آخرین عناوین

دوشنبه 13 ارديبهشت 1395-10:2 کد خبر:22905

دردسرهای زباله‎های بازیافتی در روستای «قُرق» ساری:

از اما و اگرهای فروش خانه‏‌های در حال ساخت تا تهدید بهداشت محیط و سلامت مردم

تجمع زباله‎های بازیافتی در روستای قرق ساری، دردسرهایی را برای اهالی این روستا ایجاد کرده و علاوه بر ایجاد آلودگی زیست ‎محیطی ، تهدید برای بهداشت و سلامت خانواده‎ها می باشد.


به گزارش خزرتیترخبر و به نقل از فارس، صبح امروز بر حسب گزارش مردمی و گلایه‌ مندی آنها درباره تجمع مواد بازیافتی در یکی از مناطق مسکونی، سری به این محل زدیم تا از نزدیک در جریان موضوع قرار بگیریم.

در کمربندی غربی ساری، روستایی به نام «قُرق» وجود دارد که متصل به شهر ساری است و بیش از آنکه شبیه روستا باشد؛ می‌توان آن را یکی از مناطق شهری به حساب آورد.

در کوچه شهید باهنر و کوی شهید بهشتی این روستا، در کنار ساختمان‎های مسکونی که بخشی از آنها نیز در حال ساخت هستند، انبار و تلی از مواد بازیافتی مانند کاغذ، شیشه، پلاستیک و چوب و آهن‌آلات به‌چشم می‌خورد که منظره نازیبایی را ایجاد کرده است.

به گفته یکی از اهالی، تذکرات پی‌درپی به کارگران نیز کاری از پیش نبرده است و حتی به این دلیل که قریب به ‎اتفاق آنها معتاد هستند؛ رفتار خوبی نداشته و حتی گاهی در مقابل تذکرات اهالی، برخورد فیزیکی را بر پاسخ‌گویی ترجیح می‌دهند.

برای اینکه در هنگام عکس ‎برداری با مشکل مواجه نشویم، به یکی از ساختمان‎های در حال ساخت وارد و توانستیم چند تصویر برداشت کنیم.

اندکی بعد نیز سری به دهیاری روستای قرق زدیم تا از اقدامات مسئولان محلی در قبال این موضوع، باخبر شویم.

نایب رئیس و نماینده شورای اسلامی قرق در امور عمرانی و اجرایی گفت: بیش از 10 سال از انبار کردن زباله‎های بازیافتی در یکی از محلات روستای قرق می‎گذرد، گلایه‎مندی‎های زیادی از سوی اهالی داریم، زیرا تجمع این مواد، وجود جوندگان و حیوانات موذی و حشرات زیادی را با خود به همراه دارد که مشکلاتی را برای ساکنان ایجاد کرده است.

* سطلهای زباله تبدیل به معضل شدهاند

نعمت سلمانی با بیان اینکه چندین ‌بار به کارگران انبار بازیافتی تذکر دادیم، اما فایده‎ای نداشت، اظهار کرد: حتی شاهد برخورد فیزیکی آنها با یکی از پرسنل خدماتی دهیاری بودیم، از طرفی اگر با این افراد درگیر شویم، حمایت‌کننده‌ای نداریم، نیروی انتظامی باید با مسئولان محلی تعامل داشته باشد.

وی با اعلام اینکه 22 سطل زباله مکانیزه در خیابان‎های اصلی و برخی کوچه‎های روستا مستقر شده است، افزود: اما گویا این سطل‌ها برای ما معضل شده‌اند، زیرا به ‌دلیل نزدیکی روستای قرق به شهر، بخشی از زباله‎های مهدی‎آباد، آشپزخانه مرکزی و ... را شبانه در سطل‌های زباله یا کنار سطل‌ها خالی می‌کنند.

نایب رئیس شورای اسلامی قرق گفت: شب‌هنگام زباله‎ها و نخاله‎های زیادی از خارج روستا توسط افراد غیربومی به این محل آورده می‎شود و نمی‎دانیم با چه زبانی از آنها بخواهیم تا به کار خود پایان بدهند.

سلمانی با بیان اینکه تمام تلاش ما برای داشتن روستایی آباد و تمیز است، افزود: از مسئولان شهرستانی و استانی می‎خواهیم تا حمایت بیشتری از دهیاران و شوراهای اسلامی برای حل مشکلات داشته باشند.

* زبالههایی که فروش خانهها را با اما و اگر مواجه میکند

وی بیان کرد: تجمع مواد بازیافتی در کنار واحدهای مسکونی و واحدهایی که در حال ساخت هستند، علاوه بر ایجاد آلودگی زیست‎محیطی و تهدید برای بهداشت خانواده‎ها، چهره بدی را نیز به ورودی روستا داده است.

نایب رئیس شورای اسلامی قرق ادامه داد: از طرفی، به ‌دلیل تجمع زباله‎های بازیافتی در کنار واحدهای مسکونی در حال ساخت، مشتریانی که از واحدها بازدید می‎کنند؛ رغبتی به خرید منزل در چنین مکانی را ندارند.

سلمانی در پایان گفت: روستای قرق دارای 70 هکتار طرح هادی است، بیش از یک‎هزار و 200 نفر جمعیت دارد و در بخش مرکزی شهرستان ساری واقع شده است.

* تجمع زبالهها منشأ پرورش و تولید جانوران موذی و حشرات انگلی

براساس این گزارش، به ‌دلیل محقق نشدن طرح بازیافت و تفکیک زباله از مبدأ، اکنون در شهرها و حتی روستاها شاهد افرادی هستیم که روز و شب با باز کردن کیسه‎های زباله کنار درب منازل و یا زیر و رو کردن زباله‌های داخل سطل‎های مکانیزه یا زباله‎های دپو شده، محیط شهر و روستا را آلوده می‎کنند.

گویا هیچ نهادی با این افراد مقابله نمی‎کند و برای آنها برنامه‎ای ندارند، حتی برخی مسئولان شهری معتقدند که وجود چنین افرادی برای تفکیک زباله سودمند است!

اما شاهدیم که با انتقال زباله‎های بازیافتی توسط آنها به محیط‎های مسکونی، کنار مزارع کشاورزی، حاشیه شهرها، گوشه و کنار جاده‎ها یا خطوط آهن، مناظر نازیبایی ایجاد شده و عاملی برای انتقال بیماری‎هاست.

زباله‎های بازیافتی به‎ویژه کاغذ و لوازم کهنه چوبی که در انبارهای زباله تکه‌تکه و برای مدتی نگه‎داری می‎شوند، به‌ دلیل جذب رطوبت، منشأ تولید و زیست انواع جانوران موذی و حشرات انگلی هستند، تجمع این مواد در محیط‌های مسکونی، تهدیدی جدی برای محیط زیست است، لذا می‎طلبد تا مسئولان با ابزار قانونی وارد عمل شده و فعالیت‎های مغایر با بهداشت عمومی در محیط‎های مسکونی را متوقف کنند.

به‌ نظر می‎رسد باید فرهنگ تفکیک زباله از مبدأ که در برهه‎ای از زمان آغاز شد، دوباره با مدیریت صحیح و برنامه‎ ریزی بهتر کار خود را آغاز کند، افرادی که اکنون حاضر می‎شوند با زیر و رو کردن زباله و یافتن زباله‎های بازیافتی که بیشتر انواع پلاستیک و کاغذ هستند، روزی خود و خانواده را به‌ دست آورند؛ می‎توانند از سوی دهیاری‎ها یا شهرداری‎ها و حمایت نهادهای مرتبط، به مبلغان فرهنگ تفکیک زباله از مبدأ و عاملان دریافت مواد بازیافتی از درب منازل تبدیل شوند.

این افراد با پوشیدن لباس فرم و کارت شناسایی ویژه که از سوی نهادهای مرتبط در اختیار آنها قرار می‎گیرد، می‎توانند مورد اعتماد اهالی شهر و روستا باشند.

نام فرستنده :
ایمیل گیرنده :