آخرین عناوین

شنبه 28 فروردين 1395-17:39 کد خبر:21842

کدام را باور کنیم حرف مسئولان یا آمار بیکاری !؟

کاهش 6 دهم درصدی آمار بیکاری در مازندران/ تعداد بیکاران همچنان بالاست

در حالی مسئولان مازندران از کاهش 6 دهم درصدی بیکاری در مازندران گزارش می‎دهند که آمارها از کاهش نیافتن تعداد بیکاران نیز سخن می‎گویند!


به گزارش خزرتیترخبر و به نقل از فارس، نخستین جلسه کارگروه تخصصی اشتغال و سرمایه‌‏ گذاری مازندران در سال 95، صبح امروز به ریاست استاندار و مدیران کل استانی برگزار شد تا دستگاه‎های عضو کارگروه، آماری از میزان اشتغال در سال گذشته همچنین پیش‎بینی وضعیت شغلی در پایان سال ‏جاری را ارائه دهند.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ‎ریزی مازندران از کاهش 6 دهم درصدی آمار بیکاری در این استان خبر داد و گفت: از میزان 12.7 درصد آمار بیکاری در سال 93، به 12.1 درصد در سال گذشته رسیده‎ایم و این میزان کاهش در حالی است که در سطح کشور، آمار بیکاری از 10.6 در سال 93 به 11 درصد در سال 94 رسیده است.

امیدعلی پارسا با اعلام اینکه مازندران از لحاظ کاهش نرخ بیکاری در سال گذشته در رتبه پنجم قرار دارد، اظهار کرد: همه اینها با تلاش مجموعه دستگاه‎های اجرایی استان انجام شده است و امیدواریم در سال جدید نیز نرخ بیکاری کاهش یابد.

وی با بیان اینکه مازندران شاهد 26 هزار شغل جدید در دولت تدبیر و امید بوده است، افزود: اما آمار بیکاری همچنان بالاست و تعداد بیکاران افزایش یافته است.

استاندار مازندران نیز با اشاره به شرایط موجود اقتصادی کشور در سال گذشته بیان کرد: با این وجود، مازندران در تمام شاخص‎ها رتبه قابل قبولی در کشور داشته است.

ربیع فلاح جلودار گفت: یکی از مشکلات بخش سرمایه‎ گذاری در استان‎ها که بعضاً با دلخوری سرمایه ‎گذاران و فعالان بخش‎های مختلف تجاری همراه می‎شود، بازه زمانی صدور مجوزها و استعلام‎هاست که در این رابطه، پنجره واحد سرمایه ‎گذاری در هفته جاری راه‎اندازی و فرآیند فعالیت‎های تجاری تسهیل می‎شود.

در جلسه امروز، برخی مدیران کل دستگاه‎های اجرایی آماری از میزان اشتغال که از جمع‎بندی سامانه‎های ثبت فرصت‎های شغلی در سراسر شهرستان‎های استان به ‎دست آمده است، ارائه دادند.

هر چند این آمارها معیار تصمیم ‎گیری‎ها به‎ شمار می‎روند اما با توجه به اینکه آمار افراد اخراج‎ شده از کار یا بر اثر تعدیل نیرو در سامانه ثبت نمی‎شود، نمی‎توان به‌ طور دقیق، میزان افراد اشتغال به ‎کار را همان تعدادی دانست که در سامانه ثبت هستند.

بعضاً دیده شده که نام فرد در لیست یک شرکت یا کارگاه ثبت شده اما وی همچنان بیکار است و این یعنی یک نقص بزرگ در ثبت آمار بیکاری یا اشتغال، لذا باید شفاف شود که آیا 62 هزار اشتغال جدید در دولت یازدهم که در مازندران اعلام شده، بدون احتساب افراد انصراف از کار، تعدیل نیرو یا اخراج از کار است یا طبق آماری که در این مدت در سامانه اشتغال، فقط ثبت شده‎اند.

در حال حاضر، دست‌کم 150 هزار نیروی کار مازندران بیکار هستند و اگر فرض کنیم که در دو سال گذشته 62 هزار نفر از این تعداد کم شده‎اند، از طرفی نیز باید حداقل به همین میزان نیز آماری را در نظر بگیریم که به نیروی کار استان اضافه می‎شوند، لذا معضل بیکاری همواره با این استان و بسیاری از استان‎های کشور همراه است.

هر چند بر راهکار اقتصاد مقاومتی و تکیه بر اشتغال‌های خرد بسیار تأکید می‎ شود، اما همچنان می‎بینیم که منابع بانکی بیشتر به‎ سمت طرح‎های کلان می‎رود که بخش قابل توجهی از دریافت کنندگان این قبیل تسهیلات نیز، حتی انحراف بالای 80 درصد در فعالیت خود داشته و منابع مالی در جایی غیر از آنچه عنوان کرده‎اند، صرف می‎شود.

در جلسه کارگروه تخصصی اشتغال و سرمایه‎ گذاری مازندران از ایجاد 4 هزار و 500 فرصت شغلی از سوی سازمان جهاد کشاورزی، یک‌هزار و 81 شغل توسط اداره‎ کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، 6 هزار و 548 شغل توسط نهاد کمیته امداد، 2 ‎هزار و 291 شغل توسط سازمان بهزیستی، 2 هزار و 584 شغل توسط بسیج سازندگی، همچنین فراهم آوردن 24 هزار و 100 فرصت شغلی توسط سازمان صنعت، معدن و تجارت مازندران در سال 94 سخن گفته شد.

اما مهم این است که ببینیم تا چه اندازه نتیجه فرصت‌های ایجاد شده در بخش اشتغال در زندگی مردم و بازار احساس شده است؛ آنچه در آستانه نوروز 95 شاهد بودیم، نشانی از تپیدن نبض بازار نداشت، تولیدکنندگان نیز بی ‎رمق بوده و به وعده‌های دولت روی خوشی نشان نمی‌دادند، اما امیدوار بودند که برجام بتواند تغییری در وضعیت اقتصادی آنها ایجاد کند.

امیدواریم که با توجه به تشکیل قرارگاه اقتصاد مقاومتی به‌ عنوان نقشه راه اصلی در مازندران و برگزاری نخستین جلسه آن در ابتدای سال‎جاری، شاهد تدابیر هدفمند و پایه‎ای برای پیشرفت این استان باشیم تا جایی که هر شهروند مازندرانی در یک زمینه بتواند به خود کفایی رسیده باشد.

نام فرستنده :
ایمیل گیرنده :