آخرین عناوین

شنبه 3 خرداد 1393-22:0 کد خبر:196

انتقاد مدیرکل آموزش و پژوهش استانداری از مسئولان استانداری

تامین کمتر از 5 درصد منابع مالی برای فناوری نانو در مازندران/انتقاد از استانداری‌

مدیرکل آموزش و پژوهش استانداری مازندران گفت: برای فناوری نانو مازندران کمتر از پنج درصد منابع مالی تامین شده است.


به گزارش خزرخبر و به نقل از فارس ، لطف‌الله آجدانی بعد از ظهر امروز در جلسه هم‌اندیشی استانی فناوری نانو برای اجرایی نمودن سند راهبردی توسعه فناوری نانو مازندران در دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل اظهار داشت: سند راهبردی فناوری نانو با همکاری نهاد ریاست جمهوری براساس سیاست و اهداف کلان از سال 90 در دوره زمانی پنج ساله مرتبط  با برنامه پنجم توسعه با تلاش دانشگاه صنعتی نوشیروانی با نظارت دانشگاه صنعتی مالک اشتر در مازندران کلیک خورد.

وی با اشاره به اینکه این سند دارای 15 اولویت موضوعی است افزود: براساس این سند فاز نخست پروژه استفاده از نانو در بحث ماندگاری و کاهش پوسیدگی مرکبات با موفقیت انجام گرفت و فاز دوم آن نیز کلیک خورد.

آجدانی به پیشرفت تحولات نانو در جهان و ایران اشاره کرد و تصریح کرد: گرچه اقداماتی از سوی دولت گذشته  صورت گرفته و قابل تقدیر است اما سیاست دولت تدبیر و امید تکیه بر گسترش فناوری نوین به‌ویژه نانو فناوری دارد.

مدیرکل آموزش و پژوهش استانداری مازندران گفت: ما هنوز از نقطه مطلوب فاصله داریم گرچه تلاش ارزنده‌ای در سه سال اخیر در مازندران صورت گرفت اما اینکه این تلاش‌ها چه میزان سبب به موفقیت در اجرا این سند شده جای بسی تامل دارد.

این مسئول تکیه بر نانو، ارتقای محصولات نانو، تجاری سازی فناوری نانو را از مهم‌ترین اهداف سند راهبردی نانو فناوری در مازندران بر شمرد و اذعان داشت: واقعیت این است که براساس شاخص‌های موجود در تحقق سند راهبردی علی‌رغم تلاش‌ها، توفیقات اندک بوده که نشان می‌دهد تلاش‌ها کافی نبوده است و حتی در حد الزامات هم توفیقاتی نداشتیم.

وی اظهار داشت: بررسی میزان تعامل دانشگاه‌ها با مراکز پژوهشی و مراکز صنعتی در بخش خصوصی و دولتی و اینکه چه اندازه در تبدیل علم به محصول، تجاری کردن محصول و ورود به بازار و ارزش افزوده موفق بودیم امری ضروری است.

آجدانی با اشاره به اینکه برای تحقق اهداف مطلوب باید به ممکن بودن آن اهداف نیز توجه شود گفت: باید بررسی شود آیا تدابیر کافی برای تامین منابع مالی و تجهیزات آزمایشگاهی شده است.

مدیرکل آموزش و پژوهش استانداری مازندران گفت: پیش‌بینی مالی برای عملیاتی کردن سند فناوری نانو در مازندران 10 میلیارد تومان بوده اما بعد از سه سال از برنامه پنج ساله که باید  60 درصد منابع مالی تامین می‌شد تنها کمتر از پنج درصد تاکنون تامین شده است.

وی بیان داشت: از 15 اولویت موضوعی مد نظر این سند که باید عملیاتی می‌شد تنها کمتر از هفت درصد تحقق یافت و این اصلا آمار رضایت بخشی نیست.

آجدانی با اشاره به اینکه هنوز راه تامین اعتبار پیش‌بینی شده تحقق نیافته است ادامه داد: حتی مشخص نیست معاون فناوری ریاست جمهور چند درصد هزینه پیش‌بینی شده را مورد حمایت قرار داده است.

وی گفت: ما هنوز نه تنها از مشارکت بخش خصوصی در فناوری نانو استفاده نکردیم بلکه نتوانستیم  بخش خصوصی را در سرمایه‌گذاری در این حوزه حساس کنیم.

مدیرکل آموزش و پژوهش استانداری مازندران اظهار داشت: دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل نسبت به دستیابی به اهداف کلان در حوزه تامین منابع مالی، تهیه سند برای سایر دستگاه‌های اجرایی، حساس و درگیر کردن و ورود آنها به موضوع و تشکیل کارگروه برای تدوین سند که بتوان از همه ظرفیت‌های موجود در استان برای نیل به اهداف بهره برد کوتاهی کرده است.

وی از استانداری به عنوان کارفرما این سند نیز انتقاد کرد و گفت: استانداری مازندران در حالی که باید برای تامین اعتبار با قدرت از ردیف ملی اخذ می‌کرد تنها مبلغ 450 میلیون تومان آن هم از بودجه استانی را برای اجرایی کردن پروژه اختصاص داد.

این مسئول گفت: دولت باید فراتر از شعار وارد عمل شده گام عملی بردارد و دستگاه‌های اجرایی را موظف کند در این کار مشارکت داشته باشند چون مسئله سازندگی و توسعه کشور است، با توجه به تحریم‌های موجود و در شرایط حساس کنونی تنها راه نجات و عبور از بحران از توسعه می‌گذرد.

آجدانی تصریح کرد: ادارات مرتبط  که باید براساس بند 116، بودجه پژوهشی را به بخش نانو تخصیص می‌دانند کوتاهی کرده و تعامل لازم را نداشتند لذا اگر در سال 93 با چنین اقداماتی مواجه شویم در تخصیص بودجه به پروژه‌ها تجدید نظر کرده و به راحتی در اختیار آنها قرار نمی‌دهیم و به جنبه نظارتی آن توجه ویژه داریم.

مدیرکل آموزش و پژوهش استانداری مازندران خاطرنشان کرد: ما نه تنها باید از ظرفیت‌ها و فرصت‌های موجود در راه توسعه حوزه نانو و فن آوری نانو استفاده می‌کردیم بلکه باید با تعامل و وفاق فرصت‌های جدید خلق می‌کردیم و ظرفیت جدید می‌ساختیم.

نام فرستنده :
ایمیل گیرنده :