آخرین عناوین

شنبه 28 فروردين 1395-16:49 کد خبر:21840

هزینه بالای درمان دام‎ها و بی بضاعتی روستاییان:

شیوع تب‌برفکی در مرکز مازندران

بیماری ویروسی و به‌ شدت واگیردار تب‌برفکی در برخی شهرهای مازندران باعث تلف شدن بسیاری از دامها شده است.


به گزارش خزرتیترخبر و به نقل از فارس، در حال حاضر شاهد شیوع بیماری تب‌برفکی و تلف شدن دام‌ها در برخی شهرهای مازندران هستیم، این بیماری ویروسی و به ‌شدت واگیردار است که سریع در بین دام‌ها منتشر می‌شود.

متأسفانه این بیماری به ‌سرعت شیوع پیدا می‌کند و تزریق واکسن در دام‌های مبتلا موجب تشدید بیماری می‌شود، دلیل کارشناسان دامپزشکی این است مکانی که بیماری شیوع پیدا کرده کار واکسیناسیون دام انجام نمی‌شود، چرا که دام‌های آلوده در صورت تزریق واکسن تلف می‌شوند.

در مورد اقدامات درمانی دام‌های مبتلا، امور درمان دام به‌طور کلی به بخش خصوصی واگذار شده است و دام ‌دار در صورت مشاهده بیماری باید به‌ صورت شخصی اقدامات لازم درمانی را انجام دهد.

با این حال باز هم مشاهده می‌شود دامپزشکی دیرهنگام نسبت به تزریق واکسن در دام‌هایی که به‌ نظر سالم می‌آمدند، به ‌منظور پیشگیری اقدام کرده که این موضوع موجب تشدید بیماری و در نتیجه تلف شدن دام شد.

بسیاری از مردمی که در روستا زندگی می‌کنند از بضاعت کافی مالی برخوردار نیستند و هزینه حق‌الزحمه معاینه دامپزشک و داروهای دام نیز بسیار زیاد است.

* هزینه درمان دامها هم بسیار بالاست

دهیار روستای پروریج‌ آباد بخش کلیجان رستاق ساری با اشاره به شیوع بیماری تب ‌برفکی در این روستا، اظهار کرد: تا روز جمعه 27 فروردین ماه امسال 16 رأس گاو و گوساله و 23 گوسفند و بز در این روستا بر اثر بیماری تلف شدند.

سیدعلی‌اصغر کاظمی با اشاره به هزینه‌های بسیار زیاد درمانی دام‌ها، گفت: بسیاری از مردمی که در روستا زندگی می‌کنند، تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی هستند و هزینه درمان دام‎ها هم بسیار بالاست.

وی اضافه کرد:هزینه حق‌الزحمه معاینه دامپزشک 300 هزار تومان بوده و همچنین داروهای دام نیز بسیار بالاست و تأمین این هزینه‌ها از توان دام‌داران خارج است.

براساس این گزارش، در حال حاضر واکسیناسیون دام‌ها به ‌تنهایی قادر به کنترل و پیشگیری بیماری نیست و باید مقررات و ضوابط بهداشتی و قرنطینه‌ای نیز رعایت شود.

به‌ نظر می‌رسد حکایت تلخ دام‌داران همچنان ادامه دارد و ادامه این وضعیت به تعطیل شدن این صنعت در مازندران منجر می‌شود.

نام فرستنده :
ایمیل گیرنده :