آخرین عناوین

شنبه 31 مرداد 1394-17:30 کد خبر:14650

اظهارات جدید معاون سیاسی و امنیتی سابق استاندار مازندران!!!

مردم به کارآمدی و شایستگی رای خواهند داد/مردم از وضعیت فعلی ناراضی هستند

ما در ساری باید غرض های شخصی را در کار نمایندگی کنار بگزاریم، اگر با کسی یک حساب و خرده هم داریم، این در کار نمایندگی نباید بیاید، اگر این اختلافات از حد و حدود خارج شود، مردم ضرر خواهند کرد.


 به گزارش خزرخبر و به نقل از شمال فردا، جنس صحبت های او با سایرین متفاوت است، او اینبار بر خلاف مصاحبه گذشته خیلی صریح و راحت حرف می زند، تئوری پردازی های خوبی هم دارد ، بدون اشاره به فرد و جریان خاص به کالبدشکافی نارسائی ها و مشکلات نمایندگی مجلس در مرکز استان می پردازد.

گرچه خودش هنوز برای ورود به انتخابات تصمیم نگرفته و هرگونه اظهارنظر در این خصوص را زود هنگام می داند، اما انتخابات آینده مجلس زمینه ساز گفتگوی ما با ایشان شده است.

سوال1: آقای دکتر ابراهیمی ضمن تشکر از جنابعالی لطفاً پیرامون جایگاه مجلس و نقش آن در معادلات کلان خصوصاً در حوزه تقنین توضیحاتی را بیان بفرمائید؟

بنده هم عرض سلام و تشکر دارم، طبیعتاً مجلس دو کار اساسی دارد یکی قانونگذاری و دیگری نظارت بر حسن اجرای قوانین، اگر نمایندگان ما وابسته به جناحهای ثروت و قدرت و به نوعی وامدار آنها باشند نمی توانند به نفع مملکت، و برای محرومین و پابرهنگان قانون وضع بکنند.

اگر ما به نمایندگی مردم در مجلس شورای اسلامی بعنوان یک مسئولیت، یک ادای وظیفه برای خدمت نگاه کنیم، این ارزشمند است، اما بعد دیگر نمایندگی این است که ما از نمایندگی و حضور در مجلس به چشم یک امتیاز نگاه کنیم، یک امتیاز شخصی و عنوانی بین نوعی تجارت و به دست آوردن فرصت که به نظرم آن شایسته نیست.

اگر آقای نماینده همین که به صندلی تکیه زد و نتوانست نفسش را مهار کند و به فکر خواسته های قومی و فامیلی باشد، طبیعتاً تکلیفش را فراموش کرده است، به نظرم انتخاب افراد مستقل، آزاده ، شجاع ، مدبر و خدمتگزار محرومین می تواند به مرکز استان، استان و کشور کمک کند.

 اگر هدف همه خدا باشد، هدف خدمت به کشور، استان و حوزه انتخابیه باشد، یا به عبارتی خدمت به انقلاب باشد خیلی از مشکلات حل می شود.

سوال 2: به نظر جنابعالی ایراد و اشکال اساسی کار از کجاست ؟ که باعث چنین چالش هایی می شود؟

پاسخ : به نظرم رکن اصلی، کار نماینده تدین است، نماینده ای که متدین باشد، خیانت نمی کند، کار خلاف انجام نمی دهد ما در کارها و مسئولیت هایمان باید شاخص داشته باشیم، شاخص ما باید اسلام ، قانون اساسی، امام و مقام معظم رهبری باشد.

باید به طور شفاف و واضح این مواضع بیان شود ، مجلس برآمده از الله اکبرهای مردم است، اگر بنا باشد که این مجلس که برآمده از الله اکبرهاست، آقای نماینده بر خلاف آن حرکت کند، به نظرم بر خلاف مردم و انقلاب هم حرکت کرده است.

بنابراین جهت گیری کلی کار آقای نماینده باید به سمت هدفها ، شعارها ، ارزش های اسلام و انقلاب اسلامی باشد ،اینکه می گویند مجلس باید عصاره فضایل ملت باشد حرف جدید و تازه ای نیست.

سوال 3: با این آسیب شناسی که جنابعالی اشاره داشته اید به نظر شما در حوزه انتخابیه مازندران و ساری مشکل کار از جاست؟

بنده بنای ورود به چالش های استانی را به شکل صریح ندارم، متاسفانه به رغم خدمات نمایندگان محترم در مرکز استان، این دوره از نمایندگی در ساری خیلی به سمت گروه گرایی، مصالح شخصی و جناحی رفت البته بنده سلایق سیاسی را نفی نمی کنم اینکه ما تلاقی جناح ها و سلایق سیاسی را داشته باشیم مانعی ندارد، اما اگر این برخوردها و نزاع های بی حاصل و زیر پا خالی کردن ها تبدیل به هم وحدت و همدلی در مرکز استان می شد، این قدر برای مردم و نخبگان ما جنگ اعصاب ایجاد نمی شد.

جبهه گیری های ناسالم و نسبت هایی که به معنی چنددستگی و اختلافات در ساری است مناسب مرکز استانی که باید پیشانی و یا به عبارتی موتور محرکه استان باشد نیست، اگر همه ما برگرد محوری واحد با مدیریت علما خصوصاً آیت ا... طبرسی که انصافاً تلاش زیادی هم در این راستا انجام داده اند جهت واحد و مشخصی را دنبال می کردیم امروز وضعیت ساری خیلی بهتر از این شرایط فعلی خواهد بود.

ما در ساری باید غرض های شخصی را در کار نمایندگی کنار بگزاریم، اگر با کسی یک حساب و خرده هم داریم، این در کار نمایندگی نباید بیاید، گرچند عرض کردم که یک بخش از اختلافات امری طبیعی است، اما اگر این اختلافات از حد و حدود خارج شود، مردم ضرر خواهند کرد.

اگر بحث ها طلبگی باشد مانعی ندارد، برخی از جنجالها در مرکز استان، جنجالهای دبستانی است، یعنی کاملاً گروهی و بر سر منافع است و حالت دلالی هم دارد که واقعاً زشت و دون شان نماینده مجلس است، مثلاً نماینده محترمی از همه ابزارهای نمایندگی با فشار، تهدید و ارعاب استفاده می کند تا رئیس ستاد انتخاباتیش در یک منطقه بخشدار شود.

خب! شما ملاحظه بفرمائید این کار چقدر به نفع مردم و آن منطقه است؟

بعضی ها فکر می کنند کار نمایندگی یعنی آقایی کردن، تکبر ورزیدن، امر و نهی کردن و در جایی بالاتر نشستن. بنده اعتقاد دارم به اینکه روی این کرسی ها، خیلی نشسته اند، یک روز هستند، یک روز نیستند، کسی می تواند به دوران مسئولیت و کار نمایندگی خودش تکیه کند که کاری کرده باشد، ذخیره ای برای خودش درست کرده باشد والا به قول قرآن کریم لفی خسر ، تمام سرمایه اش سوخته است.

 البته این را بنده کلی می گویم بعضی از آقایان در زمانی که می خواهند از مردم رای بگیرند، با هیاهو و به راه انداختن تبلیغات و سروصدا خودشان را از جنس ملت می دانند، اما همینکه روی کرسی تکیه زدند ملت و آرمان های ملت را فراموش می کنند.

سوال 4: آقای دکتر با فرض این چالش ها برای برون رفت از این وضعیت کلی چه پیشنهاداتی دارید و اصلاً به نظر شما در مازندران جهت گیری های کلی باید چگونه باشد؟

ببینید ! دوستانی که می خواهند در آینده نماینده بشوند باید به این مسئله توجه کنند که ما می خواهیم مسائل سیاسی، مقدرات استان و شهرستان را برای یک مدت چهار ساله به دست آنها بدهیم، یعنی الان باید به این فکر باشند که چه طرح و برنامه ای برای مازندران و حوزه انتخابیه خود دارند، به نظر بنده به رغم همه زحماتی که از سوی نمایندگان عزیز برای ارائه لوایح و طرح ها در استان شده، اما رعایت اولویت ها انجام نگرفته است، اینکه امروز وضعیت کشاورزی و صنعتی استان از یک سامانه مناسبی برخوردار نیست به لحاظ عدم رعایت همین اولویت ها بوده است.

 اگر راههایی که موجب گشایش اقتصادی در استان می شد با توجه به این همه ظرفیت ما امروز اینقدر طبقات کم درآمد در استان نداشتیم، به نظرم مشکل امروز مازندران اینست که اگر به جای طرح های کم عمق، کم عمر و کم اثر و یا غیر عملی، قوانین و طرح های گره گشا، پرتاثیر و جامع در بخش های مختلف آن آماده می شد اینقدر بیکاری هم در استان نداشتیم.

با توجه به جایگاه استراتژیک و قابلیت های منحصر به فرد مازندران و مرکز استان ما می بایستی نگاه ملی به برنامه ها و طرح های مازندران داشته باشیم البته برخی از دوستان نماینده در این زمینه کارهای خوبی انجام دادند اما باید بپذیریم که ضعف ها و نارسائی های مازندران و ساری و میاندرود در پرتو نگاه ملی برآورده می شود.

سوال 5: آقای ابراهیمی شاید بعضی ها بگویند که کار نمایندگان محترم قانونگذاری است ؟

بله ، اشاره درستی است بنده هم همین را عرض می کنم، اینکه چون ما نماینده فلان شهر و یا فلان استان هستیم، مرتباً برای آن شهر یا استان امتیاز بگیریم که البته برخی از نمایندگان استان ها در گذشته این کارها را کرده بودند، این یک میدان رقابت غلط و ناسالم هست که تبعات هم دارد، منتها بنده این سوال را مطرح می کنم که چقدر قانون محکم و خوب گذاشته ایم که امروز مازندران و مرکز استان از آن مرتفع شوند، یعنی چقدر کار کارشناسی می شود، که ناظر به مشکلات و زندگی مردم باشد.؟

بنده با جزئی نگری و بخشی نگری مخالف هستم،مصادیق زیادی دارم که مجالی برای بازگو کردن آن نیست، متاسفانه کمتر از خرد جمعی و کارشناسی هم در کارها استفاده می شود، اگر نمایندگان محترم در دادن طرح ها و قانونگذاری نگاهشان ملی و استانی باشد البته مانعی ندارد که آنها مصلحت منطقه شان را در نظر بگیرند.

منتها اگر نماینده شرق مازندران برای شرق کار کند، یا نماینده غرب مازندران برای غرب کار کند اجماع استانی برای توسعه مازندران شکل نمی گیرد، به نظر بنده با همه تلاش های مجمع نمایندگان محترم، در این بخش هنوز نارسائی هایی داریم.

سوال 6: آقای دکتر ابراهیمی نظر جنابعالی در خصوص استقلال مجلس و یا به عبارتی مستقل بودن یک نماینده مجلس در کار چیست و این اقدام چه منافعی می تواند داشته باشد؟

به سوال خوبی اشاره کردید در دوران مدیریت آقای دکتر لاریجانی مجلس از استقلال خوبی برخوردار شد در هر صورت باید استقلال مجلس حفظ شود، قانون اساسی راهکارهای آن را مشخص کرده است.

بعضی از نمایندگان وکیل الدوله هستند، البته این استقلال که بنده از آن حرف می زنم به معنی ضدیت و مخالفت با دولت نیست بلکه این است که مصلحت کشور و مردم نباید فدای چیزی شود، بدترین کار یک نماینده معامله کردن است او در حقیقت با این کار استقلالی که قانون اساسی به او داده است ضایع کرده است، این که یک روز چپ باشیم، روز دیگر راست باشیم، یک روز بگویم اصلاح طلب هستم، روز دیگر اعلام کنم اصول گرا هستم این زیاد خوب نیست.

ضمن اینکه مشکل امروز ساری و مازندران به نظرم اصلاح طلبی و اصول گرایی نیست، بسیاری از موکلان توقع دارند نمایندگانشان شخصیت متین و استوار داشته باشند و این اقتضائات در مرکز استان هم باید وجود داشته باشد، ما برای جایگاه یک نماینده یک معیار درست در قول و فعل داریم، آن هم شایسته گزینی، ارزش گرایی و شجاعت است.

سوال 7: آقای دکتر می توانید صریح تر به موضوع اشاره کنید؟

ببینید؛ به نظرم باید کارهای جزئی و ایراد نطق برای جلب نظر فلان گروه سیاسی که از ما خوشش بیاید، این کلمه را بگویم یا نگویم، اینها کارهای نماینده نیست، آنچه که مهم است شناخت فوریت ها و اولویت ها است که هنر نماینده است.

مسئله اشتغال، گرانی ، پروژه ها و طرح های مهم عمرانی ، کشاورزی ، فرهنگی ، آموزشی و بهداشتی که باید از همه فرصت ها بهره جست، نماینده محترم سوگند یاد کرده بنابراین نباید سوگند نامه را فراموش بکند در همه حال باید خودشان را با آن تطبیق دهند.

سوال 8: آقای دکتر ابراهیمی روند تحولات آینده انتخابات مجلس شورای اسلامی را در مرکز استان چگونه ارزیابی می کنید؟

ببینید اینکه بعضاً مصاحبه می کنند که فلان شخص و یا فلان گروه در این حوزه انتخابیه برنده انتخابات است از نظر بنده زیاد صحیح به نظر نمی آید،چون میدان انتخابات آینده مجلس شورای اسلامی در ساری و بسیاری از شهرهای مازندران پیچیده و ناشناخته است آنچه که من در ساری می بینم این است که معمولاً تغییر در حالت بی تعادلی و در فضای کشمکش و تعارض ایجاد می شود .

 ما کار سیستمی در مرکز استان نداریم، اینکه در کنار هم باشیم، وابستگی های متقابل به وجود آوریم، و اگر می خواهیم کار سیستمی انجام دهیم باید در نقش های اجتماعی خودمان خوب ظاهر شویم ، نمایندگی مجلس قبل از هر چیزی بیانگر نقش اجتماعی است.

 وقتی که بنده بعنوان نماینده مردم این نقش اجتماعی را پذیرفتم نباید انگیزه های شخصی، جناحی و گروهی آن را تحت شعاع قرار دهد بلکه باید بدنبال وظیفه ای باشم که سیستم آن را برایم تعریف کرده است.

ما در ساری نیاز به یک ایدوئولوژی کاری هستیم، یعنی برنامه ای برای تحول در وضع فعلی.

بسیاری از مردم امروز از این وضعیت فعلی ناراضی هستند، مثلاً همین تعدد نامزدها که قبلاً هم عرض کردم، در این مقطع از انتخابات ما شاهد اتمیزه شدن گروه های اجتماعی و سیاسی هستیم، یعنی مثل دوران گذشته حداقل در مازندران و ساری ما وفاداری های گروهی و سیاسی کمتر خواهیم داشت.

اینکه انتخابات منتسب به منطقه خاص یعنی دودانگه ، چهاردانگه و میاندرود کنیم زیاد صحیح به نظر نمی آید، مردم به کارآمدی و شایستگی در این مقطع رای خواهند داد.

سوال 9: بعنوان آخرین سوال چه توصیه ای به نامزدهای محترم انتخابات دارید؟

بنده کوچکتر از آنم که به دوستان توصیه و سفارشی داشته باشم چون قاطبه این عزیزان از دوستان حقیر هستند حالا در هر طیف یا گروهی باشند که بنده اعتقاد چندانی به این بازی های سیاسی ندارم، اما چند توصیه جدی دارم :

اول اینکه ؛ ما در مرکز استان به دنبال یک ساخت اجرایی و ارزشی با محوریت دلسوزان ساری و میاندرود باید باشیم، ساختی که بتواند بین شرایط اجرایی و تقنینی و محیطی هماهنگی ایجاد کند که الان متاسفانه در یک محیط ناهماهنگ هستیم.

ما امروز با آرمان هایی مواجه هستیم که محصول آرزوهای یکایک شهروندان ساروی است و نظر به آینده دارد، شما امروز عملکرد شهردار جوان مرکز استان را ملاحظه کنید؛ یک نقطه امیدی برای شهروندان ساروی ایجاد شده است، حالا ممکن است در بعضی از جاهها اشکالاتی هم باشد اما رضایت عمومی فراهم شده است.

نکته دوم : دوستانی که می خواهند در آینده نماینده بشوند باید به این مسئله توجه کنند که ما می خواهیم سرنوشت استان و شهرمان را برای یک دوره چهارساله به دست آنها بدهیم یعنی همین الان باید به این فکر باشند که چه طرح و برنامه ای برای حوزه انتخابیه خود دارند.

نباید بگذاریم عیار نمایندگی در مرکز استان تقلیل پیدا کند، باید وضعیت موجود را آسیب شناسی کنند، توصیه بعدی بنده بعنوان یک دوست این است که دو خصوصیت آرمانگرایی و واقع بینی را در کارهایشان مدنظر قرار دهند، یعنی نگاهشان آرمانگرایانه باشد، از آرمانها عدول نکنند و در کنار آرمانها ظرفیت ها و واقعیت ها را ببینند.

مشکل امروز ساری، میاندرودی بودن، چهاردانگه ای بودن و دودانگه ای بودن نیست بلکه ناشی از نبود یک شاخص مشخص است.

ما باید برای نقش نمایندگی مجلس قدرت با فرماندهی وارد شویم.

اولین وظیفه ما در بررسی تحولات انتخابات در مرکز استان این است که انتخابات را در ارتباط با عملکردها تعریف کنیم.

عرض کردم ما نیازمند به یک ایدئولوژی کاری هستیم یعنی برنامه ای برای تحول در وضع فعلی که در پرتو هماهنگی و وحدت ایجاد می شود.

اگر بین شخصیت فرد و نقشی که در جامعه بعنوان نماینده دارد تعارض باشد ما نمی توانیم به اهدافمان برسیم.

همین الان استفاده از نظرات کارشناسی را در کارهایشان داشته باشند برخی از نمایندگان اصلاً کارشناسان خوبی ندارند هر چه دقت و سنجیدگی در کار بیشتر باشد، گره گشایی در کار اجرا بیشتر خواهد بود، مجلس فراهم آمده از خون شهداست هر دقیقه وقت کار نماینده دارای ارزش والایی است.

به نظرم کاندیدای فعلی بعد از اینکه مردم آنها را انتخاب کردند و این امانت را به دست آنها دادند باید بین خود و خدای خود عهد ببندند که قولاً و عملاً مظهر یکپارچگی و وحدت باشند.

شما ملاحظه بفرمائید که چقدر این دو دستگی ها به مرکز استان ضربه زده است،اگر هدف ما خدمت به مردم کشور، استان و حوزه انتخابیه باشد نفس کشیدن هم برای فرد نماینده حسنه است و نکته دیگر دفاع قاطع و آشکار کاندیدای محترم در برنامه ها و شعارهای انتخاباتیشان در ایام قانونی انتخابات از انقلاب و نظام جمهوری اسلامی است، یعنی راه روشن امام و اهداف مقام معظم رهبری که تمام تلاش پرهزینه دشمن را بیهوده می کند، پس باید منادی شعارهای انقلاب و پاسدار راه و خطوط ترسیم شده آن باشند.

با تشکر از جنابعالی که فرصتتان را در اختیار ما گذاشته اید.

بنده هم از زحمات شما عزیزان تقدیر و تشکر می نمایم

 

نام فرستنده :
ایمیل گیرنده :