آخرین عناوین

يکشنبه 26 ارديبهشت 1395-17:14 کد خبر:22982

مردم از ترافیک و تصادف کلافه اند:

تنها آزاد راه مازندران در پیچ و خم کاغذبازی ها/ تغییر مفاد قرارداد آزاد راه توسط هیئت دولت

اگر کارشناسان در مورد تسریع در ساخت جاده هراز و فیروزکوه اصرار می کنند، به خاطر خلاصی از ترافیک و اتلاف وقت و انرژی مردم منطقه است.


به گزارش خزرتیترخبر وبه نقل از وارش، اگر کارشناسان و رسانه های مازندران در مورد تسریع در ساخت برخی از پروژه های جاده ای مانند  اتوبان  تهران- شمال در غرب مازندران یا جاده هراز و محور فیروزکوه که در واقع طرح بزرگراه تهران – ساری است اصرار می کنند نه به خاطر اینکه خیری قرار است از این جاده ها به مردم برسد که بی شک نخواهد رسید بلکه به دلیل خلاصی از ترافیک و اتلاف وقت و انرژی مردم منطقه است که در پایان هفته ها و تعطیلات گرفتار ساعت ها معطلی در جاده ها می شوند تا "تهرانی" ها پیش و پس از تفریحاتشان به مقاصد مورد نظر برسند. 

در حقیقت به دلیل ضعف ساختاری و بنیان های گردشگری در شمال هجوم روزافزون مسافران به مازندران در حال حاضر واجد ارزش اقتصادی چندانی نیست و نه تنها کمک در خور توجهی به معیشت مردم و شرایط عمرانی استان نمی کند که به سبب تولید انواع و اقسام آلودگی ها اعم از آلودگی صوتی، بصری و فرهنگی با کوهی از زباله مواجه هستیم که محیط زیست شمال را هم با چالش بزرگی روبرو کرده است.

لذا اصرار مردم منطقه برای تسریع در ساخت این شریان های بین استانی بیشتر به دلیل خستگی از وضعیت موجود است نه اینکه بخواهند با اتمام این پروژه ها شاهد شق القمر عجیب و غریبی از طرف دولت برای آبادانی مازندران باشند.

بالطبع پس از بهره برداری از این جاده ها تنها بر حجم مسافران افزوده می شود بی آنکه ارزش افزوده ای برای مردم ایجاد شود، در میان خبرهای چند روز گذشته خبر بررسی طرح مجدد آزاد راه قائم شهر به ساری و بالعکس که بنا بر آمارها پرتردد ترین محور کشور در نوروز امسال و یکی از پرتردد ترین ها در تمام طول سال است در دستور کار هیئت دولت قرار گرفت و با تغییر برخی از مفاد آن قرار شد تا وزارت راه و شهرسازی سی درصد هزینه را به حساب مشترک با طرف قرارداد واریز کند و طرف قرارداد هم متعهد به تامین هفتاد درصد هزینه طرح شده است.

 غیر از این تغییر و تحولات مسئله طرح جامع شهر ساری و تغییر مسیر این آزادراه در منطقه جنوب شهر ساری هم از دیگر موارد تاخیر در اجرای این پروژه بوده است.

از طرفی بزرگراه تهران به ساری در حوزه استحفاظی راه و شهرسازی تهران سالهاست که به اتمام رسیده است اما در منطقه مازندران به ویژه از پل سفید تا شیرگاه دچار رکود و فرسایش گشته و مدت هاست که مردم را با گرفتاری های بزرگی روبرو کرده است.

این بزرگراه که در منطقه هفت تن قائم شهر منشعب شده و پس از تبدیل به "آزاد راه" شش خطه به سمت ساری تغییر مسیر می دهد می تواند در روانی ترافیک و صرفه جویی در وقت و هزینه مردم نقش مهمی داشته باشد و این در حالی است که در صورت احداث،  این تنها آزاد راه مازندران خواهد بود که براساس استانداردهای بین المللی ساخته می شود و به سبب گذر از یک منطقه جنگلی با تپه ماهورهای زیبا و طبیعت بکر می تواند به عنوان یک هدف گردشگری هم در نظر گرفته شود.

سال گذشته استاندار مازندران از عیدی دولت به استان با تخصیص هزار میلیارد تومانی جهت ساخت این آزاد راه خبر داد و قرار بر این شد تا با مجری طرح که در آن هنگام قرار گاه خاتم الاوصیا بود تفاهم نامه مشترک امضاء گردد و اردیبهشت نود و سه کلنگ زنی انجام شود منتها بنا به دلایلی هنوز اقدام عملی در این زمینه به وقوع نپیوسته  است.

به هر حال اکنون که مجددا این طرح دستخوش تغییر شده است و از طرفی دولت مصمم است تا این پروژه را به سبب اهمیت اقتصادی و استراتژیک به سرانجام برساند لازم است تا مسئولان استانی و نمایندگان هم پیگیر باشند تا ضمن تکمیل مسیر سوادکوه نسبت به آغاز عملیات اجرایی این پروژه هم تسریع شود.

نام فرستنده :
ایمیل گیرنده :