آخرین عناوین

جمعه 25 دی 1394-22:18 کد خبر:18348

آسیب شناسی اجمالی در عدم تحقق بودجه سال94:

ناتوانی شورای شهر و شهرداری قائم شهر در تحقق بودجه 94!

چگونه بودجه را بدون کسب نظر کارشناسان خبره مالی می بندند و اکنون براحتی عنوان می کنند بودجه غیر واقعی بود این رفتارها قابل بخشش و گذشت نیست!!


به گزارش خزرتیترخبر، اولین جلسه تعیین بودجه سال ۹۵ شهرداری در جلسه علنی این هفته شورای اسلامی شهر قائم شهر در وضعیتی برگزار شد که از بودجه رویایئ ۲۰۰ میلیارد تومانی سال ۹۴ تاکنون ۴۵ میلیارد تومان و با تهاتر حدود ۶۰ میلیارد تومان محقق گردید.

اولین جلسه تعیین بودجه سال 95 شهرداری در جلسه علنی این هفته شورای اسلامی شهر قائم شهر در وضعیتی برگزار شد که از بودجه رویایئ 200 میلیارد تومانی سال 94 تاکنون 45 میلیارد تومان و با تهاتر حدود 60 میلیارد تومان محقق گردید .

جعفر احمدی خزانه دار شورای اسلامی شهر قائم شهر با گلایه گفت:بودجه ریزی با روش شناور فضا را برای اعمال سلیقه افزایش و برنامه ریزی را دچار مشکل کرد متاسفانه شهرداری در بعضی سرفصل ها با کسری بودجه مواجه و در سرفصل های دیگر هنوز ردیف بودجه هزینه نشده است.

وی طی یک گفتگوی اختصاصی در پاسخ به پرسش « چرا بودجه 200 میلیاردی سال 94 محقق نشد »عنوان داشت:80 میلیارد تومان آن از محل فروش املاک پیش بینی شد و طبق ضوابط بودجه مقرر شده بود پروژه هائی با سر فصل جداگانه تعریف و در صورت تحقق بودجه اجرائی گردد و برنامه ریزی اصلی برای 120 میلیارد تومان صورت گیرد.

احمدی رئیس کمیسیون بودجه شورای اسلامی شهر قائم شهر افزود: اما به لحاظ کمی پروژه های زیادی در نظر گرفتیم که این تعداد بیش از درامد شهرداری بود البته طبق روال گذشته برنامه ریزی انجام شد در حال حاضر بعضی پروژهای 92 هنوز با ما همراه است و هنوز به نتیجه ای نرسید با عدم تفکیک بین دو بودجه واقعی و بودجه پیش بینی شده مشکل ایجاد شد بستن بودجه غیر واقعی از لحاظ روانی آثار سوئی بر روند فعالیت های شهرداری ، سازمان های زیرمجموعه و پیمانکاران به جا گذاشت.

وی با انتقاد از توزیع نابرابر بودجه و اعتبارات استانی و ملی اظهار داشت:از سوئی دیگر معیار و شاخص توزیع بودجه و اعتبارات سرانه استانی عادلانه نبوده و نیست.

قائم شهر به نسبت مرکز استان در توزیع اعتبارات استانی محروم واقع شد مسئولان ارشد به شهرستانها بیشتر توجه کنند، چاق و لاغر کردن سرانه تا این حدّ ظلم آشکار محسوب می شود.

محمدعلی صالح زاده نایب رئیس شورای اسلامی شهر قائم شهر با تائید سخنان احمدی گفت : در بستن بودجه سال 1395 خورشیدی ابتداء باید چارچوب بودجه ریزی را بدانیم تا با برنامه ریزی درست ، کمیسیون بودجه در آن چارچوب حرکت کند درآمد حاصل از فروش مجتمع تجاری فرهنگی نگین شمال نباید در بودجه سالانه لحاظ شود زیرا تا پایان سال 95 نیز امکان اتمام کار و یا فروش واحدهای آن وجود ندارد.

وی پیشنهاد کرد برای تعیین بودجه سال 95 درآمد 9 ماهه سال جاری بعلاوه میانگین درآمد 3 ماهه آخر سال 93 به اضافه 15 درصد افزایش بعنوان بودجه واقعی سال 95 ملاک قرار گیرد با تعیین چارچوب واقعی ، پروژه های عمرانی فعال و کسب و کار بازاریان و کسبه رونق می یابد و خدمات دهی به شهروندان بیشتر می شود، وی از اعضا خواست نظرات خود را بیان کنند.

نصراله دریابیگی عضو شورا گفت: نباید بودجه 95 احساسی بسته شود کمیته ای متشکل از کارشناسان امین و خبره مالی تشکیل تا با استفاده از نظرات آنان بودجه ای واقعی تنظیم گردد متاسفانه درصد قابل توجهی از بودجه در قالب جاری صرف پرداخت حقوق و دستمزد و مزایا به کارکنان می شود.

علی غفوری عضو شورا اظهار داشت: دیگر از بودجه 200 میلیاردی سال 94 سخن نگوئیم در واقع بودجه را 120 میلیارد تومان بستیم سال جاری هر ماه حدود 5 میلیارد تومان درآمد کسب شد باضافه تهاتر و غیره حتی به 80 میلیارد هم نمی رسد با افزایش سالانه کارکنان و مجموعه نیروهای شهرداری بخش اعظم بودجه صرف پرداخت حقوق و پاداش می شود برای سال 95 فروش املاک را حذف و در هزینه کرد جشن ها ، تبلیغات و پذیرش دقت بیشتری صورت گیرد.

وی از نهادها و سایر دستگاههای اجرائی همانند اداره اوقاف ، دارائی و سایر ادارات خواست تا برای بهسازی و زیباسازی شهر و اوقات فراغت مردم در جهت ایجاد فضای آرامش و تقویت بهداشت روان شهروندان مجموعه مدیریت شهری را یاری دهند.

غفوری افزود: سال 95 پروژه جدیدی تعریف نشود زیرا با تعداد زیادی از پروژه های نیمه تمام ، 300 کوچه با شیب معکوس و تقاضای بسیار برای آسفالت خیابان ها و کوچه های شهر مواجه هستیم .

و اما چند نکته ....

نکته اول :

طبق نظر کارشناسان بودجه سال 95 خورشیدی شهرداری قائم شهر باید انقباضی و بر اساس درآمدهای پایدار بسته شود اما بودجه سال جاری با توجه به افت نرخ نفت و افزایش تورم و گرانی و معضلات اقتصادی بانکی کشور در نتیجه کاهش شدید ساخت و سازها و تحمیل نیروهای نور چشمی اضافه بر نیاز از سوی اشخاص و نهادهای خاص در مجموعه شهرداری و سوء مدیریت از 200 میلیارد تومان حدود یک سوم محقق شد.

 طرح های احداث سدّ لاستیکی در پائین دست پارک سراج ، احداث فرهنگسرا، تعریض خیابان جویبار، طولانی شدن پروژه الغدیر، نهضت آسفالت!

راکد ماندن پروژه نگین شمال و عدم فروش واحدهای آن که در ابتدای سال توسط شورا و شهرداری عنوان شده بود عملیاتی و اجرائی نشد.

عملکرد چهارمین دوره شورای اسلامی شهرقائم شهر با توجه به ترکیب آن و شهردار کهنه کار با سابقه بسیار تعجب آور است زیرا 4 تن از اعضاء شورا در دوره های قبل حضور داشتند چهره هائ با تجربه که چند دهه ریاست تشکلات سیاسی کارگری استان را برعهده دارند و افراد جوان و تحصیل کرده ، فرهنگی ، مهندس ساختمان و عمران و حقوقدان و آشنا به امور مالی و ریاست فعلی شورا سمت های استانی و سیاسی دارند با این اوصاف چگونه چنین بودجه ای را بدون کسب نظر کارشناسان خبره مالی می بندند و اکنون براحتی عنوان می کنند بودجه غیر واقعی بود این رفتارها از سوی شهروندان فهیم قائم شهر قابل بخشش و گذشت نیست .

نکته دوم :

بارها اعلام شد شهرداری حدود 6 میلیارد تومان از دستگاههای دولتی و نهادها طلبکار است، حجازی شهردار قائم شهر اقداماتی را جهت اخذ طلب انجام داد ولی بخش کمی از آن واریز شد و همکاری لازم از سوی شخصیت های حقوقی و دستگاههای دولتی صورت نمی گیرد.

 با این وجود شهرداری و شورای اسلامی شهر قائم شهر در مقابل تقاضا های دستگاههای دولتی و حاکمیتی بذل و بخشش های فراوانی بخرج می دهند و براحتی املاک و بودجه شهرداری را برای خوش خدمتی هبه می کنند .

منوچهر حیدری عضو شورای شهر قائم شهردر این جلسه اظهار کرد : بهتر است زمین های که از طریق تهاتر با شهروندان بدست می آید را بفروش برسانیم تا پول آن صرف خدمات به شهروندان شود درغیر آن مسئولی آنرا تقاضا می کند!!! ؟

 شاید بخاطر همین هزینه هاست که با گذشت چند دهه و بودجه های میلیاردی هنوز با یک ربع بارندگی آبگرفتگی شدیدی در مرکز شهر ایجاد می شود و اگر هنگام قدم زدن در سطح شهر چشم از جلوی پایتان بردارید گله پا شده و بر زمین می افتید، نکات دیگر در یاداشت های بعدی بیان می گردد.

نام فرستنده :
ایمیل گیرنده :