آخرین عناوین

شنبه 7 آذر 1394-11:12 کد خبر:17068

مدیر شبکه بهداشت و درمان چالوس مطرح کرد:

وضعیت نامطلوب ایدز در چالوس / افزایش آمار مبتلایان به سرطان

مدیر شبکه بهداشت و درمان شهرستان چالوس گفت: وضعیت مبتلایان به ایدز نگران کننده است و با توجه به گردشگر‌پذیر بودن این شهرستان، خطر ابتلا به این بیماری رواج یافته است.


به گزارش خزرتیترخبر و به نقل از فارس، حدیث گردکلی صبح امروز در نشست خبری با تاکید بر اینکه پیشگیری در برابر تمام بیماری‌ها از راه اطلاع‌رسانی میسر می‌شود، افزود: در گذشته بیشترین آمار بیماری ایدز در بین افراد معتاد بود، اما در حال حاضر با روش‌های دیگر مانند رفتارهای پر‌خطر جنسی و مادران پرخطر در حال افزایش است.

وی عدم رعایت مسایل ایمنی و بهداشتی افراد را از دلایل اصلی گسترش این بیماری خواند و افزود: با توجه به اینکه این بیماری حتی با گذشت یک‌سال نیز در فرد علامتی ندارد، بنابراین مراقبت بیش از اندازه برای جلوگیری از ابتلا به آن ضرورت دارد، چرا که بیماری ایدز درمان قطعی ندارد.

مدیر شبکه بهداشت و درمان شهرستان چالوس خاطر‌نشان کرد: برای آگاهی‌بخشی بیشتر به شهروندان چالوسی مرکز مشاوره بیماری‌های رفتاری را در مرکز بهداشتی روستای "الف‌کلا" راه‌اندازی کردیم تا برای ارجاع افراد پرخطر اطلاع‌رسانی شود.

* مازندران رتبه نخست چاقی در کشور

وی در ادامه به برگزاری کمپین تحرک بدنی در شهرستان چالوس اشاره کرد و افزود: 50 درصد از افراد جوامع مختلف دچار کم‌تحرکی هستند.

گردکلی به افزایش تحرکات بدنی در جامعه و در بین اقشار مختلف تاکید کرد و ادامه داد: افزایش ساعات کار و استرس‌های ناشی از آن سبب کمبود وقت و حوصله برای پرداختن به فعالیت‌های بدنی شد.

وی توسعه شهرنشینی و زندگی شهری را موجب کاهش فعالیت بدنی دانست و اضافه کرد: 35 درصد افراد 15 تا 64 سال کشور در اوقات فراغت خود هیچ فعالیت فیزیکی انجام نمی‌دهند.

این مسئول با اعلام اینکه 74 درصد نوجوانان ایرانی کم‌تحرک بوده و میزان فعالیت بدنی در دختران بسیار کمتر از پسران است، اظهار کرد: 48 درصد مردم کشورمان چاق بوده و یا اضافه وزن دارند که یکی از پیامدهای نامطلوب کم‌تحرکی، چاقی است.

وی با اشاره به اینکه استان مازندران رتبه نخست چاقی را در کشور دارد، افزود: چاقی و کم‌تحرکی از جمله عوامل زمینه‌ساز بیماری‌های قلبی عروقی است و روزانه 16 نفر در اثر مشکلات قلبی عروقی در مازندران جان خود را از دست می‌دهند و پنج ‌هزار و 840 نفر نیز در سال به این دلیل فوت می‌کنند.

*ضرورت فعالیت بدنی مناسب

گردکلی احتمال مرگ ناشی از بیماری عروق قلب در افراد کم‌تحرک را 9 برابر بیشتر از افراد با شیوه زندگی فعال عنوان کرد و گفت: حتی اگر هیچ عامل خطر‌زای دیگری در فرد وجود نداشته باشد، بی‌تحرکی به‌میزان بسیار زیادی احتمال ابتلای افراد را به سرطان، بیماری‌های قلبی عروقی، فشار خون بالا، دیابت و اضافه‌وزن افزایش می‌دهد.

وی به انجام دست‌کم 10 هزار قدم پیاده‌روی روزانه در زندگی روزمره و یا 30 دقیقه فعالیت بدنی در روز با شدت متوسط برای حداقل پنج بار در هفته تاکید کرد و ادامه داد: 25 دقیقه فعالیت شدید در روز دست‌کم سه بار در هفته برای بزرگ‌سالان و روزانه حداقل 60 دقیقه فعالیت بدنی متوسط تا شدید برای دانش‌آموزان در سنین مدرسه توصیه می‌شود.

مدیر شبکه بهداشت و درمان چالوس خاطر‌نشان کرد:کاهش چربی بدن، جلوگیری از چاقی، بهتر شدن ظاهر و افزایش توان، زیاد شدن طول عمر،جلوگیری از پیری زودرس، احساس نشاط و افزایش اعتماد به‌نفس از اثرات داشتن فعالیت بدنی مناسب است.

*لزوم ورزش برای کارمندان ادارات

وی با بیان اینکه کارمندان قشر آسیب‌پذیر جامعه هستند، تاکید کرد: روسای ادارات باید شرایطی را به‌وجود آورند تا کارکنان ساعتی را به ورزش پرداخته و این‌کار برای آنها به‌صورت برنامه روزانه طراحی شود.

مدیر شبکه بهداشت و درمان چالوس در ادامه با بیان اینکه بیماری فشار خون به‌عنوان بیماری خاموش است، بر ضرورت آگاهی‌بخشی در این زمینه تاکید کرد و یادآور شد: از 29 آذر تا 14 دی‌ماه به‌نام مبارزه با مصرف قند نمک و چربی نام‌گذاری شده است، چرا که نمک و چربی دو عامل قاتل خاموش هستند.

گردکلی با بیان اینکه یک پنجم جمعیت کشور مبتلا به فشار خون هستند، اظهار کرد: آمار مبتلایان به دیابت نوع دو در کشور رو به افزایش است، حتی در کودکان نیز نوع یک این بیماری رو به زیاد شدن است.

*تغییر نگرش در ذائقه افراد

وی بر کاهش مصرف نمک قند و چربی تاکید کرد و گفت: سن مرگ و میر به علت بیماری‌های قلبی عروقی پایین آمده است و همه اینها به علت رعایت نکردن نوع تغذیه خصوصا استفاده از فست‌فودها و غذاهای پر چرب است.

این مسئول سرطان را دومین عامل مرگ و میر بعد از بیماری‌های قلبی عروقی عنوان کرد و گفت: متاسفانه آمار مبتلایان به سرطان در استان مازندران و شهرستان چالوس روبه افزایش است.

وی خاطر‌نشان کرد: استان مازندران به واسطه نوع مصرف غذا که اغلب چرب و پر نمک و تند است و همچنین آب‌های آلوده و مشکلات زیست‌محیطی آمار بالایی از مبتلایان به سرطان را از خود برجای گذاشت.

گردکلی با تاکید بر اینکه باید این تفکر در مردم ایجاد شود که شیوه زندگی افراد تغییر یابد، تصریح کرد: مصرف قند، چربی و نمک باید کاهش یابد و در کنار آن مصرف دخانیات نیز کم شود.

*حساس‌سازی و ترغیب صنایع غذایی

وی ارتقای آگاهی، نگرش و عملکرد عموم مردم در محیط کاری را ضروری دانست و افزود: باید در این راستا با حساس‌سازی و ترغیب صنایع غذایی برای تولید مواد کم‌قند، چربی و نمک تلاش کرد.

مدیر شبکه بهداشت و درمان چالوس حساس‌سازی و همکاری رسانه‌های جمعی را برای تغییر نگرش و فرهنگ مردم مهم خواند و اظهار کرد: هر گونه پیشگیری در مورد مبارزه با انواع بیماری‌های شایع امروزی با اطلاع‌رسانی و آگاهی‌بخشی فراهم می‌شود.

وی از تشکیل کمیته آموزش و اطلاع‌رسانی در شهرستان چالوس خبرداد و گفت:ارائه برنامه‌های بهداشتی توسط ادارات، مزین کردن سربرگ‌نامه‌های اداری شهرستان با شعارهای بهداشتی و تبلیغات بهداشتی درقبوض شرکت‌های خدمات‌رسان از جمله راه‌های ترویج و ترغیب افراد برای تغییر نگرش در مورد تغذیه صحیح است.

گردکلی در پایان با اشاره به اینکه در شهر مرزن‌آباد نیز به همکاری عمومی برای تبلیغ شعارهای بهداشتی نیاز است، گفت: برگزاری جشنواره غذای سالم، برگزاری مسابقات پیامکی در مدارس، برنامه‌های آموزشی در ادارات و راه‌اندازی کارناوال‌هایی در مهدکودک‌ها و مدارس از جمله اقداماتی‌ است که در این زمینه تاثیر دارد.

نام فرستنده :
ایمیل گیرنده :