آخرین عناوین

دوشنبه 20 ارديبهشت 1395-16:39 کد خبر:22948

انتشار اسناد «طرح انتقال آب خزر به سمنان»:

طرحی که هزینه مطالعات اولیه اش 22 برابر بودجه عمرانی مازندران است/ آقای استاندار چرا دروغ گفتید؟

اسنادی در مورد طرح انتقال آب خزر، به دست رسیده که نشان می دهد استانداریا اصلا در جریان نبوده و یا متاسفانه دروغ گفته و افکار عمومی را به بازی گرفته است.


به گزارش خزرتیترخبر و به نقل از عبارت، بیش از 10 روز پیش علی اصغر یوسف نژاد؛ نماینده اصلاح طلب ساری و میاندرود در مجلس دهم، پیش از ورود رسمی اش به بهارستان در نامه ای حسن روحانی را خطاب قرار داد و متذکر شد که با« طرح انتقال آب خزر به سمنان» به شدت مخالف است.

در واقع این اولین نامه مستقیم و انفرادی یک نماینده مجلس از مازندران در 1 دهه اخیر به یک رئیس جمهور بود.

بلافاصله بعد از انتشار این نامه، طرح مذکور به سرخط اصلی رسانه ها بدل شد و "ربیع فلاح جلودار" استاندار مازندران که در تمام این مدت سکوتی مرگبار پیشه کرده بود بالاخره بر اثر فشار افکار عمومی در اظهاراتی کوتاه یادآور شد که این موضع هنوز «درحد یک طرح بر وی کاغذ» است و دلیلی برای نگرانی وجود ندارد.

اما یوسف نژاد امروز در گفتگو با ایسنا آمار و مدارکی را منتشر کرد که دقیقا خلاف حرف فلاح را ثابت می کند.

عبارت، نیز دیروز به اسنادی دست یافت که نشان می دهد استاندار مازندران یا اصلا در جریان نبوده و یا متاسفانه دروغ گفته و افکار عمومی را به بازی گرفته است، که البته در هر دو مورد خطای استاندار مازندران دلسرد کننده است.

بی خبری او از جزئیات این طرح گناهی بزرگتر از دانستن و دروغ گفتن است، اگر این دلیل درست باشد در واقع نشانگر سه مسئله است.

اول اینکه دولت استاندار خودش را محرم نمی داند و اصلا موضوعاتی را که مستقیما به مازندران ربط دارد با وی در میان نمی گذارد.

دلیل دیگر می تواند این باشد که فلاح اصلا برای مسائل زیست محیطی ارزشی قائل نیست و مثل شاهان قجری که آب خزر را به بهانه شوری و به کار نیامدنش برای قلیان کشدند بر باد دادند با مسئله برخورد کرده است.

همچنین ممکن است به همان دلیلی که پیشتر بارها اشاره شده است، سیستم فشل و ناکارآمد استانداری به وظیفه خود خوب عمل نکرده و دکتر فلاح را در جریان امور نگذاشته است.

هرچند همه این موارد عذر بدتر از گناه است و وقتی استاندار با مخالفت عمومی مردم با اجرای این طرح مواجه شد باید شخصا دستور پیگیری جزئیات و استخراج درصد هزینه به فایده آن برای مازندران را صادر می کرد، که نکرد!

اما اگر آقای استاندار از اینکه «انتقال آب خزر به سمنان» یک طرح نیست، بلکه حسابی پیش رفته است، مطلع بوده و با مردم روراست نبوده است، بحث دیگری است که دیگر حرفی برای گفتن باقی نمی گذارد .

 جز اینکه بگوئیم: بابت داشتن استانداری دروغگو، آنهم در دولتی که منتقد اصلی دروغگویی های دولت احمدی نژاد است، شرمنده ایم!

بر اساس اسنادی که به دست رسیده است:

• در بودجه سالیانه ردیف بودجه ای به شماره 40201759 با اعتبار 25 میلیارد ریال و جذب 10 میلیارد ریال در سال 1392 برای این به قول آقای استاندار «طرح روی کاغذ» اختصاص داده شده است

• همچنین مراحل تدوین و تکمیل گزارش های مطالعاتی مرحله اول توسط مشاور طرح پشت سر گذاشته شده و حتی شورای فنی در جلسه ای فوق العاده آن را بررسی و تصوب کرده است!

• حتی قرارداد انجام مطالعه مرحله اول با شرکت مهندسی مشاور مهاب قدس بسته شده است

• موافقتنامه اجرای طرح جهت استفاده از بودجه سال 1391 تنظیم و ارسال شده است

و موارد فراوان دیگری که بهتر است جزئیات آن را در تصاویری که در ادامه منتشر می شود مشاهده کنید.

همچنین همانگونه که یوسف نژاد در گفتگو با ایسنا اشاره کرده است این طرح نه تنها هیچ فایده ای برای اقتصاد استان ندارد بلکه اجرای آن ضرر مطلق اقتصادی است و آثاری جبران ناپذیر بر محیط زیست خواهد داشت.

سوال اصلی این است که چرا استاندار مازندران حقیقت را مردم نگفته است!

چرا علی رغم پیشرفت این مسئله تا تصویب بودجه و پیشنهاد آن توسط دولت احمدی نژاد( که همه می دانیم چه طرح های کوبیستی و غیرقابل اجرایی داشت) بازهم بعد از طرح آن در دولت یازدهم در برابر آن سکوت کرده است؟

پس سال ها سابقه مدیریت بر منابع طبیعی کشور که استاندار همواره از آن به عنوان افتخاری بزرگ یاد می کند به چه درد می خورد وقتی صاحب آن تخصص به وقت استفاده از آن چشم را بر حقیقت ببندد و زبان در کام فرو ببرد؟

ای کاش فلاح حقیقت را می گفت و صادقانه اعلام می کرد به خاطر اینکه استاندار این دولت است لاجرم باید طرح هایش را هم بپذیرد.

افکار عمومی منتظر پاسخی روشن و شفاف از سوی استانداری مازندران هستند، هرچند به نظر نمی رسد با توجه به اسناد به دست آمده توسط «عبارت» جایی برای کتمان و توجیه باشد.

در ادامه اسنادی برای نخستین بار منتشر خواهد شد که نشان می دهد اجرای این طرح چه خیانت بزرگی به اقتصاد، محیط زیست و آینده مازندران است.

 تصاویری که محل دقیق عبور «خط انتقال آب به سمنان» را نشان داد و مشخص می کند که این لوله ها از بکرترین مناطق سوادکوه عبور می کنند و رو مجاورت محیط های حفاظت شده قرار دارند.

اسنادی که باید در تاریخ ثبت شود تا همگان به یاد داشته باشند دولتی که با رای بالا به آن اعتماد کردند چه کارگزارانی را برای اداره استان منصوب کرده است.

هزینه سرمایه گذاری اولیه، توجه کنید: فقط سرمایه گذاری اولیه طرح 22 برابر بودجه عمرانی سالانه مازندران است.

با تامین این مقدار برق چند خانه در مازندران از نعمت برق برخوردار می شوند یا چند کیلومتر از راه های مواصلاتی تاریک مازندران چشمشان روشن خواهد شد آقای استادار؟

آقای فلاح ! با این هزینه نگهداری برای چند جوان تحصیلکرده بخت برگشته اشتغال ایجاد می شود؟

مشاور طرح به شکلی شفاف و روشن از توجیه ناپذیر بودن اقتصادی طرح سخن می گوید، یعنی کار به جایی رسیده که همه موارد استحصال شده انوقت آقای استاندار از ایده بودن انتقال آب خزر به سمنان سخن می گویند.

همانطور که مشاهده می کنید برای آنچه آقای استاندار طرح روی کاغذ خوانده بودجه هم مشخص شده و حتی تخصیص هم یافته است!!!

حالا آقای استاندار باید به مردم مازندران بگویند چرا تمام این دوسال در مقابل طرحی که نه تنها از لحاظ زیست محیطی بلکه از نظر اقتصادی به زیان مازندران بوده سکوت کرده و چرا وقتی در برابر افکار عمومی قرار گرفته دروغ گفته است؟

نام فرستنده :
ایمیل گیرنده :