آخرین عناوین

سه شنبه 24 فروردين 1395-8:37 کد خبر:21823

فرسودگی‌ لوله‌های آب عدم پاسخگویی مسئولان!!

هدر‌رفت میلیون‌ها لیتر آب آشامیدنی در سوادکوه

میلیون‌ها لیتر آب آشامیدنی از لوله‌ انتقال آب در منطقه سرخ‌کلا بخش زیراب شهرستان سوادکوه از سه ماه قبل تاکنون در حال هدر‌رفتن است.


به گزارش خزرتیترخبر و به نقل از فارس، آب از مهم‌ترین شاخص‌های زندگی است که عامل اصلی جنگ‌های آینده با موضوع آب، بیانگر اهمیت آن در افکار عمومی و کارشناسان است.

*لزوم صرفه‌جویی در آب

کشور ما از لحاظ منابع آبی در موقعیتی قرار دارد که صرفه‌جویی در مصرف را برای همگان ضروری می‌کند و البته فرهنگ‌سازی در این زمینه به مقدار کافی انجام نشده است تا شاهد فراگیر‌شدن صرفه‌جویی در مصرف آب باشیم.

هر چند مازندران را به عنوان استانی سر‌سبز با مواهب مختلف طبیعی معرفی می‌کنند اما از کمبود آب در مقاطعی از سال رنج می‌برد و البته فرسودگی‌ لوله‌های آب شهری و روستایی هم شاید به اندازه کمبود آب، مصرف‌کنندگان و نیز مسئولانی که باید پاسخگوی مردم باشند را رنج می‌دهد.

*27 هزار نفر زیرپوشش خدمات شرکت آب و فاضلاب سوادکوه

حدود 27 هزار و 500 نفر زیرپوشش خدمات شرکت آب و فاضلاب شهرستان سوادکوه هستند که حدود 4 هزار نفر هم جمعیت زیرپوشش شناور شهرستان سوادکوه را تشکیل می‌دهند.

طول خطوط انتقال آب شهرستان سوادکوه براساس اطلاعات سایت شرکت آب و فاضلاب مازندران، بیش از 92 کیلومتر و طول کل شبکه آب بیش از 124 کیلومتر مربع است،هفت حلقه چاه و چهار دهنه چشمه در شهرستان سوادکوه وجود دارد.

*شکستگی لوله و هدر‌رفت آب آشامیدنی

مدیریت تامین آب مورد نیاز شهری و روستایی و نیز حل مشکلات احتمالی در دسترسی مردم به آب آشامیدنی از مهم‌ترین وظایف مسئولان مرتبط است.

شکستگی لوله آب و منحرف کردن موقت آن در منطقه سرخ‌کلا سبب پیگیری اهالی سرخ‌کلا بخش زیراب سوادکوه شد.

یکی از شهروندان سوادکوهی که به نمایندگی از مردم پیگیر حل مشکل شکستگی آب در منطقه سرخ‌کلا است از شکستگی لوله انتقال آب در سرخ‌کلا خبر داد و گفت: به دلیل فرسودگی لوله‌ها شاهد چندین مورد شکستگی بودیم که با پیگیری‌های جدی شاهد تعمیر موقت و انحراف آب آشامیدنی در منطقه پایین‌دست سرخ‌کلا هستیم.

وی با بیان اینکه هدر‌رفت آب آشامیدنی با وجود مشکلات مربوط به کمبود آب در بالا‌دست سرخ‌کلا و نیز شیر‌گاه انجام می‌شود، افزود: حدود 20 متر لوله دچار شکستگی است و پیگیری سه ماهه برای حل قطعی آن هنوز به نتیجه نرسیده است.

این شهروند از خسارت هدر‌رفت آب آشامیدنی به جاده دسترسی به شالیزار‌های سرخ‌کلا خبر داد و خاطر‌نشان کرد: جاده دسترسی به شالیزار‌های سرخ‌کلا به دلیل فرسایش خاک توسط آب حاصل از لوله شکسته نیز از مشکلات دیگر اهالی سرخ‌کلا است و امکان تخریب جاده منتهی به شالیزار‌های سرخ‌کلا در پایین ‌‌دست وجود دارد.

 *وظایف آب و فاضلاب و عدم تحقق حل مشکل 3 ماهه

اگر انعکاس اخبار مربوط به شکستگی لوله آب را حل مشکلات مربوط به شکستگی لوله انتقال آب در منطقه پایین ‌دست سرخ‌کلا به صورت مصداقی و مشکلات مربوط به لوله‌های فرسوده سوادکوه را به صورت عمومی نگاه کنیم، برای حل این مشکلات نیاز به تدبیر و همکاری بین‌ اداری است.

پیگیری مستمر اداره آب و فاضلاب شهری به منظور حل هدر‌رفت آب در منطقه سرخ‌کلا که سه ماه از آن می‌گذرد از انتظاراتی است که هنوز محقق نشده است و از طرف دیگر برنامه‌ریزی لازم استانی برای بیان مشکلات حوزه آب و فاضلاب به ویژه فرسودگی لوله‌ها و دریافت تسهیلات لازم به منظور توسعه و اصلاح شبکه آب و فاضلاب که به همکاری مسئولان دولتی و نمایندگان مجلس شورای اسلامی و در برخی از موارد به همکاری مسئولان شهری و شهرستانی با محوریت مسئولان آب و فاضلاب نیازمند است نیز باید مورد توجه قرار گیرد.

عدم اجازه به مسئولان شهرستانی آب و فاضلاب توسط مسئولان استانی برای مصاحبه با خبرنگاران شهرستانی هم از مشکلات خبرنگاران است که دسترسی به اطلاعات و تحلیل‌های بومی را با چالش مواجه می‌کند.

تاکید بر صرفه‌جویی در مصرف آب توسط مسئولان وزارت نیرو از یک‌طرف و هدر‌رفت آب آشامیدنی و فرسودگی لوله‌ها از طرف دیگر، لزوم ماهیت همکاری مردم با مسئولان در اجرای سیاست‌های مرتبط با صرفه‌جویی در مصرف آب را دچار تعارض می‌کند و در مقابل برنامه‌ ریزی‌ها و فرهنگ ‌سازی در مصرف بهینه آب است.

نام فرستنده :
ایمیل گیرنده :