آخرین عناوین

پنجشنبه 8 بهمن 1394-9:25 کد خبر:19439

بی تدبیری مسئولان و مشکلات ناتمام گهرباران:

جاده گهرباران همچنان در لیست انتظار تخصیص اعتبار/گهرباران از مشکلات زیادی رنج می‎برد

با گذشت چندین سال از اثبات خطرناک بودن جاده گهرباران و آمار بالای تصادفات، باز هم این جاده طبق روال گذشته در لیست انتظار برای تخصیص اعتبار قرار دارد.


به گزارش خبرگزاری فارس از شهرستان میاندورود، بخش گهرباران به مرکزیت روستای طبقده از توابع شهرستان میاندورود است که 22 روستا را تحت پوشش قرار می‎دهد، عمده فعالیت مردم این بخش کشاورزی است و نبود راه ارتباطی مناسب به مرکز شهرستان و همچنین معضلات فرهنگی و اشتغال، باعث بروز مشکلات زیادی در گهرباران است که بارها به آن اشاره شد اما همچنان نیازمند رسیدگی جدی مسئولان است.

چندین‌بار توسط مسئولان این بخش و مردم منطقه در رابطه با راه ارتباطی نامناسب، مشکلات حوزه کشاورزی و فرهنگی اطلاع‎رسانی شده است اما هم‎چنان هیچ قدمی از سوی مسئولان استانی و کشوری صورت نگرفت، متأسفانه باز هم مشکل جاده مرگ گهرباران پابرجاست و خطر مرگ در پی اهالی این شهرستان و مسافران در کمین است.

با توجه به اینکه بخش گهرباران از دریا و ساحل بکر برخودار است و همه‌ساله شاهد حضور گردشگران زیادی از داخل و خارج استان به این مکان هستیم، اما متأسفانه نامناسب بودن این جاده و تردد خطرناک کامیون‎ها و وسایل سنگین از این مسیر، شاهد از دست‎دادن جان بسیاری از افراد هستیم.

با گذشت چندین سال از اثبات خطرناک بودن جاده گهرباران و آمار بالای تصادفات، هیچ ردیف بودجه‎ای تاکنون به آن اختصاص داده نشد، باز هم این جاده طبق روال گذشته در لیست انتظار برای تخصیص اعتبار قرار دارد.

* تصادفات در جاده مرگ تمامی ندارد

جاده گهرباران با متصل بودن به نیروگاه شهید سلیمی، بندر امیر‌آباد، کارخانه نکاچوب، فرودگاه بین‌المللی دشت‌ناز، شرکت مهدشت، حیات‌وحش دشت‌ناز و ناحیه صنعتی میاندورود هر روز شاهد رفت‎وآمد چندین کامیون و دستگاه‎های تریلر نفتکش است که تردد آن باعث از بین رفتن لایه‎های جاده شده است که پس از گذشت بیش از 30 سال، هم‎چنان روزبه‎روز به فرسودگی این جاده افزوده‎تر می‎شود.

یکی از اهالی بخش گهرباران میاندورود ، با اشاره به خطرات جاده گهرباران، اظهار کرد: این جاده باید با همت و همکاری شرکت دشت‌ناز، نیروگاه شهید سلیمی نکا، بندر امیرآباد و اداره راه و شهرسازی مازندران تعریض شود.

وی بیان کرد: جاده گهرباران از روشنایی و علائم اخطاری راهنمایی و رانندگی محروم است و کم‌عرض بودن جاده هر لحظه خطر انحراف شدن رانندگان را در پی دارد که در نتیجه همین عامل باعث بروز تصادفات ناگوار در این مسیر شده است.

نیما اسدی با اشاره به اینکه اهالی بخش گهرباران خواهان رسیدگی مسئولان به این مشکل بزرگ و در عین‎حال دردناک هستند، خاطرنشان کرد: از مسئولان مازندران به‎ویژه اداره‌کل راه و شهرسازی در اجرای طرح تعریض این جاده از چهارراه ورکلا تا پاسگاه گهرباران را خواستار هستیم.

* بی تدبیری مسئولان در رسیدگی از مشکلات منطقه

این روزها جاده گهرباران لحظات سختی را سپری می‌کند، زیرا هر روز قربانی می‌گیرد تا شاید نگاه مسئولان مربوطه تغییر کند و به‎فکر تعریض این جاده افتاده تا اهالی بخش گهرباران در پی تصادفات مرگبار و همیشگی این جاده در امان باشند.

با وجود اینکه این روزها جاده گهرباران به قربانگاه مردم تبدیل شده است، مسئولان باید جوابگوی این همه سهل‎انگاری و مرگ هم‌وطنان‌ باشند، به‎راستی چه کسی جوابگوی این همه مصیب بر خانواده‎های داغداری که عزیزان‌شان را به‎دلیل ناامن بودن جاده از دست دادند، خواهند بود؟!

این شهروند گهربارانی به تعریض جاده از وسط روستای زید میاندورود اشاره کرد و گفت: بخش گهرباران از چهارراه ورکلا آغاز می‎شود و تا پاسگاه گهرباران ادامه داد و بیشترین خطر و مشکلات جاده‎ای در این مکان وجود دارد، اما جالب است که هیچ قدمی در طی این چند سال برای این بخش انجام نشده است.

وی به توجه مسئولانی استانی و کشوری تأکید کرد و گفت: مسئولان باید در هموار کردن مشکلات روستایی و شهرستانی خود را موظف بدانند تا مشکلات را بررسی و در رفع آن تلاش کنند، زیرا جاده گهرباران نیازمند توجه اساسی مسئولان است.

* تردد خطرناک وسایل سنگین عامل مهم تخریب جاده

روند پیشرفت پروژه تعریض جاده گهرباران بسیار کند پیش می‌رود، اما آمار تصادفات و مرگ ناشی از حوادث رانندگی به سرعت راه خود را در پیش گرفته است و ظاهراً خیال توقف ندارد، آیا مسئولان به آنچه که بر سر اهالی بخش گهرباران می‌گذرد، آگاه هستند؟!

یکی از اصلی‌ترین مشکلات این جاده این است که هرگز در ردیف‌های اعتباری دیده نشد، این موضوع قطع بر یقین نشان‎دهنده ضعف مسئولان راه و شهرسازی در دورهای قبل است که روال گذشته خود را در پیش گرفته است.

نماینده مردم میاندورود در شورای استان ، با اشاره به مشکلات بخش گهرباران این شهرستان، اظهار کرد: میاندورود مدت کمی به‎عنوان شهرستان مستقل است و در موارد بسیار زیادی کمبودهای وجود دارد که باید با همت مسئولان در ریشه‎یابی و برطرف‎کردن مشکلات و معضلات قدم موثری برداشته شود و فقط به شعار اتکا نکنند.

وی بیان کرد: جاده ناامن گهرباران با گرفتن جان بسیاری از افراد به جاده مرگ شهرت پیدا کرد، همه‌روزه شاهد تردد کامیون‌های سنگین از این مکان هستیم که از دست دادن جان هم‌وطنان به خوبی گویای این امر است.

رسول خلیلی به تردد تریلرهای نفتکش نیروگاه شهید سلیمی و بندرامیرآباد اشاره کرد و گفت: جاده گهرباران بسیار باریک است و قابلیت تردد وسایل سنگین را ندارد، با این وجود وقتی بخش گهرباران در منطقه پُررفت‌‎وآمد صنعتی قرار دارد، انتظار می‎رود که رسیدگی و تعریض این جاده در حداقل زمان ممکن انجام شود.

* عملکرد ضعیف مسئولان در رسیدگی موضوعات فرهنگی

نماینده مردم میاندورود در شورای استان، تأسیس شهرداری در بخش گهرباران را مهم و ضروری دانست و گفت: با تأسیس شهرداری در بخش گهرباران، شاهد افزایش اعتبارات این بخش و در پی آن شاهد عمران و آبادانی خواهیم بود.

وی اضافه کرد: به‎منظور ارتقای اشتغالزایی و پیشرفت فرهنگی، نیاز به راه‎اندازی کانون فرهنگی و ایجاد کتابخانه در این بخش را داریم، این موضوع می‎تواند در مرحله اول موجب اشتغالزایی قشری از جوانان را فراهم کند.

عضو شورای شهرستان میاندورود به نبود مصلای نماز جمعه در این بخش تأکید کرد و افزود: با توجه به اینکه امکانات جهت مستقر شدن امام جمعه و برگزاری نماز جمعه در مرکز بخش روستای طبقده وجود دارد، اما از داشتن آن محروم هستیم.

این مسئول با اشاره به طرح سالم‎سازی دریا بیان کرد: هیچ برنامه مفیدی برای این طرح در نظر گرفته نشده است، اگر موضوعی بیان شد فقط در حد شعار بود، با توجه به اینکه حتی برای معرفی دریای گهرباران یک نشانه تابلو هم در چهارراه آزادگان شهر سورک به طرف بخش گهرباران نصب نشده است.

وی ادامه داد: هر کسی در زمین‎های نزدیک ساحل به‎ هر شکلی خانه‎های مسکونی می‎سازد، در صورتی که باید در ساخت و سازها سیاست‎های کلی درنظر گرفته شود و برای ارتقای حضور گردشگران به مناطق تلاش کرد.

خلیلی با بیان اینکه در امتداد جاده گهرباران چندین روستا قرار دارد و هر روز عبور و مرور ادوات کشاورزی در آن صورت می‌گیرد، گفت: در چنین مواقعی چاره‌ای جز تردد در یک راه باریک و پُررفت‌وآمد را ندارند و همین موضوع عامل مهمی از بروز تصادفات است.

نماینده مردم میاندورود در شورای استان خاطرنشان کرد: مازندران قطب کشاورزی محسوب می‎شود و در بخش گهرباران نیز تردد ادوات کشاورزی در فصل کار افزایش می‎یابد، اگر در جاده‎ای که به‎سمت سه‎راه حیات‌وحش دشت‌ناز قرار دارد، بهسازی صورت گیرد تا تردد وسایل کشاورزی از آن مسیر انجام شود، احتمال کاهش خطرات برای کشاورزان بیشتر است.

* بخش گهرباران از کمبودهای زیادی رنج میبرد

خلیلی عدم وجود سایت اداری در بخش گهرباران را یکی از مشکلات دیگر این بخش عنوان کرد و ادامه داد: برای سایت اداری زمینی از سوی خیرین به‎ مقدار 2 هکتار اهدا شد که بعد از گذشت دو سال هیچ اقدام مثبتی برای مستقر شدن امکانات در آن انجام نشد و این موضوع هم‎چنان در بلاتکلیفی است.

وی یکی از ابهامات مهم در بخش گهرباران را زمین شرکت سایپا دانست و افزود: زمینی که به ‎نام دانشکده بود با یک فنس کشیدن به‎دور آن، به‎ظاهر به ‎نام شرکت سایپا شده است.

نماینده مردم میاندورود در شورای استان با بیان اینکه باید در استفاده از نیروی های بومی حداکثر تلاش انجام شود، خاطرنشان کرد: یکی از بزرگ‌ترین مشکلات استفاده از نیروهای غیربومی و ناکارآمد است، این موضوع باید مورد توجه قرار گیرد تا از افرادی استفاده شود که آگاهی لازم و کافی را در مشکلات منطقه داشته باشند.

وی در پایان به توجه مسئولان از مشکلات بخش گهرباران میاندورود تأکید کرد و گفت: دولت باید به روستاها و شهرستان‎ها توجه ویژه‎ای داشته باشد و دستگاه‎های اجرایی تفاهم و همکاری لازم را با شوراهای اسلامی برقرار کنند تا مشکلاتی که مردم در بخش گهرباران با آن دست ‎و پنجه نرم می‎کنند، هموار شود.

براساس این گزارش، سوال بسیار مهمی که مطرح می‎شود و مسئولان باید جواب قانع‌کننده‎ای برای آن داشته باشند، این است که آیا جان مردم منطقه و مسافران داخلی و خارجی برای مسئولان مهم نیست؟!

آیا افرادی که بر اثر ناامنی جاده و عدم وجود علائم ایمنی جان خود را از دست داده‎اند جای بسی سوأل و تأمل ندارد؟!

مردم بخش گهرباران که همه‎روزه شاهد تصادفات ناگوار در این مسیر هستند تا چه زمان باید شاهد این چنین حوادث باشند؟!

قطع بر یقین مسئولان برای تمامی سوأل‎هایی که از مشکلات بخش گهرباران مطرح می‎شود جواب قانع‌کننده‌ای خواهند داشت، بعد از گذشت بیش از 30 سال، هنوز سرنوشت این جاده به‎دست فراموشی سپرده شد و اگر رسیدگی انجام شود برای مدت کوتاهی است و در حد وعده و وعید‎های توخالی باقی می‎ماند، مشکلات بخش گهرباران فقط به جاده مرگی که بارها از آن یاد شد ختم نمی‎شود، اهالی بخش گهرباران باز هم‎چنان تقاضای رسیدگی مسئولان به این موضوع مهم و اساسی را دارند و به امید روزی که وعده‎های مسئولان دستگاه‎های مربوطه عملی شود، در انتظار می‌ماند.

نام فرستنده :
ایمیل گیرنده :