آخرین عناوین

پنجشنبه 21 خرداد 1394-9:16 کد خبر:11380

جدیدترین اقدامات پلیس فتای مازندران:

کلاهبرداری اینترنتی با وعده فروش خودرو/ هکری که هــک شد/ تهدیدات شبکه های پیام رسان

پلیس فتای مازندران،جدیدترین اقدامات خود را منتشر کرد.


به گزارش خزرخبر، پلیس فتای مازندران،جدیدترین اقدامات خود را منتشر کرد.

*کلاهبرداری اینترنتی با وعده فروش خودرو

به گزارش خزرخبر و به نقل از پلیس فتای مازندران،فردي كه با وعده فروش خودرو در فضای مجازی از افراد مختلف کلاهبرداری نموده بود ، با تلاش ماموران و کارآگاهان پليس فتا استان مازندران شناسايي و دستگیر گردید .

حسن محمدنژاد سرپرست پلیس فتا استان مازندران در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری پلیس در تشریح این خبر اعلام نمود : در پي شکايت و حضور شخصی در پلیس فتا استان مازندران و بیان اینکه جهت خرید اینترنتی خودرو با آگهی فروش خودرویی مواجه شدم و با شماره تلفن درج شده در ذیل آگهی جهت خرید خودروی فوق تماس گرفتم  که وی جهت فروش خودرو از بنده 150/000/000  ریال بیعانه در خواست نوده و من نیز پول خواسته شده را به حساب وی انتقال دادم، اما با گذشت دو ماه از پرداخت پول ، دیگر به تماس های من پاسخگو نبوده و از این طریق وی از من کلاهبرداری نموده است  ، که در این خصوص تقاضای رسیدگی به پرونده را نمود.

وی افزود : پس از اخذ مرجوعه قضایی بلافاصله مراتب در دستور کار مهندسین و کارآگاهان این پلیس قرار گرفت و با تحقيقات گسترده و اقدامات ويژه كارشناسان سرانجام هويت متهم مورد نظر که سابقه دار نیز بود شناسايي گردید .

محمدنژاد در ادامه تصریح کرد: پس از شناسایی متهم ، کارآگاهان با هماهنگی مقام محترم قضایی از متهم جهت روشن شدن ابعاد پرونده بازجویی نموده که وی در بازجويي هاي به عمل آمده منکر هر گونه اقدام مجرمانه شد ولي با ديدن شواهد و مدارک پلیس، لب به سخن گشود و اعتراف نمود : با قرار دادن آگهی فروش خودرو در فروشگاه های اینترنتی خودرو و همچنین قرار دادن شماره تماس خود در آن با وعده فروش و تحویل خودرو به کاربران به قیمت پائین تر و سریع تر ، از آنها پول دریافت نموده و دیگر به تماس های آنها پاسخگو نبودم. 

محمدنژاد خاطرنشان کرد : با تحقیقات بیشتر در پرونده مشخص گردید متهم مورد نظر سابقه دار بوده و با قرار دادن چند عکس و آگهی جعلی در فضای مجازی و همچنین با درج شماره تماس و دادن حساب جعلی ، خریداران در صورتی که هیچ خبری از خودرو نبوده توانسته بود تا کنون از تعدادی زیادی از افراد مختلف در کشور از جمله شاکی دیگری در مازندران که از وی نیز مبلغ 10/000/000 ریال به همین روش کلاهبرداری نماید .

محمدنژاد در خاتمه به شهروندان هشدار داد:

-به هیچ وجه در فضای مجازی به سادگی به هر شخصی اعتماد نکنید . و تنها از فروشگاه های معتبر و مجاز اقدام به خرید اینترنتی نمایید.

&&

*هکری که هــک شد

هکری که اقدام به نفوذ غیرمجاز به سرور سایت های مختلف می نمود، با تلاش ماموران پليس فتا استان مازندران شناسايي و دستگیر گردید .

حسن محمدنژاد سرپرست پلیس فتا استان مازندران در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری پلیس در تشریح این خبر اعلام نمود : در پي حضور وکیل یک شرکت ارائه دهنده خدمات اینترنت در پلیس فتا استان مازندران و طرح شکايت مبنی بر اینکه شخصی اقدام به نفوذ و ورود غیرمجاز به سرور این شرکت را نموده است ، که در این خصوص تقاضای رسیدگی به پرونده را نمود.

وی خاطر نشان کرد : پس از اخذ مرجوعه قضایی بلافاصله مراتب در دستور کار مهندسین و کارآگاهان این پلیس قرار گرفت و با تحقيقات گسترده و اقدامات ويژه كارشناسی سرانجام هويت متهم مورد نظر فردی 28 ساله شناسایی گردید .

محمدنژاد در ادامه افزود : پس از شناسایی متهم ، کارآگاهان با هماهنگی مقام محترم قضایی متهم را دستگیر و به پلیس فتا استان منتقل نمودند که متهم در بازجويي هاي به عمل آمده منکر هر گونه اقدام مجرمانه شد ولي با ديدن شواهد و مدارک پلیس، لب به سخن گشود و انگیزه کار خود را کنجکاوی اعلام نمود.

ویخاطرنشان کرد : هکر فوق با نفوذ غیرمجاز به سرور این سایت به اطلاعات کلیه کاربران آن دسترسی کامل داشت ، وی تا کنون توانسته بود به سایت های مختلفی بصورت غیرمجاز نفوذ کند .

محمدنژاد در خاتمه به شهروندان هشدار داد:

-زمانی که سرور مجازی شما به یک آی پی آدرس جهانی ارائه می شود یعنی سرور شما می تواند در دسترس میلیون ها نفر قرار بگیرد بنابراین به هیچ وجه از رمز عبور ساده استفاده نکنید.

-با تغییر دوره ای رمز عبور خود ضریب امنیت سیستم خود را بالا ببرید.

&&&

*تهدیدات شبکه های پیام رسان :

حسن محمد نژاد سرپرست پلیس فتا استان مازندران در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری پلیس عنوان داشت: شبکه‌های اجتماعی یکی از انواع محصولات فناوری اطلاعات است.

شبکه‌های اجتماعی تلفن همراه از چند فناوری مبتنی بر گوشی استفاده می‌کنند و به نوعی اپراتور مجازی هستند و با این اپراتورها می‌توان مکالمه صوتی، تصویری و متنی داشت .

محمد نژاد افزود: با توجه با اینکه میزان نحوه به‌کارگیری فن‌آوری‌های ارتباطی از جمله شبکه‌های اجتماعی موبایلی در مازندران از سایر استان ها بیشتر می باشد ، خروج اطلاعات شخصی کاربران در شبکه‌های اجتماعی به بیرون از کشور و فراهم شدن امکان جاسوسی از جمله مخاطرات مهم این شبکه های پیام رسان در کشور می باشد.

وی اظهار داشت:ترويج مسائل ضدفرهنگي ، از بين بردن حريم خصوصی افراد و خانواده ها، اتلاف وقت ، فريب و كلاهبرداري از كاربران، انزوا و افسردگي ، نشر اکاذيب از جمله برخی از پيامدهاي منفي شبكه هاي اجتماعي است؛ براین اساس استفاده از تلفن هاي هوشمند در صورت ناديده گرفتن هشدارها بستري براي سوء استفاده هاي برخي افراد را فراهم مي سازد.

سرپرست پلیس فتا استان مازندران افزود : با توجه به اینکه 23 درصد جرائم شایع در فضای مجازی استان مازندران در سال93 جرائمی شامل توهین و نشر اکاذیب و هتک حیثیت به خود اختصاص داده که در شبکه‌های اجتماعی موبایل صورت پذیرفته بود یکی از راه های مقابله را تولید نرم افزارهای داخلی عنوان کرد.

سرپرست پلیس فتا استان به كاربران فضای مجازی توصیه كرد: در جهت پیشگیری از خطرات فضای مجازی کاربران شبکه های اجتماعی دانش اینترنتی خود را افزایش داده و با آگاهی کامل از این فضا استفاده کنند و در صورت حضور و عضویت در شبكه های اجتماعی از برقراری ارتباط با افراد غریبه اجتناب نمایید و به فرزندان خود بیاموزید به درخواست کاربرانی که نمی‌شناسند، پاسخ ندهند و تحت هیچ عنوان اطلاعات شخصی و مالی خود را برای دیگران ارسال نکنند و این نكته را در خاطر داشته باشید فرزندان شما نیازمند همراهی تان در کلیه امور زندگیشان می باشند و این امر در فضای مجازی نیز باید به خوبی صورت پذیرد.

وی به شهروندان توصیه کرد: از بارگذاری و به اشتراک گذاشتن تصاویر و فیلم‌های شخصی در شبکه‌های اجتماعی خودداری نموده و در صورتيكه شخصي براي آنها مزاحمت ايجاد مي نمايد از ادامه ارتباط و پاسخگويي اجتناب ورزيده و این ایجاد مزاحمت را به پلیس فتا گزارش نمایند .

شهروندان باید سعی کنند فرصت‌های مثبت فضای مجازی را شناخته و از آن در مسیر صحیح استفاده کنند و دقت لازم داشته باشند که این فضای گسترده محل مناسبی برای انتقام جویی‌های شخصی نیست.

بر اساس قانون جرائم رایانه‌ای هر شخص که به وسیله سامانه‌های رایانه‌ای و فضای مجازی موجبات هتک حرمت و حیثیت شهروندان را فراهم کند افزون بر اعاده حیثیت به حبس و جزای نقدی محکوم می‌شود. (اشاعه فحشا و منکرات و تشویق به فساد و فحشا در ماده 15 قانون جرایم رایانه‌ای جرم محسوب می‌شود)

سرهنگ محمد نژاد در پایان با تاكيد بر اينكه امروز هيچ لايه پنهاني در فضاي مجازي و شبكه هاي اجتماعي وجود ندارد به منظور جلوگيري از سوءاستفاده سودجويان، از کاربران تلفن های هوشمند و شبکه های اجتماعی خواسته به نکات امنیتی توجه کنند :

1. رویکرد پلیس فتا پیشگیری از جرائم و فراهم نمودن محیط امن برای شما هموطنان عزیز در فضای مجازی می باشد.

2. مراقب عکس ها و تصاویر خصوصی خود بوده و به هیچ عنوان عکس های شخصی و خانوادگی خود را در شبکه های اجتماعی قرار ندهند.

3. تصاویر خصوصی و خانوادگی خود را در گوشی های همراه و یا رایانه های که متصل به اینترنت هستند ذخیره نکنید.

4. فراموش نکنید افراد آنلاین که در فضای مجازی و شبکه های اجتماعی هستند غریبه بوده و هیچگونه اطلاعاتی را برای آنها به اشتراک نگذارید.

5. با قرار دادن رمز پین گوشی و همچنین رمز گذاری برروی فایل های خود در تلفن همراه ، مانع از دستیابی افراد سودجو به آن شوید.

6. بر روي هر لينکي که از طرف فردي ناآشنا ارسال مي شود کليک نکنيد چرا که با كليك لينك، بدافزار عکس و ديگر اطلاعات پروفايل قرباني را سرقت و اطلاعات خصوصي وي را دستمايه اخاذي و ديگر نيات سوء خود قرار مي دهد.

نام فرستنده :
ایمیل گیرنده :