آخرین عناوین

شنبه 4 ارديبهشت 1395-18:6 کد خبر:22878

مشکلات بهداشتی درمانی مردم همچنان پابرجاست!!

رنجی بیشتر از بیمارداری

امروزه بهداشت و درمان به عنوان یکی ازمشکلات اساسی خانواده‌ها، بخصوص اقشار کم ‌درآمد مطرح است و آن ها افزون بر رنج بیمارداری، با مشکلات عدیده ای مواجه هستند.


به گزارش خزرتیترخبر و به نقل از قدس آنلاین، فرسودگی بیمارستان‌ها، کمبود تخت‌های بیمارستانی، خرابی تجهیزات پزشکی، ازدحام در مراکز کلینیکی و اشتباه‌های پزشکی از جمله مشکلاتی است که مردم در نظام بهداشت و درمان با آن مواجه هستند.

کمبود مراکز درمانی و کمبود امکانات، همواره مشکلاتی مهم در مناطق گوناگون کشور از جمله مازندران در حوزه سلامت و درمان ایجاد کرده و بسیاری از بیماران رنج سفر را تحمل کرده و تهران را برای درمان بیماری خود انتخاب می‌کنند.

بیماری‌های قلبی و عروقی، سوانح رانندگی و سرطان به ترتیب بیشترین علت مرگ‌ومیر در مازندران را به خود اختصاص داده و برای کاهش هزینه‌های ناشی از بیماری‌های گوناگون، مهم‌ترین راهکار مؤثر، رعایت بهداشت و انجام توصیه‌های پیشگیرانه در طول زندگی است که باید به یک فرهنگ عمومی تبدیل شود.

50 درصد تخت‌های بیمارستانی فرسوده اند

در این زمینه معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی مازندران با اشاره به اینکه 50 درصد تخت‌های بیمارستانی استان فرسوده است، افزود: متوسط تخت‌های بیمارستانی در دنیا سه تا هشت تخت به ازای هر هزار نفر است، در حالی که این رقم در کشور 3/1 تخت به ازای هزار نفر است.

علیرضا مردانشاهی با بیان اینکه در سند چشم‌انداز برنامه ششم توسعه، شمار تخت‌های بیمارستانی باید به رقم 6/2 تخت به ازای هزار نفر برسد، خاطرنشان کرد: باید در مدت پنج سال 100 درصد افزایش تخت‌های بیمارستانی را شاهد باشیم که این موضوع نیازمند عزم ملی و مشارکت بخش خصوصی است.

وجود 900 تخت بیمارستانی نیمه کاره

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی مازندران از وجود 900 تخت بیمارستانی نیمه کاره در مازندران خبر داد و گفت: ساخت بیمارستان‌های بهشهر، قائم شهر و تنکابن تا پایان امسال به پایان خواهد رسید.

مردانشاهی با بیان اینکه بیمارستان 320 تختخوابی ساری تنها 35درصد پیشرفت فیزیکی دارد، افزود: سعی کردیم مطالبات اورژانس مردم ساری را پاسخ دهیم و در این رابطه اورژانس بیمارستان قلب فاطمة الزهرا (س) ساخته شد و اورژانس‌های بیمارستان‌های بوعلی و شهید زارع هم 95درصد پیشرفت فیزیکی داشته و توسعه اورژانس بیمارستان امام خمینی (ره) هم در دستور کار قرار دارد.

وی یادآور شد: ساخت 14 کلینیک ویژه برای ارایه خدمات سرپایی ارزان قیمت با مساحت 14 هزارمترمربع، 19 پروژه تخت‌های ویژه، 4700 مترمربع توسعه و احداث اورژانس، پنج پروژه بیماران صعب العلاج و هشت پروژه بلوک‌های زایمان در دست اجراست.

مردانشاهی از کمبود تخت‌های ویژه «آی. سی. یو» خبر داد و اضافه کرد: امسال 80 تخت ویژه «آی. سی. یو» به تخت‌های موجود اضافه خواهد شد و شمار تخت‌های ویژه به 450 عدد خواهد رسید.

 بیماران مازندرانی به تهران می‌روند

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی مازندران در پاسخ به این پرسش که چرا بیماران مازندرانی برای درمان خود به مراکز درمانی تهران مراجعه می‌کنند، اظهار داشت: 99درصد خدمات تشخیصی و درمانی در مازندران قابل انجام است ولی تا استانداردهای بین المللی فاصله داریم و طبیعی است تهران امکاناتی بهتر از مازندران دارد.

مردانشاهی در رابطه با خرابی تجهیزات پزشکی و توقف در ارایه خدمات به بیماران خاطرنشان کرد: خرابی تجهیزات اجتناب ناپذیر بوده و برخی قطعات باید از کشورهای دیگر تأمین شوند که این روند، زمانبر است.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی مازندران با بیان اینکه به جهت حضور فراوان گردشگران در مازندران، باید ظرفیت‌های درمانی را توسعه دهیم، گفت: در زمان اوج حضور مسافران، حضور پزشک در شهرهای گردشگری را تا 300درصد رشد دادیم.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی مازندران درباره این پرسش که چرا شاهد قصور پزشکی در برخی موارد هستیم، خاطرنشان کرد: قصور پزشکی یک فاجعه بوده، ولی اجتناب ناپذیر است و در همه دنیا امکان حادث شدن آن وجود دارد، ولی در حد نرمال دنیا قرار داریم.

وی یادآور شد: یک پزشک جراح در کشور 30 برابر یک پزشک آمریکایی عمل قلب باز انجام می‌دهد که این حجم فعالیت مشکلاتی را هم در پی خواهد داشت.

 سازمان‌های بیمه گر بدهکارند

مردانشاهی مهم‌ترین مشکل دانشگاه علوم پزشکی مازندران را تأمین نشدن اعتبار از طریق سازمان‌های بیمه گر عنوان کرد و افزود: طبق اسناد ارایه شده، 250 میلیارد تومان از سازمان‌های بیمه گر طلب داریم.

وی با بیان اینکه مطالبات از سازمان بیمه گر موجب اشکال در فرآیند خدمت به مردم می‌شود، ادامه داد: اگر سازمان‌های بیمه گر مشکلات اعتباری را حل نکنند، عوارض ناخواسته ای برای مردم و نظام سلامت ایجاد خواهد شد.

وی در ادامه، پوشش فراگیر و دسترسی عادلانه به مراقبت‌های با کیفیت را برنامه دانشگاه عنوان کرد و گفت: در این راستا ساخت 14 هزار مترمربع ساختمان برای ارایه خدمات سرپایی در دست اجراست.

مردانشاهی اضافه کرد: توزیع عادلانه پزشک، امکانات و تجهیزات را در دستور کار داریم، به طوری که پزشکان تمام وقت از 74 پزشک به 291 پزشک افزایش یافته که با تعرفه دولتی و به صورت شبانه روزی خدمات ارایه می‌دهند.

وی یادآور شد: با ارایه بسته‌های تشویقی، ماندگاری پزشکان در مناطق محروم اجرایی شده است.

نام فرستنده :
ایمیل گیرنده :