آخرین عناوین

يکشنبه 11 بهمن 1394-8:39 کد خبر:19459

خبرگزاری فارس گزارش می‌دهد:

حاشیه‌های برنج وارداتی در فصل استراحت شالیزارهای شمال/اعتمادی به مصرف برنج‌های وارداتی وجود ندارد

برنج وارداتی در فصل خواب شالیزارهای شمال حسابی برای خود حاشیه‌هایی از نوع آلودگی و تاریخ مصرف گذشته ایجاد کرد و موجب دغدغه مصرف ‌کنندگان شده ‌است.


به گزارش خزرتیترخبر و به نقل از فارس، برنج یکی از محصولات استراتژیک کشور به ‌شمار می‌رود که همه مردم در حد توان مالی و میزان برخورداری از وضعیت اقتصادی به‌ دنبال بهترین و با کیفیت‌ ترین نوع آن هستند.

به گفته کارشناسان، استان ‌های شمالی بهترین و با کیفیت ‌ترین برنج از نوع طارم را در داخل کشور تولید می‌کنند و این نوع برنج در دنیا کم‌ نظیر به‌ شمار می‌رود که با حمایت مسئولان و برنامه ‌ریزی می‌توان به برند جهانی تبدیل شود.

برنج تولید داخل کشور به‌ علت هزینه‌های بالا در مراحل تولید و سود جویی دلالان و واسطه‌ها از قیمت بالایی برخوردار است که بسیاری از مردم توان خریداری آن را ندارند و به‌ همین منظور به ‌سمت برنج‌های وارداتی با نصف قیمت برنج داخلی گرایش پیدا می‌کنند.

این روزها برنج وارداتی در فصل استراحت و خواب شالیزارهای شمال حسابی برای خود حاشیه‌هایی از نوع آلودگی و تاریخ مصرف گذشته ایجاد کرد که به نقل محافل خبری تبدیل شده ‌است.

برنج به‌ جای اینکه این روزها در فصل سرد زمستان بر سر سفره‌های ایرانی خود نمایی کند، سر از مباحث حاشیه‌ای در رسانه‌ها در می‌آورد.

* حاشیه‌های برنج وارداتی تمامی ندارد

به ‌نظرمی‌رسد حاشیه‌ های برنج وارداتی این روزها تمامی ندارد، از بحث استعمار سفره‌های ایرانی با برنج آمریکایی گرفته تا آلودگی برنج‌ های وارداتی و تاریخ انقضا گذشته که موجب دغدغه مصرف‌ کنندگان شده‌ است.

با انعکاس خبرهایی مبنی بر آلودگی برنج‌ های وارداتی، این روزها مصرف‌ کنندگان برنج بر سر دوراهی قرار گرفتند؛ آیا برنج وارداتی مصرف کنند یا نه؟

دغدغه مصرف‌ کنندگان برای خرید برنج ‌های وارداتی از هفته گذشته پس از گفت ‌وگوی ویژه خبری شبکه دوم سیما آغاز شد که رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی از تأیید آلودگی برنج‌ های وارداتی هندی توسط سازمان غذا و دارو خبر داده‌بود.

* تایید آلودگی برنج‌های وارداتی توسط سازمان غذا و دارو

عباس رجایی با اشاره به نتیجه کمیسیون ویژه مجلس در مورد برنج‌ های آلوده، گفت: سازمان غذا و داروی وزارت بهداشت آلودگی برنج‌ های وارداتی را تأیید کرده‌است.

وی افزود: من از این مسئله متعجب هستم که با وجود اینکه در سال‌های 86 و 87 مسئله برنج آلوده را بررسی کردیم و برنج 1121 هندی آلوده به فلزات سنگین تشخیص داده شد چرا همچنان این برنج‌ها وارد می‌شود.

* تمدید دوباره برنج‌های هندی

رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه برنج 1121 هندی برنج ساختگی است و مشکلات خود را دارد، ادامه داد: این برنج‌ ها باید براساس تاریخ مصرفی که برای آن تعیین می‌شود، مصرف شود در حالی که اسنادی وجود دارد که تاریخ مصرف این برنج‌ ها یکی دو بار تمدید شده‌است.

مرتضی شاه‌ حسینی نائب رئیس انجمن واردکنندگان برنج نیز در این برنامه در پاسخ به اظهارات رجایی مبنی براینکه برنج 1121 هندی ساختگی است، گفت: منظور شما از ساختگی بودن برنج چیست، اگر منظورتان برنج فرآوری‌ شده ‌است باید بگویم که این نوع برنج هیچ‌ گونه ضرری ندارد و نباید افکار عمومی را با مطرح کردن اینگونه مسائل متشنج کنیم.

حاشیه ‌های برنج فقط به آلودگی برنج ‌های وارداتی ختم نمی‌شود بلکه خبرهایی از ورود برنج ‌های تاریخ مصرف گذشته به بازارهای مصرف به ‌گوش می‌رسد اما مسئولان شرکت بازرگانی این مسئله را انکار می‌کنند.

معاون بازرگانی شرکت بازرگانی دولتی در پاسخ به این سوال که گفته می‌شود این شرکت 82 هزار تن برنج که تاریخ مصرف آن تا پایان امسال است را با 20 درصد تخفیف و بدون مناقصه به یک فرد فروخته ‌است، آیا این موضوع صحت دارد یا خیر، گفت: بله؛ 82 هزار تن برنج با مدت مصرف تا پایان سال فروخته شده اما نه به این شکل که به آن اشاره می‌کنید.

* انکار مسئولان شرکت بازرگانی از برنج‌های تاریخ مصرف گذشته

حسن عباس معروفان افزود: این برنج‌ها در بورس کالا عرضه شده و در آنجا به فروش رفته‌است.

وی تصریح کرد:‌ مباحثی که در رابطه با تاریخ انقضای این برنج‌های فروخته‌ شده مطرح می‌شود و حتی گفته می‌شد که این برنج‌ ها تاریخ‌ مصرف‌ گذشته است، درست نیست.

برای روشن‌ تر شدن موضوع و دیدگاه مردم نسبت به حواشی برنج‌های آلوده وارداتی و تاریخ‌ مصرف‌ گذشته سری به بازارهای فروش برنج در شهرستان ساری زدیم و جویای دیدگاه شهروندان نسبت به این مسئله شدیم.

* حساسیت مردم نسبت به آلودگی برنج وارداتی

ناهید درویش‌ گفت: همه مردم خبرهای آلودگی برنج وارداتی و تاریخ مصرف گذشته را در رسانه ملی دنبال می‌کنند و موجب تعجب شده‌ است.

وی با بیان اینکه تعدد دستگاه‌های نظارتی موجب این ‌گونه تخلفات شده، اظهار کرد: بعضی از دستگاه‌های نظارتی یا از مسئولیت نظارت بر سلامت برنج  وارداتی شانه خالی می‌کنند یا بر گردن یکدیگر می‌اندازند.

* انتقاد مصرف‌کنندگان برنج وارداتی از مسئولان

این شهروند ساروی با بیان اینکه مردم نسبت به عملکرد مسئولان در قبال واردات برنج آلوده و تاریخ ‌مصرف‌ گذشته انتقاد دارند، افزود: به ‌نظر می‌رسد بعضی از مسئولان به ‌فکر سلامت مردم نیستند و فقط به واردات و کسب درآمد خود فکر می‌‌کنند.

درویش‌ متولی با بیان اینکه برنج‌های تولید داخل از بالاترین امنیت و سلامت غذایی برخوردار هستند اما مورد حمایت مسئولان قرار نمی‌گیرند، ادامه داد: دولت به‌جای حمایت از تولید کنندگان برنج داخلی و کاهش قیمت تولید از کشاورزان خارج کشور حمایت می‌کند.

* بی‌تدبیری دولت نسبت به برنج‌های آلوده

وی با بیان اینکه دولت نسبت به آلودگی برنج‌های وارداتی و تاریخ‌ مصرف‌ گذشته تدبیر نمی‌کند و این مسئله جای تأمل دارد، گفت: به‌نظر می‌رسد حفظ امنیت غذایی از سوی دولت فقط به شعار و حرف خلاصه می‌شود.

دیگر شهروند ساروی گفت: مسئله آلودگی برنج وارداتی بحث تازه‌ای نیست چون در سال‌های گذشته خبرهایی مبنی بر آلودگی این نوع برنج‌ها به ‌گوش می‌رسد اما کسی جلوی آن را نگرفت.

* اعتمادی به مصرف برنج‌های وارداتی وجود ندارد

میلاد رنج‌ دوست با بیان اینکه دیگر اعتمادی به مصرف برنج‌ های وارداتی وجود ندارد و مردم بر سر دوراهی قرار گرفتند، افزود: برنج‌ های تولید داخل از کیفیت و امنیت بالایی برخوردار هستند اما قیمت بالایی هم دارند.

وی با بیان اینکه دولت به حوزه کشاورزی به‌‌ ویژه تولید برنج یارانه اختصاص دهد تا کشور بیش از این نیازمند واردات برنج آن ‌هم از نوع آلوده نباشد، گفت: بیشتر مردم دوست دارند از برنج تولید داخل استفاده کنند اما قیمت بالا و دلال ‌بازی‌ها این اجازه را نمی‌دهد.

به سراغ یکی از فروشندگان برنج در بازارهای شهرستان ساری رفتیم که بیشتر فروشندگان از سلب اعتماد مصرف‌ کنندگان از برنج‌ های هندی و وارداتی خبر دادند.

* کاهش فروش برنج‌های وارداتی

محمود نظری با بیان اینکه از دو روز گذشته فروش برنج هندی با کاهش مواجه شد، افزود: مردم نسبت به برنج وارداتی مانند دفعات گذشته اعتماد ندارند و سوال خریداران از ویژگی‌های برنج بیشتر شده‌است.

وی بیان کرد: مردم در هنگام خرید به تاریخ مصرف کیسه‌های برنج با دقت بیشتری نگاه می ‌کنند تا در تاریخ آنها دستکاری نشده ‌باشد.

این فروشنده برنج با بیان اینکه برنج‌های وارداتی به‌ هیچ عنوان قابل رقابت با برنج‌ های تولید داخل نیستند، اضافه کرد: بعضی از دلالان برنج شیرودی را به ‌جای برنج طارم به‌ فروش می‌رسانند.

* قرنطینه 130 هزار تن برنج وارداتی

وجود برنج‌های آلوده و تاریخ‌ مصرف‌ گذشته در کشور به تأیید عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی رسید و عبدالرضا مصری گفت: در حال حاضر 130 هزار تن برنج در انبارهای شرکت بازرگانی دولتی پلمپ شده و در حال آزمایش است.

عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی در مورد نتایج آزمایش برنج اظهار کرد: پس از آزمایش بر روی این برنج‌ها بخشی غیر قابل مصرف تشخیص داده شده و بخشی هم قابل مصرف تا پایان سال 94 عنوان شده ‌است، ضمن اینکه هنوز نتیجه کامل اعلام نشده‌ است و بخش دیگری از این برنج‌ها در حال آزمایش است.

این مسئول افزود: اگر برنجی هم تا پایان سال 94 تاریخ مصرف دارد، باید مجدد تاریخ مصرف بر روی آن قید شود و این کار باید زیر نظر معاونت غذا و داروی وزارت بهداشت انجام شود و تا زمانی که مجوزی از طرف سازمان غذا و داروی وزارت بهداشت صادر نشود، حتی آن بخشی از برنج که تا پایان سال 94 تاریخ مصرف دارد، از انبار خارج نمی‌شود.

* شرکت بازرگانی به مردم توضیح دهد

مصری با بیان اینکه برنج‌ های وارداتی فرآوری می‌شود و اگر از تاریخ مصرف آن بگذرد، گاز آرسنیک که یک گاز سمی است، تولید می‌کند، تصریح کرد: شرکت بازرگانی دولتی باید به مردم توضیح دهد که چرا تا زمانی که این برنج‌ ها تاریخ مصرف داشته، توزیع نشده‌ است.

وی با بیان اینکه برنج‌ های موجود در انبار شرکت بازرگانی برنج آرژانتینی، اروگوئه، هندی و ... است، گفت: در هر صورت این اتفاق نشان می‌دهد که مسئول مربوطه، دچار بی ‌مسئولیتی شده و نسبت به عمل خود باید پاسخگو باشد.

* کشف 20 هزار تن برنج تاریخ مصرف گذشته در بابل

همچنین در روزهای گذشته حسین اصغرزاده معاون نظارت و بازرسی سازمان صنعت، معدن و تجارت مازندران از کشف و شناسایی بیش از 20 تن برنج تاریخ مصرف گذشته در بابل خبر داد.

به‌نظر می‌رسد داستان برنج‌های آلوده و تاریخ مصرف گذشته سر دراز دارد و عمق این فاجعه هر روز در کشور ظهور و بروز می‌کند.

نام فرستنده :
ایمیل گیرنده :