آخرین عناوین

سه شنبه 6 خرداد 1393-23:14 کد خبر:211

هشدار به مسئولان مازندران

بحران جدی کم‌آبی گندم‌زارها و مزارع پرورش ماهی در مازندران

علی‌رغم کشت گندم در ۶۲ هزار هکتار اراضی مازندران، بحران کم آبی، گندم‌زارهای مازندران را با تهدید مواجه کرده است.


به گزارش خزرخبر و به نقل از تسنیم ، خشکسالی به عنوان یکی از پدیده های طبیعی که به عنوان چالش امروزه در دنیا مطرح بوده بزرگ ترین مسئله ای است که کشاورزی را تحت الشعاع خود قرار می دهد.

بروز خشکسالی و یا کم آبی از مواردی است که وقتی در عرصه تولید محصولات کشاورزی بروز پیدا کند و یا خطر آن احساس شود باید جمعی از تاثیرگذاران از مسئولان و دست اندرکاران گرفته تا عوامل محلی و روستایی گرد هم بیایند و راهکاری را برای مقابله با این پدیده تدبیر کنند.راهکاری که علاوه بر تامین امنیت غذایی منجر به تولید محصول و ایجاد اقتصادی متناسب با تلاش تولید کننده شود.

تامین امنیت غذایی که امروزه در سر تیتر برنامه ریزان و فعالان عرصه تولید محصولات غذایی قرار گرفته است به 9 عنوان یک رویکرد و سیاست نیز مطرح می شود و به عوان دغدغه مورد بررسی قرار می گیرد.

هیچ سفره ای نیست که در برنامه غذایی انسان نان به عنوان نیاز غذایی مهم  وجود نداشته باشد و از این رو تولید گندم از مهمئترین سیاست های استراتزیک است.

گندم به عنوان اصلی ترین تامین کننده غذا  با توجه به شرایط مساعد آب و هوایی و اقلیمی در نقاط مختلف کشور کشت می شود و مازندران به عنوان یکی از استان های متولی تولید گندم برنامه تولید این محصول را در برنامه کاری دارد.

گرچه کشور ایران از منظر اقلیمی خاستگاه گندم به شمار می آید اما باید توجه  کرد که تولید این محصول اگر با اصول فنی همراه باشد، می تواند در تولید با کیفیت این محصول نقش آفرین باشد و در غیر این صورت کشاورزان گندمکار همواره باید خطرات جانبی تولید محصول از قبیل خشکسالی،طغیان آفات  در خارج از فصل کاشت،بروز بیماری های جدید و کاهش عملکرد سموم بر دفع آفات و بیماری ها را باید پیش بینی کنند.

کارشناسان زراعت  معتقدند در صورتی که متوسط عملکرد در شرایط آبی و دیم به ترتیب تا سطح 8/4 و16/1 تن در هکتار افزایش یابد، خودکفایی در تولید این محصول تحقق خواهد یافت.

گرچه  جشن خودکفایی گندم در ایران برگزار شده است اما با نگاهی دقیق می بینیم که  واردات گندم برای تامین غذا در کشور انجام می شود.

همت الله پیردشتی از اساتید زراعت  در دانشگاه کشاورزی مازندران با بیان اینکه گندم برای رسیدن به توسعه پایدار نیازمند رعایت نکاتی اصولی از مرحله پیش از کاشت تا هنگام داشت و برداشت است در گفت و گو با تسنیم در ساری اظهار کرد: مدیریت توسعه پایدار در این محصول در مازندران تنها با رعایت  کشت اصولی متناسب با اقلیم های گوناگون مازندران باید انجام شود و شاید یکی از علل اصلی کاهش عملکرد گندم در استان و کشور نداشتن برنامه مناسب کشت گندم برای اقلیم های متنوع باشد.

وی ایجاد آگاهی در کشاورزان برای  اجرای سیاست های کشت در نقاط مختلف را ضروری دانست و گفت:در مناطق گندم کاری کوهستانی مازندران اگر سیاست های مناسب برای توسعه و کشت محصولاتی که مزیت نسبی دارند تدوین شود و کشاورزان هم با تصمیم ناشیانه اقدام به زراعت محصولاتی مانند گندم در مناطق سرد نکنند می توان به مدیریت پایدار دست یافت.

 پیردشتی با تاکید بر توسعه کشت باغ در مناطق کوهستانی مازندران به عنوان یک راهکار مناسب و علمی و بهره گیری درست از منابع  بیان کرد: نهادهای اجرایی مانند جهاد کشاورزی با در اختیار قرار دادن نهال و آب مورد نیاز باید شرایطی را فراهم کنند تا در هر منطقه محصول مورد نظر و درست کشت شود.

خطر خشکسالی گندم‌زارهای مازندران را تهدید می‌کند

مدیر زراعت جهادکشاورزی مازندرانبا اشاره به آسیب گندمزارهای مازندران در مناطق کوهستانی مانند لایی نکا و منطقه هزار جریب بهشهر گفت:کم آبی بیش از 50 درصد محصول گندم را با خسارت مواجه کرده است که این مسئله تهدیدی بر کاهش عملکرد محصول خواهد بود.

حسن عنایتی با بیان اینکه باید بسته های حمایتی برای توسعه کشت های مناسب و متناسب با اقلیم های گوناگون مازندران طراحی شود افزود:یکی از مسائلی که آن را دنبال می کنیم مسئله  تامین آب در ارتفاعات است و تهدید خشکسالی هم ناشی از کمبود آب  آبیاری برای توسعه کشاورزی در مناطق کوهستانی استان است.

وی با اشاره به تدارک مراکز خرید گندم تضمینی از کشاورزان تصریح کرد:امسال در  بیش از 62 هزار هکتار از اراضی استان قرارداد کشت انجام شده است.

عنایتی از فعالیت زراعی بیش از 21 هزار گندم کار در مازندران خبر داد و از کشاورزان خواست با عمل به توصیه کارشناسان ناظر در تولید محصول با کیفیت تلاش کنند.

مزارع پرورش ماهی مازندران با کم آبی مواجه است

مدیرکل شیلات مازندران با اشاره به بحران کم آبی در فصل گرمای استان، گفت: مزارع پرورش ماهی مازندران با کم آبی مواجه است.

به گزارش خزرخبر و به نقل از تسنیم، حسن حبیب نژاد در جلسه بررسی مشکلات کم آبی مزارع پرورش ماهی مازندران اظهار کرد: حدود 28 مزرعه پرورش ماهی سردآبی و گرم آبی در استان وجود دارد.

وی میزان تولید این مزرعه های پرورشی را بالغ بر 67 هزار تن اعلام کرد که ارزش آن معادل چهار هزار و 850 میلیارد ریال است.

ابراهیم یخکشی، مدیر عامل آب منطقه ای مازندران  نیز با اشاره به محدودیت تامین آب در برخی از مناطق با توجه به کاهش 10 درصدی بارندگی و کاهش حدود 30 درصد آبدهی رودخانه ها گفت: همه تلاش خود را جهت تامین آب بهره برداران خود در بخش مختلف از جمله آبزی پروری انجام خواهیم داد.

وی با بیان اینکه بسیاری از مزرعه پرورش ماهی در استان از جمله آب بندان ها چند منظوره هستند و این امر نیاز مند تعامل بین بهره برداران مختلف با  مدیریت آب هر یک از مناطق هستند، تاکید کرد: همراهی و همفکری بهره برداران با مامورین و متولیان آب می تواند میزان خسارت احتمالی را به حداقل برساند  و از آب ذخیره شده و موجود حداکثر استفاده صورت گیرد.

در  این جلسه مقرر شد کمیته مشترکی مرکب از مدیران و کارشناسان ذیربط دو دستگاه با هدف بررسی مسائل و مشکلات آب مورد نیاز هر یک از مزارع پرورش ماهی تشکیل و تصمیمات مناسب اتخاذ شود.

 

 

نام فرستنده :
ایمیل گیرنده :