آخرین عناوین

يکشنبه 1 شهريور 1394-11:12 کد خبر:14653

فارس گزارش می‌دهد

وصله‌دوزی سالانه جاده‌ سیمرغ به جویبار/تفاوت آشکار در قرارداد و اجرا

حدود چهار دهه از ترمیم هر ساله جاده قدیمی سیمرغ به جویبار می‌گذرد، این جاده که یکی از نزدیک‌ترین مسیرها به مرکز استان مازندران است، هنوز وصله‌دوزی می‌شود و قرار نیست رخت جدیدی بر تن کند.


به گزارش خزرخبر و به نقل از فارس، حدود چهار دهه است که برخی از  جاده‌های پر رفت و آمد این شهرستان رنگ و بوی آن زمان خود را حفظ کرده‌اند، بعضی نیز با همت مسئولان به مسیر بهتری برای رفت و آمد تبدیل شده‌اند.

جاده سیمرغ به جویبار یکی از این جاده‌ها است که بعد از گذشت غریب به 40 سال همچنان در حد همان جاده باریک قدیمی مانده است.

این جاده پیونددهنده شهرستان‌های ساحلی مانند بابلسر و فریدونکنار به مرکز استان است ولی همچنان با بی‌توجهی و پیگیری‌های ناکافی مسئولان روبه‌رو است و معلوم نیست این راه‌ها باید چند دهه دیگر، چرخ خودروهای چند وزیر و مدیرکل و استاندار و نماینده را ببینند که از روی آنها رد می‌شوند تا شاید یکی از چرخ‌ها از حرکت بایستد و گوشه چشمی به این مسیرهای مواصلاتی داشته باشد.

قسمتی از زیرسازی‌های این جاده از سمت شهرستان سیمرغ برای تعریض انجام شده است ولی روکش آسفالت آن اندر خم مراحل اداری مانده است، از سمت شهرستان جویبار نیز خبری از تعریض نیست.

*شهرت جاده سیمرغ - جویبار برای رانندگان بین‌شهری

جاده قدیمی سیمرغ به جویبار به دلیل پیچ‌های عجیب و غریب و سرعت‌گیرهای غیر استاندارد، شهرت خاصی بین رانندگان سواری‌های بین‌شهری دارد، همان مسیری که کوتاه‌ترین راه از بابلسر و فریدونکنار به مرکز استان مازندران است.

در عبور از این مسیر، وقتی پای صحبت رانندگان می‌نشینی از آنها می‌شنوی که آرزو دارند عمرشان کفاف تعریض و به‌سازی این جاده را بدهد و در افتتاحیه آن شرکت کنند.

فقط کافی‌ است ساعتی وقت بگذارید و در کنار این جاده و طبیعت بکرش بنشینید و عبور هزاران مدل ماشین سبک و سنگین را مشاهده کنید و ببینید که این جاده کهن جواب‌گوی حجم بالای تردد را ندارد و دریغ از توجه مسئولان!

در حال عبور از این جاده بودم که به پیرمردی روستایی رسیدم، او ساکن یکی از روستاهای همجوار جاده سیمرغ به جویبار است، از قدمت این جاده گفت و دعا کرد که عمرش کفاف دهد تا شاهد جاده‌ای خوب در همین مسیر باشد.

او با رویی گشاده گفت: زمانی که شهرستان‌های قائم‌شهر و بابل راه‌های مواصلاتی به صورت امروزی و مستقیم نداشتند میهمان این جاده بودند و از آن برای رسیدن به مرکز استان استفاده می‌کردند.

*آسفالت بدون زیرسازی مناسب

پیرمرد که از گفتن نامش امتناع می‌کرد، ادامه داد: بعد از انقلاب بود که بدون انجام زیرسازی‌های مناسب مشغول آسفالت کردن جاده شدند ولی به‌جای استفاده از آسفالت گرم از آسفالت سرد و غیراستاندارد استفاده کردند؛ آسفالتی که عمرش به سال نمی‌کشد و پر از ترک و شکستگی می‌شود.

وی که اطلاعات خوبی از وضعیت جاده داشت، افزود: هر ساله دولت با هزینه هنگفتی شکستگی‌ها را ترمیم می‌کند ولی به دلیل نداشتن زیرسازی مناسب که از ابتدا صورت نگرفت و همچنین استفاده از آسفالت غیراستاندارد، بعد از مدتی شکستگی‌های جدیدی جای شکستگی‌های قدیمی را پر می‌کند.

این پیرمرد که عمری شاهد تصادفات و فعالیت‌های مختلف بر روی جاده قدیمی جویبار به کیاسر بوده است، گفت: نمی‌دانید که همین شکستگی‌های جاده چه تصادفاتی را به بار آورد!

*جان باختن سالانه 30 نفر در تصادفات جاده سیمرغ به جویبار

براساس این گزارش، این جاده به خاطر زیرساخت نامناسب، پیچ‌های تند و دست‌اندازهای عجیب، هر هفته شاهد تصادفات مختلفی است و بنا بر اعلام مسئولان در جلسات مختلف، سالانه بیش از 30 نفر جان خود را در این جاده از دست می‌دهند.

بیش از 60 درصد این مسیر در حوزه استحفاظی راه و شهرسازی شهرستان جویبار قرار دارد و بیشترین تلفات و تصادفات نیز مربوط به همین حوزه می‌شود.

به دلیل وجود کارخانه‌های تولیدی و صنعتی در این مسیر، روزانه حجم زیادی از ماشین‌های سنگین نیز در حال عبور و مرور از این راه هستند.

بیش از 70 درصد تردد جاده‌ای در مسیر ذکرشده مربوط به شهرستان‌های بابلسر، فریدونکنار و محمودآباد به مرکز استان یا شهرستان جویبار است.

غیر از رانندگان خودروهای سواری بین‌شهری که از وضعیت نابه‌سامان این جاده ناراضی هستند، مردم ساکن در روستاهای اطراف این محور مواصلاتی نیز به ستوه آمده‌اند و خواستار تعریض این مسیر هستند.

در عبور از این مسیر به قسمتی رسیدیم که در حال ترمیم جاده بودند، ولی ترمیمی که با شرایط استاندارد خیلی فاصله داشت.

جاده‌ای که باید 18 سانتی‌متر عرض روکش آسفالت آن باشد ولی تنها سه سانتی‌متر عرض داشت که این نشان از نبود ناظر مربوطه یا نشان از بی‌توجهی و سهل‌انگاری مسئولان دارد.

*اذعان یک مسئول به تخلف پیمانکار

یکی از مسئولان اداره‌کل راه و شهرسازی مازندران در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در شهرستان سیمرغ، خبر از غیراستاندارد بودن این عملیات داد و گفت: قراردادی که پیمانکار به امضا رسانده است برای آسفالت 18 سانتی‌متر بوده تا به‌سادگی نشکند ولی چیزی که مشاهده می‌شود آسفالت سه تا پنج سانتی‌متری است که در مسیر، اندازه مختلفی داشته ولی با این حال از پنج سانت تجاوز نمی‌کرد.

این مسئول که نخواست نامش فاش شود، اظهار کرد: با تخلفات پیمانکاران به شدت برخورد می‌شود و این تخلف نیز از چشم ناظران ما دور نمانده است، پیمانکار مربوطه نیز برای ادای توضیح در جلسه‌ نظارتی شرکت و مورد توبیخ قرار می‌گیرد.

*اختصاص دیرترین زمان ممکن به نظارت!

به گزارش فارس، هرچند که صحبت‌های این مسئول با شواهدی که داشتیم؛ قابل قبول به نظر می‌رسد اما مهم این است که برای توبیخ پیمانکار و تشکیل جلسه نظارتی دیر شده است زیرا روکش ترمیمی آسفالت این جاده به پایان رسیده و مسئولان دیرترین زمان ممکن را برای نظارت و بازرسی از یک پروژه در نظر گرفته‌اند.

این موضوع نشان از کم‌توجهی مسئولان و نبود نظارت و بازرسی به‌موقع از این قبیل پروژه‌های حساس و زیرساختی دارد.

به گزارش فارس، مشکل مهم دیگر در این راه مهم آن است که باوجود عقب‌نشینی املاک و توافق مردم برای تعریض، اما هنوز هیچ‌گونه عملیات راه‌سازی برای تعریض جاده قدیم جویبار به سیمرغ آغاز نشده است.

----------------------

گزارش از رضا قلی‌نیا

نام فرستنده :
ایمیل گیرنده :