آخرین عناوین

يکشنبه 11 مرداد 1394-11:33 کد خبر:14590

دو خبر هشدار دهنده از پلیس فتای مازندران:

هشدار پلیس فتا مازندران به استفاده‌کنندگان از عابربانک ها/ کليک دزدي در فضاي مجازی

رئیس پليس فتا استان مازندران با توجه به افزایش جرائم از طریق دستگاه هاي عابر بانک ( ATM) بر تاکيد این موضوع بر ضرورت استفاده صحيح از اين دستگاه ها پرداخت .


به گزارش خزرخبر،حسن محمدنژاد بیان داشت : این روزها کلاهبرداری و سرقت از طریق دستگاه‌های  ATMافزایش یافته است بطوری که افراد سودجو با نصب لوازم و تجهیزات اضافی بر روی دستگاه‌های  ATMجهت سرقت از حساب‌های بانکی مردم اقدام نموده اند. دستگاه کوچکی که تشخیص آن به سادگی امکان‌پذیر نبوده واز کارت‌های بانکی افرادی که از دستگاه  ATMاستفاده می‌کردند اسکن ‌کرده و اطلاعات حساب افراد را نیز در خود ذخیره (ثبت) می نماید.

 وی افزود : اسکمیرها، سارقان ناپیدای اطلاعات عابر بانکها هستند. اسکمیرها، دستگاه‌های الکترونیکی کوچک ، ظریف و باریک هستند که درون شکاف‌های ورودی کارت عابر بانک قرار می‌گیرند و اصلاً دیده نمی‌شوند و به راحتی اطلاعات کارت شما را روی نوار مغناطیسی‌اش خوانده و در حافظۀ خود ذخیره می‌کنند.

محمدنژاد در ادامه افزود : سرقت اطلاعات افراد و سپس دستبرد به حساب‌ها مردم با روش های متفاوتی صورت می‌پذیرد، که یکی از آن‌هاSkimming (اسکیمینگ) است.مجرمان (Skimmers) با سرقت اطلاعات کارت‌های عابر بانک افراد و(بدون اطلاع دارنده کارت) از آن سوءاستفاده می‌کنند. به¬صورتی که با نصب ابزارها و وسایلی پیشرفته در محل ورودی کارت دستگاه خودپرداز، قادرند اطلاعات کارت را بخوانند و با نصب یک دوربین کوچک، اطلاعاتی را که فرد وارد می‌کند،مانند رمزهای اول و دوم عبوری را نظاره می‌کنند و سپس از آن سوء استفاده و از حساب افراد سرقت می نمایند.

محمدنژاد در رابطه باچگونگی مقابله با اسکیمینگ به مسئولین بانک ها پیشنهاد و تاکید نمود :

1. عوامل اجرای بانک ها می توانند عابر بانک خود را به سیستم‌های حس¬گر مخصوص برای استفاده از اثر انگشت به جای وارد کردن اطلاعات از طریق دکمه‌ها، مجهز کنند تا نیازی به ورود اطلاعات نباشد؛

2. در دستگاه‌های قدیمی می‌توان Anti Skimmer  (ضد اسکیمر) نصب و بهترین راه این است که نوار مغناطیسی را مغشوش کنند؛

3. در روش‌های نوین و پیشرفته، علاوه بر نصب حس¬گرهای لازم، برای جلوگیری از نصب اسکیمر، تجهیزات دیگری قابل نصب است که هنگام برداشت اطلاعات کارت، با ایجاد سیگنال استراسونیک، مانع جمع¬آوری اطلاعات به¬صورت صحیح و سالم، در Skimmer می‌شود و پس از اتمام عملیات تا هنگام خروج کارت، دستگاه فعال می‌شود و اجازۀ استخراج اطلاعات را نمی‌دهد؛

4. عوامل حراست بانک¬ها با بازدید شبانه روزی دوربین¬های کنترل دستگاه¬های خودپرداز و همچنین بازرسی از خودپرداز، از نصب اسکیمر،  توسط مجرمان پیشگیری کنند.

رئیس پليس فتا استان مازندران براي جلو گيري از اين گونه کلاهبرداري به عموم مردم هشدار داد :

-      جهت دریافت وجه تنها دادن شماره حساب و یا شماره کارت به فرد واریز کننده کفایت می کند و نیازی به دادن رمز اول و دوم،CVV2، تاریخ انقضا و ... نیست. همچنین برای اینکه شخصی پولی به حسابمان واریز نماید نیاز به حضور در پای دستگاه های خودپرداز نمی باشد.

-همۀ افرادی که از کارت‌های عابر بانک استفاده می‌کنند، باید به دقت عدم وجود ابزار اسکیمینگی نظیر دوربین یا صفحه کلید دروغین یا هر چیز مشکوکی را بررسی نمایند و در صورتی برخورد با موارد مشکوک ، حتماً موضوع را با بانک مطرح کنند تا از کلاهبرداری احتمالی جلوگیری گردد.

- در حفظ و نگهداری کارت های اعتباری خود دقت لازم را به عمل آورید،از نگهداری رمز عبور در کنار کارت اجتناب کنید.

- به هیچ وجه کارت و رمز عبور خود را جهت دریافت پول را در اختیار اشخاص ناشناس قرار ندهید .

- در هنگام برداشت وجه مواظب باشید کسی رمز شما را نبیند، هر چند وقت یکبار نسبت به تغییر کلمه عبور کارت های عابر بانک اقدام کنید.

- برگ رسیدی که از دستگاه خودپرداز دریافت می کنید ؛ در محل رها نکنید و در صورت عدم نیاز آن را معدوم کنند.

- موجودی حساب های بانکی مخصوصا حساب های عابر بانک را در فاصله های زمانی مناسب چک کنید.

- در فروشگاه های که امکان خرید با استفاده از کارت خود پرداز وجود دارد از دادن رمز کارت به فروشنده اجتناب کنید.

&&&

هشدار: کليک دزدي در فضاي مجازي

هر فردي که يکبار سر و کارش با اينترنت و صفحات فضاي مجازي افتاده باشد حتما با يک سري چراغ چشمک زن کلافه کننده در گوشه چپ و راست سايت هاي مختلف برخورد کرده است کاربران در هنگام استفاده از اينترنت به صورت کاملاً ناخواسته و اجباري با صفحاتي اين چنيني برخورد مي کنند. جست و جوي گروهي اطلاعات مي تواند علاوه بر ارائه جديدترين مطالب مرتبط تاريخچه مطلب مورد نظر را نيز در اختيار کاربران قرار دهد، تنها روش پيدا کردن گروهي سايت ها در فضاي مجازي استفاده از جست و جو گرها است.

موتورهاي جست و جويي که براي پيدا کردن آخرين اخبار از تيترها و کلمات کليدي استفاده مي کنند. ولي در کشور ما سال ها است که جست و جو گرها مطالب مرتبطي به کاربرها تحويل نمي دهند و اين موضوع تبديل شده است به معضلي که استفاده از اينترنت را براي کاربران بسياري دشوار کرده است.

هر فردي که يکبار سر و کارش با اينترنت و صفحات فضاي مجازي افتاده باشد حتما با يک سري چراغ چشمک زن کلافه کننده در گوشه چپ و راست سايت هاي مختلف برخورد کرده است.

کاربران در هنگام استفاده از اينترنت به صورت کاملاً ناخواسته و اجباري با صفحاتي اين چنيني برخورد مي کنند، صفحاتي که سعي مي کنند با استفاده از سرقت کليک هاي کاربران براي خود درآمد زايي کنند.

 برخي از افراد فقط با قرار دادن برخي از واژهها کليدي و پر کاربرد (نام آنتي ويروس ها و ...) که حتي هيچ ارتباطي با موضوع وبسايت آنها ندارد موتورهاي جستجو را به اشتباه انداختهاند و جست وجوي هر عبارتي در اينترنت مخصوصاً در زبان فارسي به سايت هايي منتهي مي شود که هيچ ارتباطي با مطلب مورد نظر ما نداشته و به جاي آن با باز کردن هر لينک با يک صفحه تبليغاتي غير مرتبط رو به رو مي شويم که نه تنها جست و جو گري را با مشکل رو به رو مي کنند بلکه باعث افزايش مصرف اينترنت کاربران و البته بالا رفتن حد سرانه مصرف اينترنت کشور مي شوند.

تازه اين سايت ها به غير از لينک هايي هستند که با باز کردنشان متوجه مي شويم دوباره به يک صفحه جست و جوي جديد هدايت شده ايم که کلمه کليدي مورد نظر ما رو دوباره سرچ کرده و بي نهايت مطالب غير مرتبط ديگر را براي کاربران نمايش مي دهد.

برخي سايت ها يي که براي جذب بازديد کننده بيشتر و ارتقاء رتبه خود به اينچنين ترفندهايي متوسل مي شوند و با سوء استفاده از کلمات کليدي و تگ هاي پر کاربرد کاربران را فريب مي دهند که در اصطلاح عاميانه به آن کليک دزدي گفته مي شود که از نظر حقوقي يک نوع کلاهبرداري رايانه اي است.

هشدار :

يکي از مشکلات اصلي صفحات کليک دزد استفاده از پهناي باند به مقدار بسيار زياد است که مي تواند هزينه هاي فراواني را براي کاربران به همراه داشته باشد. بيشتر سايت هاي اينترنتي کليک دزد با استفاده از اين روش کاربران را به بخش هايي نامعتبر براي خريد محصولات تقلبي و نامرغوب و گاهي حتي کاربران را به صفحات کلاه برداري هاي اينترنتي هدايت مي کنند.از این رو کاربران اینترنت دقت لازم در استفاده از این تکنولوژی را داشته باشند.

به موجب ماده 67 قانون تجارت الکترونيکي و ماده 13 قانون جرايم رايانه اي تحصيل متقلبانه و غيرمجاز مال ، منفعت ، خدمات و امتيازات مالي از طريق سامانه هاي رايانه اي را تحت عنوان کلاهبرداري رايانه اي جرم انگاري کرده است. اميد است پايگاه هاي اينترنتي اينچنين براي يافتن جايگاه مناسب در فضاي مجازي بهجاي استفاده از ترفندهاي سطح پايين، به ارتقاي محتواي توليدي بپردازند تا بازديدکننده بيشتري داشته باشند .

در پايان محمد نژاد رئیس پلیس فتا استان مازندران اظهار داشت با توجه به افزایش این گونه کلاهبرداری ها ، هموطنان در صورت مواجه با موارد مشکوک آن را از طریق سایت پلیس فتا به آدرسwww.cyberpolice.irبخش "گزارش وب‌سایت‌های متخلف  گزارش نمایند.

نام فرستنده :
ایمیل گیرنده :