آخرین عناوین

چهارشنبه 29 مهر 1394-12:48 کد خبر:16862

فارس گزارش می‌دهد:

لطفاً افسار سونامی طلاق در مازندران را بکشید

طلاق،مکروه‌ترین حلال خداوند،در استان مازندران سونامی به‌ پا کرده و در صورتی که  افسار آن از سوی مسئولان مربوطه کشیده نشود به فاجعه بزرگی تبدیل می‌شود.


به گزارش خزرخبر و به نقل از فارس، طلاق به‌ عنوان بستر آسیب‌ساز علاوه بر لطمه عاطفی به زن و مرد و ایجاد زیان احساسی به خانواده‌ها موجب بروز و افزایش پدیده مطلقگی در جامعه می‌شود.

طلاق بین زن و شوهر تنها به جدایی آنها خلاصه نمی‌شود بلکه موجب فروپاشی بنیان یک خانواده و آوارگی یک یا چند فرزند بر سر دوراهی «پدر» یا «مادر» می‌شود.

در بسیاری از موارد فرزندانی که پدر و مادر آنها از یک‌دیگر جدا شدند، دچار افسردگی و دوگانگی هویتی می‌شوند.

آسیب‌های طلاق تنها به فروپاشی بنیان یک یا چند خانواده ختم نمی‌شود و در پی آن افزایش بی‌حجابی، بی‌حیایی، فساد، فحشا، بی‌بندوباری، افزایش نرخ معتادان و ... نیز در پی آن به‌وجود می‌آید.

شاید کاهش میزان ازدواج و افزایش سن ازدواج در جامعه را مهم‌ترین علت افزایش آمار طلاق در جامعه اسلامی دانست و بیشتر کارشناسان بر این باور هستند که طلاق حتی موجب انزوا یک کشور و کاهش آشکار باروری زوج‌های جوان و افزایش بی‌بندوباری می‌شود.

دختران یا زنانی که در سن پایین از همسرشان جدا می‌شوند با پدیده‌ای ناخوانده به‌نام «مطلقگی» روبه‌رو می‌شوند و چاره‌ای جزء کنار آمدن با آن پدیده یا کنار نیامدن و گرایش به فساد اخلاقی و جنسی ندارند.

این روزها در کشور شاهد خودنمایی زننده آمارهای بسیار تکان‌دهنده از سوی مسئولان مربوطه در زمینه افزایش آمار طلاق و کاهش نرخ ازدواج هستیم که انتقادات بسیاری از علما و مراجع تقلید را دربر داشته است.

* آمارهای تکان‌دهنده از طلاق در مازندران

چند روز گذشته ارائه آمارهای تکان‌دهنده طلاق در مازندران توجه تمامی صاحب‌نظران و رسانه‌های استان و کشور را به خود جلب کرد و همین مسئله موجب نگرانی همه مردم جامعه نسبت به وضعیت افزایش آمار طلاق شد.

مدیرکل ثبت‌احوال مازندران از ثبت 15 هزار واقعه ازدواج در شش ماه نخست امسال خبر داد و گفت: رشد طلاق در مازندران در نیمه‌نخست امسال 13 و رشد ازدواج کمتر از چهار درصد بوده است.

علی رجبی آمار طلاق در استان مازندران را در شش ماه نخست امسال 3 هزار و 800 مورد اعلام کرد و افزود: پارسال در این مدت 3 هزار و 448 مورد طلاق ثبت شده بود.

وی با اشاره آمار ازدواج و طلاق در سال جاری، تصریح کرد: تاکنون به‌طور میانگین از هر چهار ازدواج در استان یک مورد به طلاق منجر می‌شود.

مدیرکل ثبت‌احوال مازندران با بیان اینکه نیمی از طلاق‌ها در زوج‌های با میانگین سواد در حد دیپلم اتفاق افتاد، ادامه داد: بیشتر طلاق‌های ثبت شده مربوط به زوج‌های جوانی بوده است که تنها کمتر از پنج سال از زندگی مشترک‌شان سپری شده بود.

این مسئول با بیان اینکه پسران در مازندران با میانگین سنی 29 تا 32 سال ازدواج می‌کنند، اظهار کرد: دخترخانم‌ها نیز با میانگین سنی 24 تا 29 سال ازدواج کردند.

* طلاق مصیبت بزرگی است

نماینده ولی‌فقیه در مازندران به آمار سه برابری افزایش طلاق نسبت به ازدواج در استان اشاره کرد و گفت: افزایش طلاق در مازندران مصیبت بزرگی است.

طبرسی با بیان اینکه بیشتر طلاق‌ها براثر روابط نامشروع و نگاه‌های بد در جامعه صورت می‌گیرد، اظهار کرد: مسئولان استان باید برای جلوگیری از افزایش آمار طلاق در مازندران چاره‌اندیشی کنند.

برای پیگیری و چرایی وقوع طلاق در بین جوانان به سراغ چند جوان که به تازگی از همسر خود جدا شده رفتیم و علت را از آن‌ها سوال کردیم.

«ق ـ ک 28 ساله» در گفت‌وگو با خبرنگار در شهرستان ساری با بیان اینکه حدود شش ماه گذشته از همسر خود جدا شدم، افزود: بیش از پنج ماه بین من و همسرم اختلافاتی بود که هیچ‌گاه سعی نکرد آن را برطرف کند و بالاخره تصمیم به طلاق گرفتیم.

* وقتی همسرم در لاین، وایبر، تلگرام و بیتالک عضو شد

وی در پاسخ به سوال خبرنگار فارس مبنی بر اینکه چه چیزی موجب جدایی بین شما و همسرتان شد، گفت: از موقعی که همسرم در شبکه‌های اجتماعی «لاین، وایبر، تلگرام و بی‌تالک» عضو شد، رفتارش به‌کلی با من تغییر کرد و رابطه عاطفی بین ما هر روز سردتر شد.

این جوان ساروی ادامه داد: همسرم بعد از اینکه در شبکه‌های اجتماعی عضو شد بر روی تلفن همراه خود رمز ورود قرار داد و همیشه تلفن خود را از من پنهان می‌کرد و این مسئله موجب حساسیت من شد.

* گروه‌های شبکه اجتماعی مرجع انحراف

وی با بیان اینکه بعد از اصرارها و تلاش‌های زیاد توانستم در تلفن همراه و شبکه‌های اجتماعی همسرم ورود پیدا کنم، تصریح کرد: همسرم در شبکه‌های اجتماعی در گروه‌های مختلفی که بیشتر مختلط بودند، عضو بود و هر روز با یکدیگر صحبت می‌کردند.

این جوان با اشاره به اینکه من علاقه زیادی به شبکه‌های اجتماعی نداشتم و حتی با کارکرد آنها آگاهی نداشتم، اضافه کرد: پس از جست‌وجو متوجه شدم بیشتر اعضای گروه‌هایی که در آن همسرم عضو است را مردها و پسران مجرد تشکیل می‌دهند.

وی ادامه داد: جوانانی با تیپ‌های امروزی در گروه‌ها در حال خودنمایی بودند و سعی می‌کردند رابطه نزدیکی با همسرم داشته باشند و همین مسئله موجب سرد شدن رابطه عاطفی من با همسرم شد.

این جوان با بیان اینکه نوع لباس پوشیدن همسرم بعد مدتی تغییر کرد و هر هفته با یک آرایش خاص و لباس‌های زننده به بازار می‌رفت، اضافه کرد: همسرم مانند قبل دیگر هنگام رفتن به بیرون با من هماهنگ نمی‌کرد و حتی در جریان مقصد گردش‌های داخل شهری او نبودم.

* دادگاه طرفدار پروپاقرص زنان

وی با بیان اینکه خانواده همسرم نتوانستند در برطرف کردن این مشکل بزرگ به من کمک کنند، ادامه داد: از وضعیت موجود خسته شده و به همسرم پیشنهاد طلاق دادم و او هم به آسانی در قبال دریافت مهریه خود پذیرفت.

این جوان در پایان گفت: پس از گذشت شش ماه هنوز در دادگاه به‌دنبال اثبات بی‌گناهی خود هستم اما دادگاه در همه شرایط حق را به زن می‌دهد و باید در هر صورت مهریه همسرم را پرداخت کنم.

کارشناس مسائل اجتماعی در گفت‌وگو با فارس، اظهار کرد: طلاق در جامعه می‌تواند علت‌های مختلفی داشته باشد که یکی از آنها می‌تواند استفاده بیش از حد و غیرمتعارف از شبکه‌های اجتماعی باشد.

آرمان نادری با بیان اینکه امروزه شبکه‌های اجتماعی به شکل نادرستی در بین جوانان و نوجوانان استفاده می‌شود، ادامه داد: شبکه‌های اجتماعی در صورت استفاده نادرست بیشترین آسیب را به دختران و زنان متاهل وارد می‌کند.

* عشق کاذب در شبکه‌های اجتماعی

وی با بیان اینکه گروه‌های شبکه‌های اجتماعی که به‌صورت مختلط در حال فعالیت هستند، بیشترین آسیب را به جوانان و خانواده‌ها وارد می‌کنند، ادامه داد: رابطه‌های مجازی و وعده‌های نادرست افراد دارای کاربری موجب می‌شود علاقه و عشق کاذب حتی به خیابان‌ها و خانه‌ها کشیده شود و سوءاستفاده‌های زیادی را دربر دارد.

نادری به وجود ماهواره در خانواده‌ها اشاره کرد و گفت: ماهواره‌ها نقش زیادی در افزایش بی‌بندوباری زنان و مردان جامعه دارد و حتی مشاهده می‌شود برخی از زوج‌های جوانان با دوستان خود در مهمانی‌ها با تبعیت از شبکه‌های ماهواره‌ای آزادانه رفتار می‌کنند.

وی در پایان گفت: امروزه مردان و زنان حجاب خود را از ماهواره‌ها الگوبرداری می‌کنند و همین مسئله در خیابان‌ها به واقع قابل مشاهده است.

«ص ـ س 33 ساله» در گفت‌وگو با فارس، با بیان اینکه بعد از دو سال ازدواج از همسرم به‌خاطر مسائل اخلاقی جدا شدم، اظهار کرد: در ابتدای ازدواج با خانواده و دوستان همسرم رابطه صمیمانه‌ای داشتم و همین صمیمیت به مهمانی‌هایی ختم شد که نامحرم‌ها در آن به‌راحتی با یکدیگر در ارتباط بودیم و حتی حجاب در بین ما مسئله‌ای نداشت.

* رابطه مشکوک همسرم با همسر دوستش

وی با بیان اینکه بعد از گذشته 18 ماه از ازدواج متوجه رابطه‌های مشکوک همسرم با همسر دوستش شدم، ادامه داد: همسرم این مسئله را انکار می‌کرد اما من با چشمان خود این مسئله را دیدم و یقین دارم.

این جوان ساروی با بیان اینکه در ماه‌های آخر رابطه زناشویی دیگر همسرم نسبت به من علاقه و میل جنسی نشان نمی‌داد، تصریح کرد: من از این وضعیت کلافه شده و تصمیم به طلاق گرفتم و در مسیر طلاق با مشکلات زیادی در دادگاه مواجه شدم.

* ماهواره دارم!

سیدی در پاسخ به سوال خبرنگار فارس مبنی بر اینکه آیا شما در منزل از ماهواره استفاده می‌کنید، گفت: بله همسرم علاقه شدیدی به برنامه‌های ماهواره داشت و سعی می‌کرد لباس‌ها و مدل آرایش خود را از سریال‌های ماهواره‌ای تقلید کند.

به گزارش فارس، باید به این نکته توجه داشته باشیم که طلاق تنها در زوج‌های جوان خلاصه نمی‌شود بلکه این معضل بسیاری از فرزندان کوچک و بزرگ را بر سر دوراهی قرار داده که در بسیاری از موارد مشاهده شده فرزندان طلاق در مسیر نادرست زندگی و حتی در پرتگاه معتاد شدن قرار گرفتند.

علت‌های طلاق تنها به شبکه‌های ماهواره‌ای و شبکه‌های اجتماعی خلاصه نمی‌شود بلکه می‌تواند شامل پرخاشگری زن یا شوهر، تفاهم نداشتن، فاصله طبقاتی بین زوج‌ها، شکاف فرهنگی و عقاید مذهبی، حسادت و ... باشد.

* لطفا افسار سونامی طلاق را بکشید

در این گزارش می‌توان به دو معضل ماهواره و شبکه‌های اجتماعی به‌عنوان دو عامل اصلی افزایش طلاق در جامعه اشاره کرد و جلوگیری از این سونامی وحشتناک در استان مازندران نیازمند تدبیر دولت و مسئولان مربوطه است؛ سونامی‌ای که اگر افسار آن کشیده نشود فاجعه‌ای بزرگ، معضلات بی‌شمار اجتماعی، فروپاشی بنیان خانواده‌ها، افزایش فساد، افزایش رابطه‌های نامشروع و ... را دربر خواهد داشت.

گزارش از صاحب نجفی وشوایی

نام فرستنده :
ایمیل گیرنده :