آخرین عناوین

چهارشنبه 23 دی 1394-9:26 کد خبر:18328

حرف و حدیث‎های پارتی‌بازی در توزیع آرد در مازندران!!

توجه ناکافی به واحدهای نانوایی ساری/الک کردن آرد در 35 درصد نانوایی‌ ها

آرد سرمایه‌ای ملی است که در اختیار نانوایان قرار می‌گیرد، اما متأسفانه برخی نانوایان از این موضوع ناراضی بوده و معتقد هستند که در توزیع آرد پارتی‌بازی می‌شود.


به گزارش خبرگزاری خزرتیترخبر و به نقل از فارس، نان برکت سفره ما ایرانیان است، به‌ویژه در میان ما مازندرانی‌ها اگر نان روی سفره نباشد، به‌عبارتی سیر نمی‌شویم.

بزرگ‌ترها از کودکی به ما یاد دادند اگر حتی گوشه‌ای از نان روی زمین افتاده باید برداریم تا حرمت نان حفظ بماند، این موضوع نشان‌دهنده تقدس و احترام خاصی است که برای این ماده غذایی قائل می‌شویم.

آرد نیز سرمایه‌ای ملی است که در اختیار نانوایان قرار می‌گیرد تا نان مرغوب و باکیفیت وارد سفره‌ها شود اما متأسفانه برخی نانوایان از این موضوع ناراضی هستند و معتقد هستند که در توزیع آرد پارتی‌بازی می‌شود.

* توجه ناکافی به واحدهای نانوایی ساری

رئیس اتحادیه نانوایان مرکز مازندران در این‌باره در گفت‌وگو با فارس، به فعالیت حدود 700 نانوایی در شهرستان ساری و حومه اشاره کرد و گفت: از این تعداد حدود 150 واحد آزادپز هستند.

علی‌اصغر محمودی با بیان اینکه متاسفانه به واحدهای خبازی توجه کافی نمی‌شود، اظهار کرد: یک‌سری تصمیمات یک‌سویه شرکت غله گرفته می‌شود که نارضایتی‌هایی را به‌دنبال داشته است و این موضوع موجب‌شده که نانوایان از عملکرد شرکت غله راضی نباشند.

وی با اشاره به اینکه وضعیت بهداشتی نانوایی‌هایی مازندران مطلوب است، افزود: کارگروه آرد و نان عملکرد خوبی داشته و همچنین نظارت‌های خوبی در راستای جلوگیری از جوش شیرین و یا جوهر قند در سطح واحدهای نانوایی اعمال می‌شود.

رئیس اتحادیه نانوایان مرکز مازندران با اعلام اینکه نامرغوب بودن آرد برخی کارخانه‌ها و توزیع سلیقه‌ای آن در میان شهرستان‌ها از مهم‌ترین مشکلات نانوایان است، اظهار کرد: متأسفانه شرکت‌های حمل آرد استان در بحث توزیع آرد پارتی‌بازی کرده و به‌دلیل ارتباط نزدیک با برخی نانوایی‌ها آرد با مرغوب را در اختیارشان قرار می‌دهند.

وی با تأکید بر توزیع آرد باکیفیت و ارائه تسهیلات کم‌بهره برای واحدهای نانوایی، خاطرنشان کرد: تسهیلات با سود پایین برای تبدیل دستگاه‌های حرارت مستقیم به غیرمستقیم برای واحدهای خبازی اختصاص یابد که متأسفانه به این مسائل توجه نمی‌شود.

* بحث پارتی‌بازی در توزیع آرد صحت ندارد

مدیرعامل شرکت غله و خدمات بازرگانی منطقه دو کشور در این‌باره در گفت‌وگو با فارس، اظهار کرد: تعداد کل نانوایی یارانه‌ای 3 هزار و 406 و آزادپز 750 واحد است.

رمضان‌علی ملک با بیان اینکه میزان آرد یارانه‌ای مصرفی ماهانه استان 20 هزار تن است، گفت: آرد برای واحدهای آزادپز نیز براساس درخواست در اختیارشان قرار می‌گیرد.

وی یادآور شد: تعداد واحدهای یارانه‌ای دوگانه‌سوز یک‌هزار و 500 واحد و واحدهای آزادپز دوگانه‌سوز حدود 186 واحد است.

مدیرعامل شرکت غله و خدمات بازرگانی منطقه دو کشور در مورد بحث پارتی‌بازی در توزیع آرد، اظهار کرد: چنین موضوعی صحت ندارد.

* 35 درصد واحدهای نانوایی‌ در مازندران آرد را الک می‌کنند

مدیر گروه بهداشت محیط حرفه‌ای دانشگاه علوم پزشکی مازندران درباره بحث نظارت بر واحدهای خبازی، در گفت‌وگو با فارس، اظهار کرد: با توجه به اینکه یکی از اماکن حساس که ما تأکید داریم نانوایی‌ها هستند به‌صورت روزانه توسط بازرسان نظارت بهداشتی صورت می‌گیرد.

محمدحسن ابدی بیان کرد: نظارت‌های بهداشتی ما در بحث ساختار فیزیکی از جمله تأسیسات ابزار فرآوری و وضعیت کارکنان خبازی‌ها است که باید شرایط بهداشتی و اصول مواد غذایی رعایت شود.

وی ادامه داد: بحث کیفیت نان بر عهده دستگاه‌های صنعت، معدن و تجارت، غله و شورای آرد و نان برمی‌گردد.

مدیر گروه بهداشت محیط حرفه‌ای دانشگاه علوم پزشکی مازندران یادآور شد: با توجه به اینکه غنی‌سازی آرد با فولیک اسید در دستور کار وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی قرار دارد که ارزیابی‌هایی بر روی نمونه‌هایی از آرد علاوه بر کارخانه در سطح عرضه مورد بررسی قرار می‌گیرد.

ابدی با تاکید بر اینکه استفاده از افزودنی‌های غیرمجاز از جمله جوش شیرین و جوهر قند در نان ممنوع است و به‌شدت باید پرهیز شود، خاطرنشان کرد: در صورت مشاهده برخورد قانونی از جمله قطع سهمیه، تعطیلی واحد، معرفی به مراجع قضایی صورت می‌گیرد.

وی وضعیت نانوایی‌های مازندران را نسبتاً مطلوب ارزیابی کرد و افزود: افزایش تعداد واحدهای آزادپزها بحث نظارت را با مشکل مواجه کرده است.

مدیر گروه بهداشت محیط حرفه‌ای دانشگاه علوم پزشکی مازندران اظهار کرد: همچنین خودروهایی که مسئولیت حمل و نقل آردها را برعهده دارند باید با مجوز بهداشت باشند و این مشکل وجود دارد که باید تدبیری اندیشیده شود.

ابدی ادامه داد: برخی از افراد شاغل در نانوایی‌ها از دخانیات استفاده می‌کنند که ممنوع بوده و انتظار داریم به این موضوع توجه کنند.

وی در مورد مشاهده اجسام خارجی در نان، گفت: باید نانوایان قبل از پخت نان نسبت به الک کردن نان دقت کنند که این موضوع به این جهت و همچنین هوادهی آرد و پخت نان مفید است که متاسفانه حدود 35 درصد نانوایان آرد را الک می‌کنند که لازم است در این باره تدابیر لازم اندیشیده شود.

مدیر گروه بهداشت محیط حرفه‌ای دانشگاه علوم پزشکی مازندران در پایان از مردم خواستار شد؛ مردم در صورت مشاهده تخلف می‌توانند موارد را به سامانه بهداشتی 190 و یا شماره تلفن 01133399999 در میان بگذارند تا در اسرع وقت پیگیری شود.

* روزی با عنوان نانوایان نامگذاری شود

رئیس اتاق اصناف مرکز مازندران در این‌باره در گفت‌وگو با فارس، اظهار کرد: تصمیم‌گیری و سیاست‌گذاری در حوزه نان از طریق کارگروه آرد و نان مستقر در استانداری صورت می‌گیرد.

عباس رمدانی با اشاره به نقش مهم نان و اهمیت زیادی برای مجموعه اصناف و بازار دارد، گفت: با توجه به اینکه اتحادیه‌ها بحث بازرسی‌ها را دارند کیفیت نان را بررسی و نظارت می‌کنند، اکیپی شامل صنعت، معدن و تجارت، اتاق اصناف و تعزیرات حکومتی بازدیدهای مستمر از نانوایی‌ها را در دستور کار خود دارند.

وی با بیان اینکه یکی از موضوعات آموزش نانوایان و خبازان است، یادآور شد: همچنین به پیشنهاد استاندار مازندران مقرر شد روزی را به‌عنوان نانوایان نام‌گذاری شود.

رئیس اتاق اصناف مرکز مازندران در مورد مشکلات نانوایان، گفت: نوسان قیمت حمل و نقل آرد نارضایتی‌هایی را به‌دنبال داشته که لازم است در این باره تمهیداتی اندیشیده شود.

 

نام فرستنده :
ایمیل گیرنده :