آخرین عناوین

شنبه 28 فروردين 1395-9:2 کد خبر:21836

عالیت های فرهنگی در مازندران:

برپایی اعتکاف با چاشنی جنگل و دریا /خبر تکمیلی

همزمان با نزدیک شدن به ایام اعتکاف و ثبت‌نام علاقمندان به این عمل دینی، یک اطلاعیه عجیب در برخی مناطق مازندران و تهران دیده شده است.


به گزارش خزرتیترخبر و به نقل از تیتر امروز، همزمان با نزدیک شدن به ایام اعتکاف و ثبت نام علاقمندان به این عمل دینی، یک اطلاعیه عجیب در برخی مناطق مازندران و تهران دیده شده است که در آن از برپایی مراسم اعتکاف / تور یکروزه جنگل و دریا به عنوان برنامه این مراسم یاد شده است.

خبر تکمیلی به شرح ذیل می باشد:

براساس همین گزارش ،حسین کاظمی روحانی طرح هجرت سواد کوه‌شمالی با اشاره به فعالیت 16 ساله تبلیغی خود، گفت: برای طلبه‌ها امکان فعالیت در ادارات و نهاد‌ها هم وجود دارد، ولی حضور در جمع مردم و فعالیت تبلیغی را انتخاب کردم و امکانات و برکاتی در تبلیغ است که در فعالیت‌های دیگر نیست.

وی که کارشناس ارشد علوم و معارف اسلامی و برنامه ‌سازی صداوسیماست با بیان اینکه مناطق کمتر توسعه ‌یافته نیازمند حضور طلبه‌های جوان با‌انگیزه است، افزود: استفاده بهینه از شرایط تاریخی و جغرافیایی برای جذب جوانان و اقشار مختلف مردم در حوزه مذهبی موثر است.

روحانی طرح هجرت سوادکوه ‌شمالی به طرح خود برای اعتکاف امسال اشاره کرد و ادامه داد: جذابیت یک منطقه برای مناطق دیگر می‌تواند موضوعی برای جذب علاقه‌مندان برای اهداف دینی و مذهبی باشد و وجود مواهب طبیعی در استان مازندران و شهرستان سوادکوه ‌شمالی و روستای چای‌باغ گزینه مناسبی برای این هدف است تا علاقه‌مندان سایر نقاط کشور را برای برگزاری مراسم معنوی اعتکاف و استفاده از نعمت طبیعت و آب و هوا در این منطقه مورد برنامه‌ریزی قرار گیرد.

کاظمی با اشاره به اینکه طبیعت زیبا و آب و هوای بهاری روستای چای ‌باغ و شهرستان سوادکوه‌ شمالی می‌تواند واسطه مناسبی برای موضوع معنوی اعتکاف باشد، خاطر‌نشان کرد: با توجه به اینکه مردم روستای چای‌باغ مردمی مهمان ‌نواز و مذهبی هستند، پیشنهاد دادیم تا برای مراسم اعتکاف امسال از علاقه ‌مندان سایر استان‌ها دعوت کنیم و بعد از آن حضور در جنگل‌ و دریای مازندران مورد برنامه‌ریزی قرار گیرد.

وی با بیان اینکه پذیرایی از روزه ‌داران اعتکاف توسط اهالی و خیران انجام می‌شود و همکاری ناحیه مقاومت بسیج روستای چای‌باغ، اداره تبلیغات اسلامی و مردم قابل تقدیر است، اظهار کرد: فعالیت‌ها برای جاودانه شدن باید مردمی باشد و ادارات و نهاد‌ها نیز باید پشتیبانی کنند.

روحانی طرح هجرت سوادکوه‌شمالی درباره واکنش‌ها به اطلاعیه برگزاری اعتکاف در روستای چای‌باغ و بعد از روز سوم، حضور در جنگل و دریا، تأکید کرد: بازتاب‌های متفاوتی را از سراسر کشور پس از توزیع اطلاعیه دعوت مشاهده کردیم و برخی با دغدغه مذهبی نگران کاهش منزلت معنوی اعتکاف بودند و استفاده از لفظ تور تفریحی بعد از اعتکاف را متناقض ارزیابی کردند که اهداف ما در استفاده از توانمندی گردشگری مذهبی برای گسترش فعالیت‌های مذهبی بوده و از افراد مقید و با‌ایمان انتظار داریم تا در زمینه گسترش فعالیت‌های دینی و استفاده از ابزار‌های مفید، روشنگری کنند و پاسخ‌های لازم نیز داده شده است.

کاظمی با اشاره به تماس‌های مختلف از سراسر کشور برای این طرح، به برگزاری تور گردشی برای میهمانان اعتکاف خارج از استان، خاطر‌نشان کرد: روحیه شاد برای مومن از توصیه‌های دینی بوده و دغدغه مذهبی مناسب است و باید منصفانه و با تحقیق درباره مسائل اقدام کنیم.

وی بیان کرد: این طرح و اقدام فرصت‌سازی جدید معنوی با استفاده از طبیعت و آب و هوای بهاری است که مسافر با نیت می‌تواند روزه بگیرد و نماز شکسته بخواند، اما معتکف نیز باشد.

* زمینه مذهبی مردم چایباغ

فرمانده پایگاه مقاومت 22 بهمن چای‌باغ سواد کوه شمالی نیز با اشاره به اینکه از 6 سال پیش تاکنون در روستای چای‌باغ اقدام به برگزاری مراسم اعتکاف کردیم، گفت: وجود علمای بزرگ در روستای چای‌باغ، زمینه مذهبی بودن مردم این منطقه را به‌وجود آورد.

یوسف شریفی با بیان اینکه شیخ محمد ‌یوسف شریفی از علمای عارف و محمد مجتهد‌زاده از قضات برجسته مازندران و رئیس سازمان قضایی نیروهای مسلح مازندران، نقش مهمی در بستر‌سازی مذهبی این منطقه ایفا کردند، افزود: ما تنها روستایی هستیم که برای اعتکاف هزینه‌ای از معتکفان نمی‌گیریم و مردم و خیران برای افطار و سحر متولیان این برنامه را پشتیبانی می‌کنند.

وی از حمایت‌های محمد مجتهد ‌زاده، آیت‌الله علی معلمی نماینده مردم مازندران در مجلس خبرگان رهبری،  محمد مهدوی امام جمعه شیر‌گاه، غلام‌حسین ذاکری ‌خطیر رئیس اداره تبلیغات اسلامی سوادکوه و محمد ابراهیمی فرمانده ناحیه مقاومت بسیج شهرستان تقدیر کرد و گفت: بیش از 100 نفر برای حضور در اعتکاف امسال روستای‌چای‌باغ تاکنون ثبت‌ نام کرده‌اند.

نام فرستنده :
ایمیل گیرنده :