زده مازندران  تعطیل هستند

فرماندار نوشهر بر ارسال هرچه سریع‌تر آذوقه به پنج روستای سیل‌زده تاکید کرد و گفت: دانش‌آموزان این پنج روستا سه شنبه 29 مهرماه تعطیل هستند.

به گزارش خزرخبر و به نقل از فارس، محمدعلی قمی‌اویلی در جلسه مشترک ستاد بحران شهرستان‌های نوشهر و چالوس که با حضور مدیرکل مدیریت بحران مازندران، مدیرعامل جمعیت هلال احمر مازندران، فرماندار چالوس و مسئولان دو شهرستان در محل فرمانداری نوشهر برگزار شد اظهار داشت: در بحران برف به مردم قول‌هایی دادیم اما تمامی آن قول‌ها عملی نشد.

وی با اشاره به محاصره پنج روستای بخش مرکزی در سیل افزود: تعداد زیادی از منازل مسکونی روستاییان دچار آبگرفتگی شدید شدند که این خانوارها برای خشک کردن فضای درونی منازل خود که بر اثر آبگرفتگی کاملا خیس شده است باید بخاری‌های گازی را روشن کنند که با توجه به طولانی شدن فرایند خشک شدن فضای منزل، منجر به افزایش مصرف سوخت و در نتیجه ناگزیر به پرداخت بهای آن که از طریق قبوض اعلام می‌شود، خواهند شد.

قمی‌اویلی بیان داشت: برای کمک به این خانواده‌های آسیب‌دیده از سیل، ضرورت دارد تا ستاد مدیریت بحران مازندران و دستگاه‌های مربوطه تمهیداتی بیندیشند تا در بهای گاز مصرفی آنها تخفیفات ویژه‌ای لحاظ شود تا در کنار مشکلاتی که سیل برای آنها به‌ وجود آورده، از نظر پرداخت بهای سوخت با توجه به شرایط به ‌وجود آمده برای این خانوارها، دچار مشکل نشوند.

وی با بیان اینکه مدارس دانش‌آموزان پنج روستای آسیب‌دیده از سیل سه شنبه نیز تعطیل است، تاکید کرد: آذوقه و دیگر ملزومات مورد نیاز مردم روستایی محاصره در آب در بخش مرکزی نوشهر باید همین امشب به‌ دست آنها برسد.

فرماندار نوشهر تامین بهداشت روستاهای سیل‌زده را ضروری دانست و گفت: در این شرایط از دانشگاه علوم پزشکی مازندران انتظار می‌رود با اختصاص امکانات مناسب به شبکه‌های بهداشت شهرستان‌های غرب مازندران از بروز مشکلات بهداشتی که در این مواقع روی می‌دهد جلوگیری کند.

وی بر ضرورت مهندسی رودخانه‌های نوشهر و چالوس تاکید کرد و بیان داشت: سازماندهی این رودخانه‌ها باید مورد توجه قرار گیرد و این از ضروریات این دو شهرستان است و برای تحقق این امر نیاز به تامین اعتبارات و در اختیار گذاشتن ماشین‌آلات به شرکت آب منطقه‌ای این دو شهرستان است.

نماینده عالی دولت در شهرستان نوشهر با بیان اینکه بسیاری از رودخانه‌ها در بحث سیل از حوزه بحران خارج شده‌اند اما دردسرهای ما در حوزه رودخانه‌های نوشهر و چالوس در بحث سیل هنوز حل نشده، بیان کرد: رودخانه‌ها به جای آن که فرصتی برای گردشگری باشد به تهدیدی برای منطقه تبدیل شده است.

وی گفت: آب روستاهای شرق نوشهر که به صورت مجتمعی هستند بر اثر بارندگی گل‌آلود شده و مردم از آب آشامیدنی سالم برخوردار نیستند که در این باره باید هرچه زودتر اقداماتی انجام شود.

فرماندار نوشهر نامشخص بودن و عدم ارائه نقشه مناسب تأسیسات دستگاه‌های خدمات‌رسان در سطح معابر را از دیگر مشکلات عنوان کرد و افزود: در زمان سیل جهت بازگشایی مسیرها با دستگاه‌هایی چون بیل مکانیکی و سایر ماشین‌آلات، محل دستگاه‌ها و تجهیزات دستگاه‌های خدمات‌رسان از جمله گاز، آب و مخابرات و برق مشخص نیست که مشکلاتی ایجاد می‌شود.

قمی‌اویلی افزود: برای کاهش آسیب‌ها و مشکلات، این دستگاه‌ها باید نقشه تأسیسات خود را به ستاد مدیریت بحران هر شهرستان ارائه دهند.

نام فرستنده :
ایمیل گیرنده :