آخرین عناوین

دوشنبه 17 اسفند 1394-9:5 کد خبر:20594

هشدار پلیس فتا مازندران درمورد مزاحمت های اینترنتی:

انتقام خواستگار سابق در تلگرام/تهدید به انتشار تصاویر خصوصی جهت رسیدن به مقاصد شوم

ماهیت اجتماعی اینترنت وصل کردن افراد به یکدیگرمی باشذ،اما همه این افراد دارای حسن نیت نیستند و آسیب های ناشی از این ارتباطات در حال افزایش است.


به گزارش خزرتیترخبر، ماهیت اجتماعی اینترنت وصل کردن افرادی که همدیگر را می شناسند به یکدیگر است و همچنین این افراد دوستان خود را به یکدیگر معرفی می کنند که باعث ایجاد دوستی های جدید می شود، این رویدادها معمولا از طریق شبکه های اجتماعی، سیستم های پیام رسان فوری، اتاق چت، وبلاگ ها و.... اتفاق می افتد.

اما همه این افراد دارای حسن نیت نیستند و به همین دلیل تهدیدات و آسیب های ناشی از ارتباطات ناخواسته در حال افزایش است،مسائل مربوط به امور جنسی برای نوجوانان و بزرگسالان و یا آزار و اذیت آنلاین نمونه هایی از مواردی هستند که بر اثر ارتباطات ناخواسته به وجود آمده است و افراد باید متوجه این خطرات باشند و از بروز آن جلوگیری و ممانعت نمایند.

پلیس فتای مازندران در رابطه با ارتباطات ناخواسته در فضای مجازی هشدار داد:

مراقب و محتاط باشید

از سایت ها، شبکه های اجتماعی و سرویس هایی استفاده کنیم که دارای تنظیمات حریم خصوصی هستند،اطلاعات شخصی خود را در هر سایت و هر جایی به اشتراک نگذارید.

محترمانه رفتار کنید

با انجام رفتار محترمانه و اصلاحی در قبال دیگر افراد، حساسیت ها را نسبت به خود کاهش دهید،اگر شما در فضای مجازی نسبت به دیگران بی احترامی و رفتار ناشایستی داشته باشید شانس خود را برای مورد هدف قرار گرفتن، آزار و اذیت اینترنتی، افزایش داده اید.

به دنبال تلافی کردن نباشید

اگر در فضای مجازی کسی چیزی بیان می کند یا کاری انجام می دهد که باعث ناراحتی شما می شود، بهترین راه این است که آن را نادیده بگیرد و یا دسترسی آن عضو را مسدود کنید، تلافی کردن رفتار این گونه افراد باعث می شود که او به رفتار ناشایست خود ادامه و شدت آن را نیز افزایش دهد.

رفتارهای غیرقانونی و متخلفانه را گزارش کنید

اگر کسی شما را از طریق اینترنت و یا تلفن همراه اذیت و برایتان ایجاد مزاحمت می کند، مسئله را به پلیس گزارش نمایید، سرویس‌هایی همچون ایمیل، شبکه های اجتماعی، تلفن همراه و یا دیگر خدما ت آنلاین که مورد سو استفاده مجرمین قرار می گیرند، اگر فرد مزاحم از نظرات (کامنت) و یا محتوایی غیر قانونی و بر خلاف سیاست های سرویس دهنده استفاده کرده باشد، کاربران می توانند جهت شناسایی مزاحم و انجام اقدامات قانونی به پلیس و مراجع ذی صلاح گزارش کنند.

مدارک و شواهد را نگه دارید

اگر رفتار فرد مزاحم ادامه دار است و مزاحمت های او تشدید می شود، پیام های فرد مزاحم و متخلف را ذخیره نمایید و در صورت امکان عکس و نسخه ای از مکالمات آن ها را نیز نگهداری کنید و آن ها را به پلیس و مراجع قضایی ارئه کنید.

مشارکت نکنید

نه تنها نباید باعث آزارو اذیت کسی شوید، بلکه حتی نباید به تماشای شخصی بنشینید که در حال ایجاد مزاحمت برای افرادی هچون همکاران، همکلاسی، دوست و... می باشد و در صورت متوجه شدن و پی بردن به این مطلب آن را به افراد مطمئن و واجد صلاحیت اطلاع دهید.

پلیس فتا مازندران خاطر نشان کرد: با توجه به افزایش آزار و اذیت های اینترنتی ،در صورت مشاهده این قبیل مزاحمت ها، آن را از طریق سایت پلیس فتا به آدرسwww.cyberpolice.ir  بخش "گزارش وب ‌سایت ‌های متخلف"  گزارش نمایند.

*انتقام خواستگار سابق در تلگرام

شخصی که با ارسال پیام هایی مبني بر تهديد به نفس  و اخاذي، مزاحمت ، انتشار مطالب توهين آميز و رکيک و ارسال تصاوير تهديد آميز در شبکه اجتماعی تلگرام موجبات سلب آسایش خانواده ای را فراهم ساخت توسط کارآگاهان سایبری پلیس فتا شهرستان آمل شناسایی و دستگیر شد.

ولی ا... گنجیان فرمانده انتظامی شهرستان آمل در تشریح این خبر اعلام کرد : در پی مراجعه زنی ساکن شهرستان آمل، با ارائه مرجوعه قضايي به پليس فتا این شهرستان در برگ اظهارات خود عنوان داشت؛ شخصي ناشناس از طريق شبکه ي اجتماعي تلگرام در قالب پيام هايي مبني بر تهديد به نفس و اخاذي، مزاحمت ، انتشار مطالب توهين آميز و رکيک و درخواست رابطه ي نامتعارف و ارسال تصاوير تهديدآميز براي بنده موجبات سلب آسايش بنده و خانواده ام را فراهم کرده است، از این رو تقاضای رسیدگی به پرونده را دارم.

وی در ادامه گفت:پس از اخذ این مرجوعه قضایی بلافاصله مراتب در دستور کار کارآگاهان پلیس فتا شهرستان آمل قرار گرفت و در ادامه با بررسي هاي فني و تخصصي و رصد فعاليت هاي حساب کاربري شخص در شبکه ي اجتماعي تلگرام ، فردي با نام کاربري و شماره تلفن مشخصی در اين محيط شناسايي که بواسطه ي آن براي شاکيه ايجاد مزاحمت و اقدام به ارسال پيام هاي تهديد آميز مي نمود که با استعلامات گرفته شده سرانجام متهم شناسایی گشت.

گنجیان در ادامه افزود:کارآگاهان پلیس فتا این شهرستان با هماهنگی مقام محترم قضایی متهم را به اين پليس احضار کردند.

وی دراظهارات خود ضمن اعتراف به بزه انتسابي عنوان داشت خط فوق در اختيار بنده مي باشد که بواسطه ي آن در شبکه اجتماعي تلگرام فعاليت داشته و از يک ماه قبل به تطميع یکی از بستگان نزدیک شاکيه که از خواستگاران وي بوده اقدام به ارسال پيام ها و عکس هاي تهديد آميز نموده، متهم در ادامه اعترافات خود عنوان کرد که حتي از من درخواست داشت که به بهانه دوست شدن با شاکیه، عکسي از خود با وي گرفته تا بتواند بدين وسيله اهرم فشاري داشته باشد، همچنین شخص يا اشخاصي را به خدمت بگیرم تا با سرقت کيف شاکيه بتوان به گوشي و اطلاعات شخصي داخل گوشي وی دسترسي پيدا کند.

فرمانده انتظامی شهرستان آمل در خاتمه گفت: در نهایت با هماهنگی با مقام محترم قضایی متهم اصلی پرونده توسط کارشناسان پلیس فتا شهرستان آمل شناسایی و به اين پليس احضار و ضمن اعتراف به بزه انتسابي در اظهارات خود عنوان داشت؛ من از دوستم درخواست کردم تا اين عمل را انجام دهد اما فکر نمي کردم کار به اينجا کشيده و اين مشکلات را بوجود آید، صرفا مي خواستم بخاطر جواب ردي که از سوي شاکيه پرونده شنيدم او را تحت فشار قرار دهم تا به درخواست من جواب مثبت دهد.

سرانجام با تکميل تحقيقات، پرونده به همراه طرفين جهت سير مراحل قضايي روانه دادسراي عمومي و انقلاب شهرستان آمل شد و هر يک از متهمین روانه زندان گرديدند.

* تهدید به انتشار تصاویر خصوصی جهت رسیدن به مقاصد شوم

شخصی که درشبکه اجتماعی اینستاگرام با ارسال پیام های توهین آمیز و با تهدید جهت انتشار تصاویر خصوصی افراد ایجاد مزاحمت می کرد توسط کارآگاهان سایبری پلیس فتا استان مازندران شناسایی و دستگیر شد.

حسن محمدنژاد رئیس پلیس فتا استان مازندران در تشریح این خبر اعلام کرد : در پی مراجعه زنی ساکن شهرستان ساری، با ارائه مرجوعه قضايي به پليس فتا استان مازندران چنین عنوان داشت که شخصي ناشناس در شبکه اجتماعي اينستاگرام با نام کاربري  مشخصی براي بنده ايجاد مزاحمت نموده و پيام هاي توهين آميزی در قالب پيغام های خصوصي برايم ارسال مي کند،از این رو تقاضای رسیدگی  به پرونده را دارم.

وی در ادامه گفت: پس از اخذ این مرجوعه قضایی بلافاصله مراتب در دستور کار کارآگاهان پلیس فتا استان مازندران قرار گرفت و با تحقيقات گسترده و بررسي صفحه مورد نظر در شبکه اجتماعي اينستاگرام مشخص گرديد مالک صفحه مورد نظر در شبکه اجتماعي تلگرام نيز عضویت دارد.

 لذا از طريق روش هاي مهندسي اجتماعي محرز گرديد مالک صفحه مورد نظر در شبکه تلگرام با استفاده از خط اينترنت رايتل اقدام به فعاليت مي نمايد و كارشناسان این پلیس با استعلام از مبادي ذيربط سرانجام موفق به شناسایی مالک خط شدند.

رئیس پلیس فتا مازندران در ادامه افزود:کارآگاهان پلیس فتا استان پس از شناسايي محل سکونت مالک خط، با اخذ دستور قضائي سيستم هاي رايانه اي و مخابراتي وی را جمع آوري و او را به اين پليس احضار کردند.

وی در تحقيقات به عمل آمده عنوان داشت؛ خط رايتل را از اوايل سال جاري در اختيار يکي از بستگانش قرار داده است،عليهذا با توجه به اظهارات مالک سيم کارت و طي هماهنگي با مقام محترم قضائي متهم اصلی پرونده به اين پليس احضار و سيستم هاي رايانه اي و مخابراتي وي نيز جمع آوري گرديد.

محمدنژاد در خاتمه گفت: متهم پس از حضور در پلیس فتا استان مورد بازجویی قرار گرفته و در تحقيقات بعمل آمده ضمن اقرار به بزه انتسابي بيان کرد؛ با استفاده از گوشي تلفن همراه خود در شبکه اجتماعي اينستاگرام صفحه اي ايجاد کردم و از يک ماه قبل تاکنون با شاکيه آشنا شدم و عکس هايي از او  بدست آوردم، اما پس از گذشت چند هفته، زمانيکه وي قصد قطع رابطه خود با بنده را داشت وي را تهديد نمودم که در صورت این کار عکس هايش را در فضاي مجازي منتشر خواهم کرد.

سرانجام پس از تکميل تحقيقات، پرونده به همراه متهم به دادسرا ارسال و براي متهم فوق قرار متناسب صادر گرديد.

رئیس پلیس فتا استان مازندران در پایان هشدار داد:

*درجهت پیشگیری از خطرات فضای مجازی کاربران شبکه های اجتماعی دانش اینترنتی خود را افزایش داده و با آگاهی کامل از این فضا استفاده کنند.

*تصاویر خصوصی و خانوادگی خود را در گوشی های همراه و یا رایانه هایی که متصل به اینترنت هستند ذخیره نکنند.

*فراموش نکنید افراد آنلاین که در فضای مجازی و شبکه های اجتماعی هستند غریبه بوده و هیچگونه اطلاعاتی را برای آنها به اشتراک نگذارید.

*از بارگذاری و به اشتراک گذاشتن تصاویر و فیلم‌های شخصی در شبکه‌های اجتماعی خودداری نموده و در صورتيكه شخصي براي آنها مزاحمت ايجاد مي نمايد از ادامه ارتباط و پاسخگويي اجتناب ورزيده و این ایجاد مزاحمت را به پلیس فتا گزارش نمایند.

نام فرستنده :
ایمیل گیرنده :