آخرین عناوین

سه شنبه 24 شهريور 1394-20:41 کد خبر:15762

خبرگزاری فارس گزارش می‌دهد:

از در اختیار قرار دادن گندم بی‌کیفیت تا انکار تعطیلی کارخانه‌های آرد در مازندران

دولت که تأمین‌کننده گندم کارخانه‌های آرد است، این واحدها را مجاب می‌کند گندمی که در اختیارشان قرار داده را تبدیل به آرد کنند که در صورت نداشتن کیفیت لازم تاوان آن را کارخانه آرد پس می‌دهد.


به گزارش خزرخبر و به نقل از فارس، تعطیلی کارخانه‌های آرد در مازندران طی هفته گذشته در حالی از سوی مسئولان انجمن صنایع غذایی مازندران مطرح شد که در حال حاضر برخی از کارخانه‌های آرد این استان با ظرفیت بسیار پایین در حال فعالیت و بعضی نیز در حال تعطیلی هستند.

این در حالی است که بسیاری افراد به صورت مستقیم و غیرمستقیم در آن مشغول به کار بوده و تعطیلی این واحدها به معنای افزوده‌‌شدن جمعیت بیکار در جامعه‌ای است که بیکاری، مشکل اصلی آن قلمداد می‌شود.

طی مشاهدات خبرنگار فارس این کارخانه‌ها با ظرفیت پایینی مشغول به فعالیت هستند که برای حل این مشکل باید به فکر افزایش تقاضا بود که مهم‌ترین موضوع در بحث افزایش تقاضا ایجاد بازارهای جدید صادراتی است، یعنی باید به فکر صادرات بود تا بتوان این واحدهای صنعتی را رونقی دوباره بخشید.

با توجه به اینکه مازندران قطب کشاورزی است، ضرورت فعالیت این واحدهای تولیدی بیش از پیش احساس می‌شود، به نوعی که وجود کارخانه‌های آرد در این استان می‌تواند زمینه خوبی برای درآمدزایی در این بخش شده و بسیاری از جوانان بیکار را جذب کار کند.

* نبود تناسب تولید و مصرف در داخل کشور دلیلی بر کم‌شدن فعالیت کارخانه‌های آرد

رئیس انجمن صنایع همگن غذایی و دارویی مازندران در این رابطه در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس در ساری با اشاره به وجود 18 کارخانه آرد در استان، اظهار کرد: طبق آماری که در پنج ماهه نخست امسال گزارش شده است به‌ طور متوسط این کارخانه‌ها با 40 درصد ظرفیت در حال فعالیت هستند.

اسماعیل خاتمی‌مقدم با بیان اینکه یکی از دلایل کم‌شدن فعالیت این کارخانه‌ها نبود تناسب تولید و مصرف در داخل کشور است، افزود: این موضوع به این معناست که صنایع تبدیلی که آرد را تولید می‌کنند نسبت به مصرف آن از ظرفیت بیشتری برخوردار هستند.

* اُفت شدید سرانه آرد مصرفی

وی با اشاره به اُفت شدید سرانه آرد مصرفی، اظهار کرد: راه‌های برون‌رفت از این مشکل، تقویت صادرات است تا چرخ این کارخانه‌ها بچرخد، در غیر این صورت شاهد تعطیلی این واحدها هستیم.

خاتمی‌مقدم تصریح کرد: کارخانه‌ها درحالی با ظرفیت پایین در حال فعالیت هستند که کارمزد دریافتی آنان با رشد طبیعی هزینه‌ها تطابق ندارد که مدتی پس از فعالیت، یا تعطیل شده یا وارد مسیرهای غیرقانونی می‌شوند.

وی یادآور شد: به دلیل اینکه دولت خریدار است از آن سمت مناسبات و اصول خرید را تعیین می‌کند که برخی اوقات ایده‌ال بوده و واقع‌گرایانه نیست.

رئیس انجمن صنایع همگن غذایی و دارویی مازندران اضافه کرد: دولت که تأمین‌کننده گندم کارخانه‌های آرد است، این واحدها را مجاب می‌کند گندمی را که در اختیارشان قرار داده، تبدیل به آرد کنند که در صورت نداشتن کیفیت لازم تاوان آن را کارخانه آرد پس می‌دهد.

خاتمی‌مقدم خاطرنشان کرد: اعتقاد ما این است که شرکت غله به‌ عنوان بزرگ‌ترین تأمین‌کننده گندم کارخانه‌های آرد موظف است به‌ ازای هر محموله گندم، گواهینامه بهداشتی کیفی را تحویل کارخانه دهد که این موضوع به‌ صورت جدی از طریق سازمان غذا و دارو در حال پیگیری است.

معاون بازرگانی شرکت غله و خدمات بازرگانی منطقه دو کشور نیز در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس با اشاره به وجود 19 کارخانه آرد در مازندران، اظهار کرد: در حال حاضر 18 کارخانه فعال، دارای مجوز فعالیت و سهمیه هستند.

* 80 درصد ظرفیت کارخانه‌های آرد مازندران دولتی است

محمود سلطانی اضافه کرد: یک واحد اخیراً به مرحله بهره‌برداری رسیده که باید در کارگروه آرد و نان مطرح و سهمیه برای آن تعریف شود؛ 80 درصد ظرفیت تولید این کارخانه‌ها به صورت دولتی و با حواله تعریف شده و بقیه از طریق آزاد تهیه می‌شود.

معاون بازرگانی شرکت غله و خدمات بازرگانی منطقه دو کشور در ارتباط با تعطیلی کارخانه‌های آرد، اظهار کرد: این موضوع صحت ندارد، ممکن است کارخانه‌ای برای خرید گندم نتواند نقدینگی خود را تأمین کند که در این صورت از مدار تولید خارج می‌شود.

سلطانی اضافه کرد: همچنین ظرفیت تولید وجود دارد و از لحاظ تخصیص مشکلی وجود ندارد که این مسائل به مشکل نقدینگی برمی‌گردد.

وی درباره اختصاص تسهیلات برای کارخانه‌های دارای مشکل نقدینگی هم گفت: انجمن صنفی کارخانجات از طریق صندوق سهمیه دریافت می‌کنند که ظرفیت آن نیز محدود است.

به گزارش خبرگزاری فارس؛ با توجه به تأکید مقام معظم رهبری مبنی بر اقتصاد مقاومتی، بهره‌گیری از توان کارخانه‌های آرد و تلاش برای حل مشکلات این واحدهای تولیدی مورد تاکید است که باید اهتمام جدی در این راستا صورت گیرد.

 

نام فرستنده :
ایمیل گیرنده :