آخرین عناوین

جمعه 2 آبان 1393-9:47 کد خبر:1089

هشدار مجدد به مسئولان استان قبل از بروز هر حادثه/وعده سه ساله ای که محقق نشد

اهالی 20 روستای شهرستان جویبار از سه سال پیش تاکنون در انتظار تحقق وعده مسوولان برای تخصیص اعتبار جهت احداث پلی هستند که راه ارتباطی آنان را با مرکز شهر از 15 کیلومتر به دو کیلومتر کاهش می دهد.


به گزارش خزرخبر و به نقل از ایرنا ، حدود 10 هزار نفر از ساکنان این روستاها که در دو بخش مرکزی و گیلخواران زندگی می کنند ، تا بهمن ماه سال 90 برای آمد و شدشان به شهر جویبار از پل تاریخی ' سیکاپل ' عبور می کردند ، پلی که راهشان را 13 کیلومتر کوتاه می کرد.

سیکاپل که با قدمت 300 ساله بر روی رودخانه سیاهرود ساخته شده بود ، بر اثر بی توجهی در نگهداری و تحت فشار عبور خودروهای سنگین سرانجام بر اثر بارندگی در بهمن ماه سال 90 فرو ریخت و سبب شد تا مسیر دو کیلومتری به مرکز شهرستان برای روستاییان به 15 کیلومتر افزایش یابد.

اقدام عاجل مسوولان اداره راه و شهرسازی جویبار ، ساخت یک دستگاه پل موقت با لوله بتنی به ارتفاع یک و نیم متر با صرف یک میلیارد ریال هزینه بود که نه تنها در شرایط عادی ظرفیت عبور و مرور ساکنان بخش شرقی رودخانه سیاهرود را ندارد ، بلکه با هر بارندگی و بالا آمدن آب رودخانه ، پل موقت نیز زیرآب رفته و ناپدید می شود.

مسوولان شهرستان در زمان ساخت پل موقت از ساخت پلی مستحکم با ارتفاع بیشتر به عنوان برنامه بعدی خود یاد کردند ، ولی با گذشت حدود سه سال ، ساخت این پل تنها 15 درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

کمبود تخصیص اعتبار بعنوان عامل اجرایی نشدن این طرح از سوی مسوولان اعلام شده است.

محمد علی بذرافشان ' از اهالی روستای ' درویش محمدشاه ' و عضو سابق شورای اسلامی این روستا به خبرنگار ایرنا گفت :سیکاپل به عنوان راه ارتباطی کوتاه و مناسب اهالی روستاهای مناطق پهناب و پایین رودپشت سالها محل تردد افراد و خودروها بود که با تردد خودروهای سنگین و کنده کاری های غیر مجازی که در اطرافش صورت گرفته بود ، یکباره فرو ریخت.

وی افزود : با وجود سیکاپل ، روستاییان مسافت تا شهر جویبار را دو ساعته طی می کردند که پس از تخریب پل و مسدود شدن پل لوله ای ، روستاییان مجبور به طی 15 کیلومتر مسافت تا شهر هستند .

او ادامه داد :با بارندگی دو روز پیش و مسدود شدن این مسیر ، مشکلات تردد روستاییان تشدید شده است.

بذارفشان گفت : به دلیل نبود حتی حصار در حاشیه این پل لوله ای، در زمان بارندگی مسیر پل از رودخانه مشخص نیست و احتمال سقوط افراد و خودروها بسیار زیاد است.

رییس شورای اسلامی بخش مرکزی جویبار هم به خبرنگار ایرنا گفت : روستاهای مناطق پایین رودپشت ، طاق بن و پهناب سالهاست در گیر و دار تخصیص نیافتن اعتبارات لازم راه تردد مناسبی ندارند.

 ذبیح الله متولیان' افزود : با وقوع بارندگی اندک ، مختصر راه دسترسی که همان پل لوله بتنی است مسدود می شود .

وی ادامه داد : روستاییان در این مواقع مجبور به طی مسافت بیشتر و راه های پرپیچ و خم نامناسب و گذر از چندین روستا برای رسیدن به مرکز شهرستان هستند .

به گفته رییس شورای اسلامی بخش مرکزی جویبار، این راهها که جوابگوی اهالی یک روستا هم نیست ، به عنوان راه دسترسی اهالی 20 روستای استفاده می شود .

وی از بروز تصادفات در این راه ها به عنوان بخشی از نتیجه تاخیر در ساخت پل جایگزین برای سیکاپل یاد کرد و گفت : مسوولان می بایست برای تسریع در ساخت آن بیشتر تلاش کنند.

فرماندار شهرستان جویبار نیز به خبرنگار ایرنا گفت : پس ازتخریب پل تاریخی سیکاپل ، روستاییان دو بخش مرکزی و گیلخواران با مشکلات زیادی برای تردد به شهر جویبار مواجه هستند.

رضا گنجی' افزود : ساخت پل جدید با ارتفاع بیشتر به عنوان راهکاری برای برون رفت اهالی 20 روستای جویبار از چالش تردد انتخاب شد که در عمل با کمبود تخصیص اعتبار مواجه شده است.

وی با اشاره به پیشرفت فیزیکی 15درصدی ساخت این پل ، ادامه داد: اعتبارات محدود و قطره چکانی و تخصیص 17درصدی اعتبارات مصوب جوابگوی اجرای این طرح نیست.

فرماندار جویبار گفت: طولانی شدن مدت ساخت این پل سبب نارضایتی روستاییان شده است.

وی تسریع در تکمیل این پل را خواسته بحق بیش از 10 هزار نفر جمعیت روستاهای جویبار اعلام کرد و افزود : در بازدید اخیر استاندار و مدیران ارشد استان مازندران ، تسریع در ساخت این پل تاکید شد.

رییس اداره راه و شهرسازی شهرستان جویبار هم به خبرنگار ایرنا گفت : در سال 1390 و با تخریب بخشی از سیکاپل راه دسترسی اهالی روستاهای منطقه به شهر جویبار از بین رفت.

' محسن قادری' با اشاره به اینکه سیکاپل بر روی رودخانه سیاهرود واقع است ، ادامه داد : با تخریب این پل ، روستاییان برای رسیدن به شهر جویبار قادر به عبور از رودخانه نبودند و در آن زمان اهالی 20 روستای دو بخش شهرستان مجبور به استفاده از راههای فرعی و نامناسب بودند.

وی ساخت پل با لوله های بتنی را اقدام فوری و اضطراری اداره راه و شهرسازی جویبار اعلام کرد و گفت : این پل با ارتفاع یک و نیم متر از بستر رودخانه همجوار با پل قدیمی ساخته شد.

رییس اداره راه و شهرسازی جویبار اعتبار اجرای این طرح را یک میلیارد ریال اعلام کرد و افزود : پیگیری برای ساخت پل مستحکم و مناسب به عنوان اقدام بلند مدت این اداره در دستور کار قرار گرفت .

وی گفت : اواخر سال 1391 برای ساخت پل جدید سه میلیارد و 500 میلیون ریال اعتبار مصوب و با تخصیص یک میلیارد و 800 میلیون ریال آن ، کار ساخت آغاز شد و 12 شمع به قطر یک و نیم متر و به عمق 33 متر به عنوان پایه های پل کاشته شد .

قادری اعتبار مصوب اجرای این طرح در سال 92 را سه میلیارد و 500میلیون ریال اعلام کرد و افزود : با تخصیص یک میلیارد و 800 میلیون ریال از این اعتبار که بخشی برای پرداخت دیون سال قبل پیمانکار صرف شد ، روند اجرای این طرح ادامه یافت .

رییس اداره راه و شهرسازی جویبار با اشاره به اینکه اکنون پیمانکار ساخت پایه های این پل در کف رودخانه سیاهرود انتخاب شد ، گفت : با ساخت این پایه ها ، پیشرفت فیزیکی این پل 45درصدخواهد شد .

وی تخصیص نیافتن اعتبار موردنیاز را اصلی ترین مشکل ساخت پل برشمرد و افزود : تاکنون این اعتبارات از محل تملک دارایی شهرستان جویبار تخصیص یافت ، در حالیکه تخصیص اعتبار از منابع ملی و استانی برای اتمام این طرح نیاز است .

قادری اعتبار مورد نیاز برای تکمیل این پل را بیش از 10 میلیارد ریال اعلام کرد و گفت : در صورت تخصیص این اعتبار ، مرداد ماه سال آینده این پل به اتمام خواهد رسید.

سیکاپل که از بناهای دوره قاجاریه بود ، در سال 1386 به شماره 1309 در فهرست آثار ملی ثبت شد.

رسانه های محلی پیش از تخریب این پل بارها با درج خبر و گزارش نسبت به احتمال تخریب آن به خاطر گودبرداری های اطراف و فرسایش ناشی از گذشت زمان و ترمیم نشدن اساسی هشدار داده بودند

گزارش از : فاطمه قنبری قادیکلایی

 

نام فرستنده :
ایمیل گیرنده :

  • يارب تو كمك برسان
    يکشنبه 4 آبان 1393-12:10


    قضيه هشدار به مسوولان شده ضرب المثل يه گوش در و يه گوش دروازه

    • حداد
      جمعه 2 آبان 1393-19:26


      توی این استان از این قبیل روستاها و مشکلات کم نیست، چیزی که خیلی نایابه و باید با ذره بین دنبالش بیفتیم نگاه درست مسوولین به مشکلات مردمه و پای کار اومدنشونه نه اینکه فقط بشینی و بیانیه صادر کنی و به مردم فقط قول بدیم که فلان کار رو انجام میدیم و فقط امیدواری تو خالی باشه نه چیز دیگه ای.