آخرین عناوین

يکشنبه 16 اسفند 1394-10:21 کد خبر:19593

قائم‌شهر،شهر توانمندی‌های گردشگری:

شهر ناشناخته مازندران:چشم‌انتظار استقبال از گردشگران نوروزی

بدلیل عدم آشنایی مسافران با ظرفیت‌های قائم‌شهر، این شهرستان به‌ محل عبور و گذر گردشگران تبدیل شده است.


به گزارش خزرتیترخبر و به نقل از فارس، شهرستان قائم‌شهر به لحاظ عبور ارتباط ریلی و جاده فیروزکوه و نزدیکی به شهرهای بابل و ساری از موقعیت ممتازی در استان برخوردار است.

محصولات غالب کشاورزی آن، برنج و مرکبات است و اراضی حاصل‌ خیز این شهرستان استعداد سرشاری جهت کشت محصولات متنوع به ویژه گندم، جو، برنج، صیفی‌جات، لوبیای روغنی و سایر دارد.

پرورش گاو و گوسفند و بز نیز در نواحی مختلف جلگه‌ ای و کوهپایه ‌ای و با استفاده از امکانات هر روستا متداول است.

درخصوص آنچه که در تاریخ از قائم ‌شهر آمده، می‌توان به اظهارات پیترو دلاوله جهانگرد ایتالیایی اشاره کرد که در قرن 16 میلادی از جاده در دست احداث شاه عباسی در این شهر در سفرنامه‌اش گزارشی ارائه کرده است.

شواهد و قرائنی مانند وجود اماکن مذهبی از جمله امامزاده یوسف رضا (ع) و یا آرامگاه علامه فقیه شیخ طبرسی از سابقه دیرینه تمدن و فرهنگ مربوط به قبل از قرن ششم هجری این شهرستان خبر می‌دهد.

دریاچه گل ‌پل بعد از روستای برنجستانک و سد خاکی زمزم در میان جنگل قرار گرفته و دارای دو حوضچه مجزاست که به ‌دلیل شیرینی آب، به زیستگاه ماهیان و پرندگان آبزی تبدیل شده؛ این دریاچه دارای چشم‌اندازهای جنگلی زیبایی بوده که محوطه‌ای مناسب نیز برای اتراق در اطراف آن تعبیه شده است.

راه دسترسی به چشمه هزاران در ابتدای جاده سوادکوه یک جاده فرعی از مسیر اصلی منشعب شده و به طرف شرق امتداد یافته که به روستای واسکس می‌رسد؛ با ورود به روستا این چشمه زیبا دیده می‌شود و در مجاورت امامزاده زکریا خودنمایی می‌کند.

آب این چشمه به لحاظ وجود مواد معدنی برای درمان بیماری‌های پوستی و امراض استخوانی مفید بوده وهمچنین مسیر دسترسی به آن جاده‌ای آسفالته با طبیعتی زیباست.

پارک جنگلی تلار در انتهای مسیر موسوم به جاده نظامی قرار دارد، طی مسیر نیز مناظر طبیعی زیبایی وجود دارد که مهم‌ترین آن یک دریاچه زیبا در حاشیه جاده است.

این پارک جنگلی با وسعت فراوان، درختان قدیمی و آرامش دل‌انگیز خود گردشگران را سحر می‌کند؛ این جنگل پوشیده از درختان آزاد، ممرز، توسکا، بلوط، اوجا، ملچ، عرعر، انجیر، ولیک، شمشاد، انار، بوته تمشک و سایر است که با چشم‌اندازهایی بسیار زیبا و بدیع دارای امکانات بهداشتی و تفریحی از جمله زمین فوتبال است.

همچنین قرار داشتن «دریاچه جاده نظامی» در حاشیه این پارک جنگلی، محیطی را فراهم آورده است تا مسافران و گردشگران با خاطری آسوده قادر به استفاده از این مکان و امکانات خدادادی شوند.

منطقه حفاظت‌شده خیبوس و انجیل‌سی از مناطق چهارگانه حفاظت محیط زیست ایران است که با مساحت بیش از 3 هزار و 400 هکتار و در دامنه ارتفاعی 250 تا 930 متر حد فاصل جنگل‌های جنوبی نزدیک قادی‌کلای قائم‌شهر و مناطق یاغ ‌کوه برنجستانک شیرگاه قرار دارد.

ساختمان قدیمی شهرداری به‌عنوان موزه تاریخ شهر قائم‌شهر در حال تجهیز و بازسازی است، این ساختمان که قدمت آن به سال 1305 هجری شمسی (دوره پهلوی اول) برمی‌گردد و در سال 56 در فهرست آثار ملی کشور ثبت شده است.

امام‌زاده «سیدابوصالح (ع)» در روستای «مله»، از جمله مناطق مذهبی و گردشگری و از دیگر مناطق دیدنی این شهرستان «امام‌زاده عباس رضا (ع)» در روستای کوتنا است.

از دیگر جاذبه‌های قائم‌ شهر می‌توان به بوستان ساحلی و پیست کارتینگ پارک سراج، حاشیه رودخانه سیاه‌ رود، جنگل کلوس، پارک نمونه گردشگری پایین‌لموک، جنگل روستای کوتنا، جنگل شال‌تماس (شاه طهماسب)، غار پلنگ‌لی (ملک‌ خیل)، سد زمزم (برنجستانک)، سد لاستیکی رودخانه تلار، دریاچه جاده نظامی، آب ‌بندان ساروکلا، آب‌ بندان ملک‌ خیل و امامزاده موسی (ع) اشاره کرد.

*قائم‌شهر دارای توانمندی‌های مختلفی در حوزه گردشگری است

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مازندران در این باره ، اظهار کرد: قائم ‌شهر ازجمله شهرهای قسمت مرکزی مازندران است که دارای ظرفیت‌ها و توانمندی‌های مختلفی در حوزه گردشگری است.

دلاور بزرگ‌ نیا بیان کرد: مسافران به ‌دلیل اینکه با ظرفیت‌های آشنایی ندارند این شهرستان به‌ عنوان محل عبوری و گذری برای گردشگران تبدیل شده است.

وی با اشاره به اینکه ظرفیت‌های گردشگری قائم‌شهر کمتر شناخته و یا ناشناخته است، گفت: توانمندی‌های این شهرستان باید مورد توجه جدی قرار گرفته و معرفی شود.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مازندران با اعلام اینکه قائم‌شهر دارای جاذبه‌های طبیعی، تاریخی و فرهنگی متعددی است، اضافه کرد: در چند سال اخیر جشنواره‌های متعددی محصولات کشاورزی در حال برگزاری است که در این جشنواره‌ها تلاش بر این است آیین‌ها و آداب و رسوم منطقه به نمایش گذاشته شود.

بزرگ ‌نیا به برگزاری جشنواره مرکبات و نیشکر در قائم ‌شهر اشاره کرد و افزود: برگزاری این جشنواره‌ها ظرفیت خوبی در جهت جذب گردشگر و همچنین معرفی محصولات و فرآورده‌های کشاورزی است که می‌تواند به‌عنوان سوغات و رهاورد سفر گردشگران باشد.

وی تصریح کرد: ستاد اجرایی خدمات سفر قائم شهر همانند دیگر شهرستان‌های مازندران فعال شده و تمامی کمیته‌های اجرایی زیرمجموعه آن شکل گرفته است.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مازندران یادآور شد: برنامه‌های متعددی برای ایام نوروز درنظر گرفته شده که از جمله آن برنامه نوروزخوانی است.

بزرگ ‌نیا ادامه داد: همچنین ستاد اجرایی خدمات سفر در فرمانداری و شهرداری شهرستان فعال است و مسافران و گردشگران می‌توانند جهت گرفتن خدمات سفر به ستاد شهرستان مراجعه کرده و یا با شماره تلفن‌هایی که از طریق رسانه‌ها و یا در مبادی ورودی شهر نصب می‌شود چنانچه مشکلات و موانعی دارند می‌توانند استفاده کنند.

وی در پایان گفت: گردشگران هرگونه انتقاد، پیشنهاد و شکایات خود را در هر زمینه‌ای از طریق سامانه ملی اطلاع‌رسانی با شماره 09629 اطلاع دهند.

نام فرستنده :
ایمیل گیرنده :