آخرین عناوین

يکشنبه 26 ارديبهشت 1395-9:4 کد خبر:22980

رئیس سازمان نظام مهندسی معدن مازندران خبر داد :

معادن به سود پایین و ریسک بالا شناخته شده‌اند/ ویژگی‌های منحصربفرد معادن مازندران

با توجه به ذخایرغنی ،استان نیازمند برنامه ریزی، حمایت های قانونی و سرمایه‌ای، استفاده از علوم و فن آوری های روز دنیا می باشد.


به گزارش خزرتیترخبر و به نقل از مازند مجلس،هادی حمیدیان عضو هیات علمی دانشگاه و رئیس سازمان نظام مهندسی معدن مازندران پیرامون وضع فعلی بخش معدن  و ظرفیت‌ها و مشکلاتی که در این عرصه وجود دارد، گفت: یکی از نقاط قابل اتکای اقتصاد کشور در نیل به اقتصاد بدون نفت توجه به بخش معدن و پتانسیل‌های موجود بالقوه در این بخش می‌باشد.

وجود تعداد زیادی صنایع بالادستی و پایین دستی (صنایع معدنی) از مزیت‌های بخش معدنی کشور می‌باشد و مسیر رشد اقتصادی و صنعتی با توجه به تنوع و وفور مواد معدنی در کشور، انرژی و کارگران ارزان بسیار هموار است.

این در حالی است که در صورت استفاده تمام ظرفیت‌ها در بخش بالادستی و پایین دستی معدن بی شک کشور از رشدی مناسب در این بخش برخوردار خواهد شد.

توجه به این نکته ضروری است که معادن به سود پایین و ریسک بالا در نزد سرمایه گذاران شناخته شده‌اند که برای رونق این بخش باید دولت‌مردان و سیاست‌گذاران با وضع قوانین حمایت‌گرا و ارایه تسهیلات ارزان قیمت و اقتصادی کردن طرح‌ها، سرمایه گذاران را به سرمایه گذاری در این بخش ترغیب کنند.

در حال حاضر سرمایه گذاری دولت در کشف معادن جدید ناچیز بوده و تقریبا مجموع ذخایر معدنی کشور به جز نفت، ذخایر قدیمی است در حالی که سرمایه گذاران و فعالیت در این زمینه و کشف معادن و ذخایر جدید می تواند جایگاه کشور را در جهان ارتقا داده و در جذب سرمایه گذاری و فعالیت در این زمینه و کشف معادن و ذخایر جدید می تواند جایگاه کشور را در جهان ارتقا داده و در جذب سرمایه و تکنولوژی خارجی در این بخش بسیار موثر باشد.

وضعیت مازندران در بخش معدن چگونه است؟

متاسفانه در استان مازندران به بخش معدن توجه نشده است، استان مازندران از دیدگاه معدنی دارای ویژگی‌هایی منحصربفردی است.

استان به لحاظ برخی از مواد معدنی مانند زغال‌سنگ، فلورین، پوکه معدنی، سنگ آهک و سنگ لاشه، سنگ‌های ساختمانی، باریت، منابع دریایی و سیلیس دارای رتبه کشوری است اما از لحاظ استخراج این منابع دارای وضعیت مناسبی نمی‌باشد.

قابل توجه است آن بخش اندک از تولید این منابع نیز بدون هیچگونه ارزش افزوده و فرآوری در داخل یا خارج از کشور بفروش می‌رسد، با توجه به ذخایر غنی زیرزمینی و معدنی، توسعه معدن کاری در استان مازندران، نیازمند برنامه ریزی، حمایت های  قانونی و سرمایه‌ای، نظارت، استفاده از شیوه های با بهره وری بالا و استفاده از علوم و فن آوری های روز دنیا می باشد.

استان مازندران از نظر منابع انسانی در زمینه معدن دارای چه جایگاهی است؟

مازندران دارای تعداد قابل توجهی از تحصیل کردگان و افراد باتجربه و ماهر است به طوریکه در حال حاضر بیش از 1368 نفر در سازمان نظام مهندسی معدن استان عضو می‌باشند که از این تعداد حدود 1100 نفر کارشناس، 200 نفر کارشناس ارشد و 10 نفر دکتری در رشته‌های معدن، زمین شناسی، نقشه برداری و متالورژی می باشند،این نیروی انسانی می تواند زیر بنای توسعه معدنی استان گردند.

تعامل سازمان صنعت، معدن و تجارت استان مازندران با سازمان نظام مهندسی معدن استان چگونه بود؟

بخش های مرتبط و متولی معدن در استان متشکل از تمامی سازمان‌ها دولتی، نهاد های و انجمن های مرتبط به صورت جزیره ای در حال فعالیت می‌باشند هرچند در سال گذشته تعاملات خوب و سازنده ای با سازمان صنعت، معدن و تجارت استان صورت گرفته اما برای رشد و شکوفایی بیشتر نیاز به برنامه جامع و استراتژی و چشم‌اندازی روشن که نقش دیگر دستگاه ها و سازمان ها مانند منابع طبیعی، محیط زیست، بانک ها، بنگاه های اقتصادی، دانشگاه ها، استاندارد و ... در آن دیده شده باشد نیاز است.

به هر روی سازمان نظام مهندسی معدن استان در جهت ارتقای بخش معدن استان علاوه بر وظیفه ذاتی خود که ارتقای خدمات فنی و مهندسی، بهره وری و ایمنی در معادن است آماده همه گونه همکاری و ارائه خدمات است.

مهمترین فعالیت‌های سازمان نظام مهندسی معدن مازندران در سال گذشته چه بود؟

در سال 1394 اقدامات مهمی توسط سازمان نظام مهندسی معدن انجام شده است که به صورت خلاصه می‌توان از این موارد نام برد:

*پیگیری و اجرای تهیه طرح ایمنی و تحلیل پایداری پلکانی از معادن شن و ماسه و سنگ لاشه.

*بازرسی های ویژه توسط گروه تخصصی و بازرسان متخصص جهت بررسی ایمنی و کمک فنی و تخصصی به بهره برداران.

*راه اندازی بخش بسیج مهندسین معدن در جهت استفاده از پتانسیل های بسیج در بخش معدن.

*حضور در نمایشگاه معدن و فرصت­های سرمایه گذاری کیش و معرفی پتانسیل های معدنی استان.

*حضور در نمایشگاه تخصصی ساختمان و صنایع وابسته بابل.

*برگزاری جلسه بزرگداشت روز مهندس با همکاری سازمان بسیج مهندسی استان، نظام های مهندسی ساختمان، کشاورزی و منابع طبیعی.

*برگزاری جلسات هم­اندیشی با کارکنان سازمان سازمان صنعت، معدن و تجارت استان هر سه ماه یک بار.

*بررسی گزارشات مسئولین فنی در معادن و اقدام جهت رفع اشکال.

*برگزاری 13 دوره کلاس­های آموزشی ارتقاء رتبه با حضور 289 نفر.

*تصحیح و ارائه پیشنهادات در زمینه تهیه دستورالعمل­های تهویه در معادن، مسئول فنی ژئوفیزیک.

*انعقاد قرارداد با سازمان صنعت، معدن و تجارت استان و اجرای طرح ساماندهی معادن شامل 33 مورد بازرسی فنی و ایمنی و 17 مورد تهیه نقشه و تعیین میزان برداشت.

*اجرای دو برنامه بازدید علمی از معادن.

*تهیه راهنمای تهیه گزارشات پایان عملیات اکتشاف با همکاری سازمان سازمان صنعت، معدن و تجارت استان.

 

نام فرستنده :
ایمیل گیرنده :