آخرین عناوین

يکشنبه 17 آبان 1394-17:6 کد خبر:16979

رئیس مرکز آموزش درمانی حضرت فاطمه زهرا (س) بیان کرد:

اعتماد بيمار به پزشك ،لازمه موفقيت در تشخيص ودرمان

اعتماد بيمار به پزشك، لازمه موفقیت پزشک و بهبود رابطه بیمار و پزشک می شود.


به گزارش خزرتیترخبر، ابوالقاسم فلاح در جمع خبرنگاران با بیان اینکه آن‌چه رابطه پزشك و بيمار را مؤثر مي‌سازد و لازمه موفقيت پزشك در تشخيص، درمان و ارائه خدمات پيشگيري است اعتماد بيمار به پزشك است، تصریح کرد: آن‌چه پزشكي را به حرفه‌اي مقدس و با ارزش مبدل مي‌سازد، اعتمادي است كه جامعه به خدمتگزاران اين حرفه دارند، اعتماد به اين‌كه شاغلين اين حرفه هدف اصلي خود را تأمين سلامتي مردم قرار داده‌اند و آن را بر منافع خود ترجيح مي‌دهند و اين هدف مقدس را به شكل سوگندنامه متعهد مي‌شوند.

وی با اشاره به اینکه پروفشناليسم مفهوم جديدي نيست، اظهار داشت: این مهم در تمام طول تاريخ طب، در قالب سوگندنامه‌هاي پزشكي وجود داشته است.

رئیس مرکز آموزش درمانی حضرت فاطمه زهرا (س) ساری افزود: مشاغلي از اين دست كه خود را به جامعه به صورت خدمت گزار و برآورنده بخشي از خدمات اساسي اجتماعي معرفي مي‌كنند, حرفه پروفشنال نام دارند.

فلاح با بیان اینکه جامعه شناسان پروفشن را به عنوان یک شغل که در خدمت به رفاه جامعه بکار گرفته می شود و نیاز به دانش و مهارت خاص دارد تعریف کرده اند، افزود: براین اساس علم پزشکی را تجسمی از پروفشنالیسم می دانندکه با کاوش بیشتر دراین تعریف سه رکن تخصص، اخلاقیات و خدمت پروفشنالیسم پزشکی پدیدار شده است.

وی با اعلام اینکه حرفه‌اي‌گري يا پروفشناليسم داراي دو جنبه تكنيكي و اخلاقي است، اظهار داشت: منظور از جنبه تكنيكي،  برخورداري از عملكرد شايسته و مهارت در كار است كه لازمه آن داشتن دانش وسيع و پيچيده  است كه در تحصيلات دانشگاهي بدست مي‌آيد.

رئیس مرکز آموزش درمانی حضرت فاطمه زهرا (س) ساری یادآور شد: از نظر اخلاقي، عملكرد معلمي با هدف خدمت به جامعه و پاسخ به نيازهاي آن هدايت مي‌شود.

فلاح به تعاریف متعددی ارائه شده از پروفشنالیسم اشاره کرد و گفت: تعريفي از پروفشناليسم كه بيشترين توافق بر روي آن وجود دارد عبارت است از «ابراز ارزشها، باورها، و رويكردهايي كه نيازهاي شخص ديگر را فراتر از نيازهاي شخصي خود قرار مي‌دهند».

وی خاطرنشان کرد: در دهه اخير به لحاظ پيشرفت تکنولوژي و تعامل قابل توجه صنايع با پزشکان خطر خدشه دارشدن اعتماد به حرف سلامتی بيش از پيش احساس شده است و بدين لحاظ در سال 1995 بورد طب داخلي آمريكا،ABIM  و انجمن طب داخلي آمريكاCP-ASIM) ) به همراه فدراسيون اروپايي طب داخلي پروژه‌‌اي را در تدوين منشور پروفشناليسم شروع كردند كه مفاد آن تعهداتي است كه تمام كاركنان خدمات سلامت بايد به آن پايبند باشند.

 رئیس مرکز آموزش درمانی حضرت فاطمه زهرا (س) ساری ادامه داد: در تدوين اين منشور فراگير بودن آن در تمام فرهنگ‌ها و مذاهب لحاظ شده است  و طي مقاله­اي به نظرخواهي تمام پزشکان و انجمنهاي پزشکي سراسر دنيا گذاشته شده است.

فلاح افزود: طبق اين منشور پزشكان و سيستم‌هاي خدمات سلامت ملزم به رعايت منافع بيمار و عدالت اجتماعي هستند.

وی با بیان اینکه اين منشورشامل 10 بند است كه تعهداتي را هم براي كل سيستم سلامت و هم براي تك تك پزشكان فراهم مي‌آورد، گفت: تعهد به توانمندی حرفه ای، صداقت با بیماران، رازداری بیمار،حفظ رابطه مناسب با بیمار، ارتقای کیفیت خدمات مراقبت ها، دسترسی به خدمات، توزیع عادلانه منابع محدود، دانش علمی، حفظ اعتماد از طیق مدیریت تعارضات منافع و مسؤلیت های حرفه ای است.

 رئیس مرکز آموزش درمانی حضرت فاطمه زهرا (س) ساری اظهار کرد: همچنین سه اصل اساسی حرفه ای گری پزشکی در این منشور پروفشنالیسم شامل اولویت خیر و صلاح بیمار و توجه به ارزش های بیمار، احترام به استقلا ل بیمار و عدم سلب اختیار از وی و پیشبرد عدالت اجتماعی به ویژه در زمینه های بهداشتی-درمانی است.

فلاح در پایان خاطرنشان کرد: با نگاهي به تعاريف ارائه شده در مورد حرفه‌اي گري در مي يابيم كه حرفه اي گري بر اساس برخورداري از ويژگي هاي آن تعريف شده است و در تمامي اين تعاريف يك سري ويژگي ها مشترك بوده كه مهمترين آنها شامل فداكاري و ازخودگذشتگي، محبت و دلسوزي، احترام به ديگران (بيمار، همكار، پرسنل)؛ برقراري ارتباط مناسب با بيماران و همكاران، پذيرش خطا و اشتباه، تعهد و مسئوليت پذيري، رازداري، صداقت و راستگويي است.

نام فرستنده :
ایمیل گیرنده :