آخرین عناوین

چهارشنبه 14 مرداد 1394-17:8 کد خبر:14598

خبرگزاری فارس گزارش می دهد:

آزادپزان درمیان دوراهی،افزایش دل‌خواه قیمت نان یا تعطیلی نانوایی

افزایش قیمت آرد بدون اطلاع مسئولان، نانوایان آزادپز را دچار مشکل کرده است؛ نانواهای آزادپز در خم یک کوچه به دنبال متولی می‌گردند که خبازی را تعطیل کنند یا قیمت نان را به دل‌خواه افزایش دهند.


به گزارش خزرخبر و به نقل از فارس، دولت تدبیر و امید با اتخاذ تدابیری مبنی بر ایجاد اعتدال و بالانس قیمت‌ها دست به تصمیمات یهویی می‌زند که برخی از صنوف را دچار چالش کرده است و در این راستا می‌توان آزادسازی قیمت بنزین را مثال زد؛ این‌بار افزایش قیمت آرد در شهرستان ساری نانوایان آزادپز را دچار مشکل کرده است.

به همین منظور جلسه‌ای در اتاق اصناف مرکز مازندران با حضور اتحادیه خبازان، اصناف، صنعت، معدن و تجارت، شرکت غله، تعزیرات حکومتی و تعداد زیادی از نانوایان آزادپز برگزار شد که نانوایان آزادپز از افزایش قیمت بی‌رویه آرد در مرکز مازندران گله‌مند بودند.  

* آزادسازی 20 درصدی آرد نانوایان تدبیر دولت بود

محمد اکبری یکی از خبازان آزادپز با بیان اینکه در تاریخ اول اردیبهشت ماه امسال‌ در اتاق اصناف جلسه‌ای مبنی بر آزادسازی 20 درصدی نانوایی‌ها مطرح شد که به نحوه اجرای این مصوبه دولت معترض بودیم، ولی هیچ مسئولی به اعتراضم گوش نداد.

وی با اشاره به اینکه تصمیمات در این‌باره سلیقه‌ای اعمال شد، افزود: هدف دولت رساندن یارانه آرد و نان به قشر محروم بوده است و با وعده و وعیدهای شفاهی مسئولان مبنی براینکه بقیه نانوایی‌ها هم آزاد می‌شوند، سیاست دولت به آزادسازی است، انبارهای استان از آرد پر است و مشکلی نداریم این تصمیم در مرکز مازندران اجرا شد.

اکبری با بیان اینکه وعده مسئولان ثابت نگه‌داشتن قیمت آرد حداکثر 54 هزار تومان است، تصریح کرد: یک‌باره دولت در این موقعیت که اعلام کرد گندم جدید خریداری شد و توافق هسته‌ای و رفع تحریم‌ها هم گوش فلک را کر کرد، بدون اطلاع قبلی به نانواها، کارخانه‌داران استان از دیگر استان‌ها سبقت گرفتند و بیش از 15 درصد نرخ آرد را افزایش دادند.

این نانوای آزادپز افزود: قیمت آرد در استان‌های دیگر حدود شش درصد افزایش داشته است.

اکبری با طرح سئوالی مبنی بر اینکه آیا قیمت آرد را کارخانه‌دار تعیین می‌کند یا دستگاه‌های نظارتی خاطرنشان کرد: آیا قیمت گندم افزایش داشته، چرا قیمت آرد مصوبه تغییر نکرده است.

وی با اشاره به اینکه 40 درصد نان مرکز استان را آزادپزان تأمین می‌کنند، بیان کرد: با این روند خبازان هم دچار چک برگشتی می‌شوند و مغازه‌های این صنف تعطیل می‌شود.

اکبری با اعلام اینکه در حال حاضر قیمت آرد در هر کیلو 59 تا 62 تومان است، گفت: دستمزد یک کیلو آرد برای پخت نان 15 هزار تومان تمام می‌شود.

وی با اشاره به اینکه افزایش بی‌رویه قیمت آرد آزادپزان را دچار مشکل کرده است، بیان کرد: یک‌هزار و 300 تومان به هر کیسه آرد بیمه کارگری پرداخت می‌شود، با تعطیلی نانوایی‌ها تعداد زیادی از کارگران نانوایی‌ها بیکار می‌شوند. 

* افزایش آرد منجر به تعطیلی واحدهای خبازی شد

عصمت برزگر نیز از دیگر نانواهای آزادپز در بلوار طالقانی شهرستان ساری است که شش سال سابقه کاری دارد؛ وی می‌گوید: بی‌کیفیتی آرد، گرانی، هزینه بالای سوخت، گرانی دستمزد کارگر سبب شد تا توان اداره نانوایی را نداشته باشم.

وی افزود: میزان آرد مصرفی این واحد خبازی روزانه هشت کیسه بوده است، به محض خرید جدید آرد مشتریان از نان به‌دلیل بی‌کیفیتی آرد معترض بودند.

برزگر خاطرنشان کرد: با افزایش قیمت آرد حدود یک‌ هفته است که این واحد خبازی تعطیل شده است.

* 120 آزادپز نان در ساری 40 درصد نان را تأمین می‌کنند

وحید ولی‌زاده دیگر خباز آزادپز در مرکز مازندران با اشاره به اینکه حدود 120 آزادپز در ساری 40 درصد نان مرکز مازندران را تامین می‌کنند، گفت: هیچ مسئولی در استان از افزایش قیمت آرد باخبر نبود.

وی افزود: افزایش ناگهانی قیمت آرد در روزهای پایانی ماه مبارک رمضان انجام شد.

این نانوای آزادپز با بیان اینکه چرا قیمت آرد در استان‌های هم‌جوار در هر کیسه 3 هزار تومان افزایش داشت، افزود: قیمت آرد در تهران و هرمزگان با افزایش مواجه نبود.

ولی‌زاده با اشاره به اینکه ناگهان افزایش آرد در ساری منجر به تعطیلی برخی از این واحدهای خبازی آزادپز شده است، خاطرنشان کرد: با این اقدام کمرشکن حداقل 150 کارگر از گردونه کاری خارج شدند.

وی بیان کرد: در شش ماه اخیر در شهرستان ساری چهار مرتبه قیمت نان تغییر کرد و از 350 به 600 تومان رسید، که این موضوع سبب بی‌اعتمادی مردم به نانوایان می‌شوند.

این نانوای آزادپز با بیان اینکه فشار دولت در افزایش قیمت آرد کمر آزادپزان را شکست، گفت: برخی نانوایانی که سهمیه دولتی دارند آرد را آزاد می‌فروشند و با افزایش قیمت آرد هم مواجه نبودند.

* هدف ما رفع مشکل صنوف به‌صورت قانونی است

رئیس اتاق اصناف ساری نیز با بیان اینکه حدود 70 اتحادیه زیر نظر اتاق اصناف قرار دارند، اظهار کرد: به‌دلیل رفع بیکاری تعداد زیادی از مردم به بازار روی آوردند.

عباس رمدانی با اشاره به اینکه بحث صنف خبازی و زیر پوشش داشتن قشر زحمت‌کش کارگر از اتحادیه‌های مهم محسوب می‌شود، افزود: هدف ما رفع مشکل صنوف به‌صورت قانونی است.

وی با بیان اینکه بحث افزایش قیمت آرد، یکپارچه‌سازی و افزایش کیفیت آرد مطرح است، اضافه کرد: اتاق اصناف در بحث آزادسازی آرد اتاق اصناف موضوع را پیگیری کرد و نیز درباره افزایش کیفیت موضوعات با استاندارد مطرح شد.

رمدانی با بیان این که برخی طرح‌ها در مازندران به‌صورت پایلوت اجرا می‌شود که هیچ نفعی در این طرح آزمایشی به سود ما نیست، خاطرنشان کرد: ترکیب هیئت رئیسه جدید رفع مشکلات صنفی با تشکیل کارگروه‌های شهرستانی است.

* شرکت غله اطلاعی از افزایش آرد کارخانجات ندارد

نماینده شرکت غله در این جلسه با بیان اینکه اگر نانوایی‌ها مانند بقیه صنف‌ها بودند مشکلات راحت‌تر حل می‌شد اما این صنف حاکمیتی است.

محمود کاظم‌نژاد با بیان اینکه شرکت غله اطلاعی از افزایش قیمت آرد از سوی کارخانجات آرد ندارد، افزود: در 20 تیرماه سال‌جاری نامه‌ای به شرکت غله ابلاغ شد که قیمت تمام‌شده گندم برای نانواهای آزادپز را هر کیلو یک‌هزار و 225 تومان اعلام کرد، محتمل است کارخانجات آرد بر اساس این نامه قیمت آرد را افزایش دادند.

وی با اعلام اینکه شرکت غله متولی و تعیین‌کننده قیمت آرد آزاد برای خبازان نیست، اضافه کرد: سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان که زیرنظر صنعت، معدن و تجارت قرار دارد، باید پیگیر باشد.

کاظم‌نژاد با اشاره به اینکه کارخانه‌دار آرد از شرکت غله گندم خریداری نکرد، گفت: مازندران 18 کارخانه آرد دارد، پس احتمال دارد که کارخانه‌های آرد گندم را از بازار تأمین کردند.

نماینده شرکت غله با بیان اینکه کارخانجات آرد مازندران از لحاظ تکنولوژی مجهز به سیستم نوین هستند، افزود: سیلوی نکا با ظرفیت مشخص گندم را نگهداری می‌کند، بقیه گندم‌های استان در انبارهای کارخانجات ذخیره می‌شوند.

کاظم‌نژاد با بیان اینکه در طرح سهمیه‌بندی سهم گندم هر فرد در کشور 9 کیلوگرم است، تصریح کرد: با توجه به آرد 18 درصدی مازندران سهم گندم برای هر فرد مازندران 7.2 کیلوگرم آرد است.

وی با بیان اینکه در مازندران به ازای هر 650 نفر یک واحد خبازی تعیین شده است و در کشور برای هر یک‌هزار و 300 نفر یک نانوایی ایجاد شد، بیان کرد: شرکت غله در بحث جمعیت و سهمیه هر فرد دخالتی ندارد وظیفه این سازمان توزیع محصول تولیدی با کیفیت مناسب است.

نماینده شرکت غله با اشاره به اینکه مازندران از استان‌های واردکننده گندم است و در گذشته 70 درصد گندم مورد نیاز را از استان گلستان تامین می‌کرد، افزود: از اسفند 90 تا بهمن 93 با وارد کردن گندم از بخش خصوصی و از قزاقستان گندم مورد نیاز تامین می‌شد.

* تلاش برای وارد کردن گندم از قزاقستان

این مسئول با بیان اینکه امسال کیفیت آرد مازندران بالا بود، گفت: از بهمن 93 تاکنون از قزاقستان گندم به مازندران وارد نشده است که در تلاشیم تا وارد کنیم.

* افزایش قیمت آرد از سوی سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان اعلام نشد

رئیس اداره صنعت، معدن و تجارت ساری نیز با بیان اینکه افزایش قیمت آرد از سوی سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان اعلام نشد، گفت: نگاه دولت در بحث آرد و نان تفویض اختیار به نانوایان است.

اسماعیل هادی‌نژاد افزود: تمام تصمیمات درباره آرد و نان در کارگروه آرد و نان استان انجام می‌شود و قیمت نان توسط همین کارگروه تعیین می‌شود.

وی با اشاره به اینکه دولت تصمیماتی در مورد آرد و نان را به استان‌ها تفویض اختیار کرد، یادآور شد: در بحث قیمت‌ها دخالت نداشتیم. 

رئیس اداره صنعت، معدن و تجارت ساری گفت: اعتقاد داریم نانوایان آزادپز در تعیین قیمت نخست نان عجولانه اقدام کردند، نان باید به هر عدد با وزن تعیین شده به یک‎هزار تومان می‌رسید.

* نانوایان آزادپز مختارند قیمت نان را افزایش دهند

این مسئول با اعلام اینکه با افزایش قیمت آرد نانوایان آزادپز مختارند قیمت نان را افزایش دهند، اظهار کرد: همه نانواها مکلف هستند، قیمت نان را به وزن تعیین شده به‌صورت مکتوب به مشتریان اعلام کنند.

وی بیان کرد: لازم نیست همه نانوایان آزادپز نان را با قیمت یکنواخت در اختیار مشتری قرار دهند.

هادی‌نژاد با اشاره به اینکه وظیفه دولت نظارت بر مسائل اقتصادی است، افزود: همه تخلفات آشکار نیست، شماره تماس 124 برای شکایات صنفی معرفی شده است.

نماینده تعزیرات حکومتی نیز با بیان اینکه وظیفه ما رسیدگی به هرگونه پرونده تخلف صنفی است، اظهار کرد: مطابق قانون پرونده‌ای که با شکایت فرد یا اتحادیه انجام شود، تعزیرات حکومتی رسیدگی می‌کند.

عضو هیئت رئیسه اتاق اصناف شهرستان ساری نیز با اشاره به اینکه اگر مسئولان صبح تا ظهر مانند شما خبازان کنار تنور نانوایی بایستند مشکل شما را درک می‌کنند، گفت: کیفیت نان به مواد اولیه، نیروی کار مجرب و ماشین‌آلات نوین وابسته است.

مجتبی کواکبیان با بیان اینکه قوت سفره مردم نان است، جای تاسف است که هیچ مسئولی به مشکل خبازان توجه نمی‌کند، افزود: صنف خبازان در دوران دفاع مقدس نقش موثری داشتند.

وی اظهار کرد: تصمیم دولت در افزایش قیمت بنزین در گذشته و حال در افزایش قیمت آرد بدون اطلاع قبلی خوشایند نیست.

* شرکت غله به خرید تضمینی گندم توجه کند  

رئیس اتحادیه خبازان ساری نیز گفت: آنچه موجب دغدغه اعضای اتحادیه خبازان می‌شود از طریق کمیسیون اصل 90 و دیوان عدالت اداری پیگیری می‌شود.

علی‌اصغر محمودی افزود: مسئولان مرتبط در افزایش قیمت آرد از این مهم اظهار بی‌اطلاعی می‌کنند که برای جامعه اسلامی خوشایند نیست.

رئیس اتحادیه خبازان ساری گفت: شرکت غله به‌جای تعیین قیمت آرد و نان به وظیفه اصلی خود که خرید تضمینی گندم است، بپردازد.

به گزارش فارس، نشست قابل تامل مسئولان مرتبط در افزایش قیمت آرد به جایی نرسید و همچنان نانواهای آزادپز در خم یک کوچه به دنبال متولی می‌گردند که خبازی را تعطیل کنند یا قیمت نان را به دل‌خواه افزایش دهند.

 

نام فرستنده :
ایمیل گیرنده :