آخرین عناوین

سه شنبه 6 بهمن 1394-10:54 کد خبر:19424

مدیر تنظیم بازار جهاد کشاورزی مازندران خبر داد:

تعطیلی بیش از 70 درصد از واحدهای پرورش مرغ تخم‌گذار/دلایل گرانی تخم‌مرغ

مدیر تنظیم بازار جهاد کشاورزی مازندران گفت: از مجموع 34 واحد پرورش دهنده مرغ تخم‌گذار ، فقط تعداد 9 واحد فعال هستند.


به گزارش خزرتیترخبر و به نقل از مازند اصناف، حسین نگهدار اظهار کرد: از مجموع 34 واحد پرورش دهنده مرغ تخم گذار به ظرفیت یک میلیون 176 هزار و 414 قطعه، فقط تعداد 9 واحد به ظرفیت 340 هزار قطعه فعال اند.

وی افزود: تعداد 6 واحد به ظرفیت 238 هزار و 900 قطعه تخلیه کرده و غیر فعال به شمار می روند.

مدیر تنظیم بازار سازمان جهاد کشاورزی مازندران تصریح کرد: تعداد 19 واحد از 34 واحد پرورش دهنده مرغ تخم گذار در استان، به ظرفیت 597 هزار و 514 قطعه، کاملا تعطیل، تخریب و غیر فعال است.

نگهدار با بیان اینکه واحدهای مرغ تخم گذار در طول سال، با نوسانات بسیار شدید قیمت تخم مرغ مواجه هستند، ادامه داد: به طوری که در برخی از ایام سال، مصرف سرانه تخم مرغ، شدیدا کاهش یافته و در نتیجه قیمت تخم مرغ، روند نزولی دارد.

وی اضافه کرد: با توجه به بررسی های بعمل آمده، میانگین قیمت فروش در فصل بهار، در سالن مرغداری به ازای هر کیلوگرم 3 هزار و 200 تومان و در فروشگاه های عرضه 3 هزار و 600 تومان می باشد و این در حالی است که در تابستان و به دلیل کاهش مصرف و متعاقبا کاهش قیمت تخم مرغ، این قیمت در سالن مرغداری 2 هزار و 900 تومان و در فروشگاه های عرضه به 3 هزار و 300 تومان می رسد.

نگهدار با بیان اینکه در فصل پاییز و با روند رشد مصرف، این قیمت در سالن مرغداری 3 هزار و 400 تومان و در فروشگاه های عرضه 3 هزار و 800 تومان می باشد؛ خاطر نشان کرد: در فصل زمستان به علت افزایش نسبی مصرف تخم مرغ و با افزایش قیمت، این نرخ در سالن مرغداری به 4 هزار و 500 تومان و در فروشگاه های عرضه به 5 هزار تومان می رسد.

وی اضافه کرد: با توجه به موارد ذکر شده و نیز قیمت تمام شده تخم مرغ  در واحد های پرورش مرغ تخم گذار، ادامه فعالیت برای پرورش دهنگان از توجیه اقتصادی برخوردار نیست و لذا شاهد تعطیلی و عدم فعالیت برخی واحدها در استان هستیم.

مدیر تنظیم بازار سازمان جهاد کشاورزی مازندران با بیان اینکه به دلیل توسعه کیفی و کمی مرغ تخم گذار، صادرات تخم مرغ در دستور اتحادیه پرورش مرغ تخم گذار و فعالان این عرصه قرار گرفته است؛ اذعان کرد: هر ساله در این ایام، با افزایش قیمت تخم مرغ مواجه می شویم که با گرم تر شدن هوا و نزدیک شدن به ایام پایانی سال، مجددا شاهد روند نزولی قیمت در بازار هستیم.

نگهدار تاکید کرد: در شرایط این چنینی، جلوگیری از صادرات تخم مرغ و یا قیمت گذاری تخم مرغ، فشار مضاعفی را بر تولید کنندگان وارد خواهد ساخت؛ به طوری که واحدهای فعال، در طول سال از توجیه اقتصادی خارج خواهند شد که این امر منجر به تعطیلی و یا تغییر کاربری آنها به پرورش مرغ گوشتی خواهد شد.

مدیر تنظیم بازار سازمان جهاد کشاورزی مازندران در پایان اظهار امیدواری کرد با متعادل ساختن میزان صادرات تخم مرغ از کشور و افزایش تولید در روزهای پیش رو، تعادل قیمت تخم مرغ در بازار مصرف را شاهد باشیم.

گفتنی است در حالیکه قیمت مرغ کشتار روز در مازندران طی روزهای اخیر، به ازای هر کیلو 5 هزار و 200 تومان نرخ گذاری شده است، قیمت تخم مرغ  در بازار مصرف به ازای هر کیلو 6 هزار تومان، رسیده است.

نام فرستنده :
ایمیل گیرنده :