آخرین عناوین

سه شنبه 29 دی 1394-11:54 کد خبر:18369

حکایت پر غصه برنج و دلالان کاسه داغ‌تر از آش و استاندار بی تفاوت!!!

از قیمت‌های سر به‌ فلک‌ کشیده برنج مازندران در پایتخت تا آمار اشتباه به رئیس‌جمهور

آقای استاندار! وضعیت کشاورزان در مازندران مناسب نیست،لطفا آدرس و آمار اشتباه به رئیس جمهوری ندهید.


به گزارش خزرتیترخبر و به نقل از فارس، «دلالی» واژه‌ای نام‌ آشنا اما معضلی بسیار قدیمی در کشور ما به‌شمار می‌رود که در تمامی حوزه‌ها مانند ورزش، مواد غذایی، پزشکی، ساختمان، صنعت و... ورود پیدا کرده و موجب تنش قیمت بین تولیدکننده و مصرف‌کننده شده است.

دلالان که بدون هیچ زحمتی اقدام به خرید و فروش محصولات می‌کنند، بیشترین سود حاصل از این فعالیت را به‌دست می‌آورند و یا به گفته عامیانه سودهای کلانی به‌جیب می‌زنند.

از نظر بسیاری افراد این روزها دلالی بیشترین طرفدار را در بین جویندگان کار دارد و هر کسی سعی می‌کند با بهره‌گیری از راه و روش آن نسبت به این شغل‌ کاذب گرایش پیدا کرده و سودهای بدون دردسر کسب کند.

* جلوگیری از سودجویی دلالان نیازمند تجویز نوشدارو

خرید از تولیدکننده و فروش به مصرف‌کننده ساده‌ترین راه‌حل پدیده دلالیسم در کشور به‌شمار می‌رود که تاکنون دولت هیچ تلاشی برای از بین بردن این معضل از خود نشان نداده و هرچه به‌سمت جلو پیش می‌رویم، شاهد افزایش و رونق این پدیده هستیم.

برنج یکی از محصولات استراتژیک کشور و جهان به‌شمار می‌رود که تولید آن به‌آسانی صورت نمی‌گیرد و کشاورزان برای خوشه خوشه‌های طلایی آن از زمان ابتدای آغاز فصل شالیکاری تا آخرین روز برداشت به‌صورت شبانه‌روز تلاش می‌کنند تا بهترین و باکیفیت‌ترین محصول را تولید و به بازارهای مصرف ارائه کنند اما در این بین کشاورزان زحمت‌کش با نامهربانی مسئولان و سودجویی دلالان مواجه می‌شوند که تاکنون هیچ نوش‌دارویی برای آن تجویز نشده است.

همه‌ساله افزایش قیمت برنج زمانی رخ می‌دهد که دیگر برنجی در دست کشاورز نیست و این افزایش نصیب دلالان و واسطه‌هایی می‌شود که در فصل نیاز شالیکاران یعنی شهریور و مهر هر سال برنج را به قیمت ارزان از دست کشاورزان خارج کرده و با نگهداری در انبارها در فصل مناسب و پایان سال با قیمت چندین‌برابر به‌ فروش می‌رسانند.

* نبض بازار فروش برنج در دستان دلالان

این‌ روزها نبض بازار فروش برنج در دستان دلالان و سوداگران بازارهای مصرف است که قیمت‌های فروش محصولات کشاورزی به‌‌ویژه برنج از سوی آنها به فروشندگان دیکته می‌شود و شواهد نشان می‌دهد در روزهای اخیر قیمت برنج شالیکاران مازندرانی در بسیاری از شهرهای استان و کشور افزایش بیش از 10 درصدی را به‌خود تجربه کرده است.

مدیر تنظیم بازار محصولات و نهاده‌های کشاورزی سازمان جهاد کشاورزی مازندران ، گفت: امسال 800 هزار تن برنج سفید با ارقام مختلف در مازندران تولید شد.

* تولید 70 درصد برنج کشور در مازندران و گیلان

حسین نگهدار با بیان اینکه 70 درصد برنج کشور در استان‌های مازندران و گیلان تولید می‌شود، اظهار کرد: کشاورزی محور اصلی اقتصاد مردم مازندران است و شالیکاری نیز نقش قابل توجهی در این زمینه دارد.

وی با بیان اینکه در سال جاری 280 هزار هکتار از اراضی کشاورزی استان زیر کشت برنج رفت، افزود: در کشت اول یک میلیون و 250 هزار تن شلتوک تولید شده است.

* طارم کیلویی 7500 تا 8 هزار تومان

مدیر تنظیم بازارمحصولات ونهاده‌های کشاورزی سازمان جهاد کشاورزی مازندران ازصادرات 700 هزار تن برنج مازندرانی به دیگر استان‌های کشور خبر داد و گفت: میانگین قیمت برنج طارم و هاشمی در سطح استان 7 هزار و 500 تومان تا 8 هزار تومان، بینام 7 هزار و 500 تا 8 هزار تومان و برنج‌های شیرودی، ندا و فجر 5 هزار و 700 تا 6 هزار و 500 تومان به فروش می‌رسد.

این مسئول با اشاره به کاهش واردات برنج نسبت به مدت مشابه سال قبل، اضافه کرد: از زمان برداشت شالی تا روزهای اخیر قیمت برنج متعادل بوده اما در روزهای اخیر با توجه به اینکه برنج از دست تولیدکننده خارج شده است، در سطح بازار و خرده‌فروشی‌ها شاهد افزایش قیمت هستیم.

یک کشاور‌ز مازندرانی اظهار کرد: برنج کشاورزان در روزهای نخست برداشت به دلالان به‌فروش رفته است و در حال حاضر هیچ‌گونه برنجی در انبار شالیکاران وجود ندارد.

* خرید برنج طارم از کشاورز کیلویی 5 الی 6 هزار تومان

اکبر فلاح با بیان اینکه برنج کشاورزان با قیمت‌های مختلف و متناسب با نوع محصول فروخته شد، افزود: معروف‌ترین برنج استان مازندران برنج طارم محلی است که با قیمت حدود 5 الی 6 هزار تومان به دلالان فروخته شد.

وی با بیان اینکه دلالان به‌صورت یک‌جا تمامی برنج شالیکاران را خریداری و به‌صورت خورده به مصرف‌کننده عرضه می‌کنند، ادامه داد: هیچ متولی مشخصی برای خریداری مستقیم برنج از شالیکاران در استان وجود ندارد و به‌خاطر همین مسئله دلالان با فضای بیشتری فعالیت می‌کنند.

* دلالان کاسه داغ‌تر از آش

این کشاورز مازندرانی با بیان اینکه دلالان همه‌ساله در زمان برداشت برنج کاسه داغ‌تر از آش می‌شوند و نوسان قیمت ایجاد می‌کنند تا کشاورزان از ترس کاهش قیمت برنج‌های تولیدی خود را به‌فروش برسانند، اضافه کرد: شالیکاران از زمان کاشت، داشت، برداشت و فروش محصول هیچ‌گاه از سوی دولت حمایت نمی‌شوند و ما تنها شاهد ارائه آمارها و گزارش عملکرد از سوی مسئولان جهاد هستیم.

فلاح با بیان اینکه در چند سال اخیر قیمت کود، سموم، ابزارات کشاورزی و دستمزد کارگران رشد چندین برابری داشته اما قیمت برنج افزایش بسیار کمی به‌خود دیده است، گفت: کشاورزان هیچگاه از وضعیت قیمت برنج رضایت ندارند.

* به رئیس جمهوری آمار اشتباه دادند

وی در پاسخ به این سوال مبنی بر اینکه رئیس جمهوری در سفر استانی به مازندران طبق گفته استاندار از رضایت کشاورزان از وضعیت قیمت محصولات کشاورزی خبر داده بود، آیا شما و دیگر کشاورزان رضایت دارید گفت: به دکتر روحانی آمار اشتباه ارائه دادند و استاندار مازندران آن‌چیزی که نظر خودش بود گزارش داد، اما واقعیت امر چیز دیگری جز نارضایتی نیست.

این کشاورز مازندرانی بیان کرد: مسئولان استان به‌جای اینکه مدافع کشاورزان باشند و مشکلات شالیکاران را به مسئولان بالادستی ارائه دهند به‌فکر جایگاه خود و ارائه نظرات من‌درآوری هستند.

* لطفاً آدرس اشتباه به رئیس جمهوری ندهید

فلاح خطاب به استاندار مازندران گفت: آقای استاندار! وضعیت کشاورزان در مازندران مناسب نیست، لطفا آدرس اشتباه به رئیس جمهوری ندهید.

برای روشن‌تر شدن هرچه بهتر موضوع با یکی از دوستان خود در تهران تماس تلفنی برقرار کردیم و قیمت برنج را جویا شدیم که با آمار و ارقام قابل توجهی مواجه شدیم که جای تأمل دارد.

* طارم کیلویی 11 تا 12 هزار تومان در تهران

یک شهروند تهرانی ، به افزایش قیمت برنج در روزهای اخیر اشاره کرد و گفت: قیمت برنج طارم محلی مازندران در بازار تهران کیلویی 11 تا 12 هزار تومان به‌فروش می‌رسد.

نیما کلانتری با بیان اینکه قیمت برنج خارجی برخلاف برنج ایرانی تغییر چندانی نداشته، اظهار کرد: با توجه به شرایط اقتصادی بیشتر مردم به‌سمت خرید برنج‌های وارداتی گرایش پیدا کردند و تنها افراد خاص می‌توانند برنج‌های مازندرانی خریداری کنند.

* سلطه‌گری دلالان بر بازارهای فروش برنج

وی به کیفیت، عطر و طعم برنج ایرانی اشاره کرد و افزود: برنج‌های وارداتی از نظر کیفیت و طعم در هیچ شرایطی قابل رقابت با برنج محلی مازندران نیستند.

این شهروند تهرانی علت اصلی افزایش قیمت برنج را سلطه‌گری دلالان بر بازارهای فروش دانست و تصریح کرد: هیچ‌گونه نظارتی بر عملکرد فروش برنج با قیمت‌های افزایش یافته صورت نمی‌گیرد و دلالان نبض بازار برنج را در دست گرفته‌اند.

* افزایش دوبرابری قیمت برنج ظلم بزرگ در حق کشاورز و مصرف‌کننده

کلانتری در پاسخ به این سوال مبنی بر اینکه آیا اطلاعی دارید قیمت برنج توسط دلالان از کشاورزان مازندرانی حدود 5 الی 6 هزار تومان خریداری می‌شود، گفت: نه اطلاعی ندارم اما افزایش دوبرابری قیمت برنج در بازارهای مصرف تهران ظلم بزرگی در حق کشاورزان و مصرف‌کنندگان است.

قیمت برنج ایرانی از فصل برداشت تا به امروز بدون هیچ منطق مشخصی افزایش چشم‌گیری داشته که فقط سود حاصل از آن به جیب دلالان و واسطه‌های فروش برنج رفته و تنها عامل آن دلال‌بازی‌های موجود و سواستفاده‌گری سوداگران است.

* نابرده رنج، گنج میسر شد

به‌نظر می‌رسد فضاسازی رسانه‌ای در برابر پایین بودن قیمت برنج فقط نان دلالان و واسطه‌گران برنج را داغ کرده و از این افزایش قیمت چیزی عاید کشاورزان نشده است.

براساس این گزارش، این روزها دلالان بدون هیچ تلاشی بیشترین سود حاصل از فعالیت چندین ماهه شالیکاران مازندرانی را به‌جیب می‌زنند و نابرده رنج، گنج را میسر می‌کنند.

نام فرستنده :
ایمیل گیرنده :