آخرین عناوین

يکشنبه 26 ارديبهشت 1395-17:29 کد خبر:22983

انتقاد مدیر‌کل ارشاد مازندران :

عدم اجرای پروژه مجتمع فرهنگی چالوس بعد از گذشت 17 سال

مدیر‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران از عدم اجرای پروژه مجتمع فرهنگی چالوس که به‌مدت 17 سال بر روی زمین مانده است، انتقاد کرد.


به گزارش  خزرتیترخبر و به نقل از فارس، احد جاودانی بعد از ظهر امروز در نخستین جلسه شورای فرهنگ عمومی این شهرستان با اشاره به سیکل برگزاری جلسات شورای فرهنگ عمومی در مرکز استان و در شهرستان‌ها اظهار داشت : شورای فرهنگ عمومی یک نهاد فرهنگی است که در ذیل شورای عالی انقلاب فرهنگی تعریف شده و مصوبات آن مانند مصوبات مجلس لازم‌الاجرا است.

وی با بیان اینکه ریاست شورای فرهنگ عمومی در استان بر عهده نماینده مقام معظم رهبری، امام جمعه مرکز استان و در شهرستان‌ها نیز ائمه جمعه هستند، افزود: شورای فرهنگ عمومی به‌دلیل اینکه مسائل فرهنگی و اجتماعی در آن مطرح می‌شود و چون این موضوعات باید در فرهنگ دینی و ملی ما هدایت شود، بنابراین بر خلاف تمام جلسات شوراها ریاست آن بر عهده امام جمعه هر شهرستان است.

* فرهنگ دینی هرگز در تقابل با شرع نیست

مدیر‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندارن با بیان اینکه فرهنگ دینی از فرهنگ ملی ما جدا نیست، خاطر‌نشان کرد: در فرهنگ ملی آنچه را شرع پذیرفته است اجرا می‌شود و فرهنگ دینی هرگز در تقابل با شرع نیست.

وی دستگاه‌های فرهنگی را مجری برنامه‌ها در حوزه فرهنگ دینی کشور خواند و افزود: تشخیص اینکه این برنامه‌ها با شرع مطابق است به کارشناس و عالم بر فرهنگ دینی مربوط می‌شود، بنابراین ائمه جمعه را رئیس شورای فرهنگ عمومی انتخاب کردند تا مصوباتی که در این جلسات مطرح می‌شود برای اجرا قابلیت قطعی شدن پیدا کند.

جاودانی با اشاره به اینکه مردم اصولاً با روحانیون در بیان مشکلات راحت‌ تر هستند، افزود: در هر صورت فاصله‌ای بین مردم و مدیران وجود دارد، اما بین مردم با روحانیت به این شکل نیست و در حقیقت انتقال مسائل به روحانیت برای مردم راحت‌تر است.

وی تصریح کرد: شورای فرهنگ عمومی یک دستگاه موازی در تقابل با دستگاه‌های اجرایی نیست، بلکه موضوعات فرهنگی و اجتماعی در این تشکل بررسی و آسیب‌ شناسی می‌شود.

مدیر‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران فرهنگ عمومی را در حقیقت آنچه که در جامعه و محیط بیرونی وجود دارد دانست و افزود: ما در نظام جمهوری اسلامی به‌دنبال این نیستیم آنچه را که امروز در فضای بیرون می‌بینیم بپذیریم چون ادعای انقلاب فرهنگی را داریم، بنابراین به‌دنبال تحقق یک فرهنگ ایده‌آل نیز هستیم که در شورای فرهنگ عمومی این فاصله‌ها بررسی و رصد می‌شود تا برای رفع چالش‌ها برنامه‌ریزی شود.

وی با انتقاد از تعدد مراکز فرهنگی آن را نوعی چالش برای جامعه خواند و ادامه داد: به صورت رسمی 27 دستگاه فرهنگی از سهمیه بودجه کشور برخوردار می‌شوند و در مجموع با احتساب دستگاه‌های غیررسمی و بنیاد و مؤسسه می‌توان دریافت که این رقم بسیار ناچیز است که با وجود تأکیدات رهبری در مورد مسائل فرهنگی و ساماندهی آن این اراده وجود ندارد.

* باید از شعاری برخورد کردن پرهیز کرد

جاودانی با تأکید بر اینکه در شورای فرهنگ عمومی یک موضوع به‌عنوان چالش مورد بررسی قرا می‌گیرد، بیان کرد: در این زمینه باید از حرکت موازی دستگاه‌های فرهنگی پرهیز کرد و می‌توان فاصله بین فرهنگ عمومی و فرهنگ مطلوب و ایده‌آل را پر کرد.

وی با بیان اینکه باید از شعاری برخورد کردن پرهیز کرد، افزود: ما انقلاب کردیم که باورهای خود را نجات داده و هویت و اصالت خود را حفظ کنیم، در غیر این صورت توسعه تکنولوژی و صنعتی برای هر کشوری از راه رابطه و ضابطه فراهم می‌شود.

مدیر‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران با اشاره به اینکه باید با اصالت و هویت خود این توسعه را فراهم کنیم، یادآور شد: اگرچه برای ساخت پروژه‌های عمرانی هزینه‌های زیادی می‌شود اما برای بازسازی هویت، فکر و ذهن هیچ هزینه‌ای نمی‌شود و این در حالیست که در تمام کشورهای توسعه یافته حوزه فرهنگ بر مبنای تزریق پول است و فکر درآمدزایی در پشت آن نهفته نیست.

این مسؤول با بیان اینکه مسائل تهدید‌آمیز در کشور به‌عنوان موضوع فرابخشی است و باید برای آنها راهکارهایی ارائه داد، تصریح کرد: با توجه به اینکه بخشی از معضلات در حوزه شهر و بخشی نیز در سطح ملی و فراملی است، بنابراین باید به فراخور هر حوزه مشکلات را در جلسات شورای فرهنگ عمومی بررسی کرد و در همان منطقه راهکارهایی را اجرایی کرد.

جاودانی با تشریح عواملی که امروز بنیان خانواده‌ها را سست می‌کند، خاطر‌نشان کرد: امروز مسائلی مانند طلاق که در حال از هم پاشیدن خانواده‌ها است معضل اساسی بوده که بنیان خانواده را سست می‌کند و در جامعه‌ای که خانواده تهدید شود آن جامعه ثبات ندارد بنابراین باید در این زمینه دقت شود.

وی اعتیاد بیکاری، ماهواره و ... را از دیگر معضل‌هایی دانست که نهاد خانواده را تهدید می‌کند و افزود: برخی از مسائل که در حوزه شهری است باید در سطح منطقه‌ای برای آن تصمیم گرفت و مشکلات بزرگ‌تر نیز در سطح وسیع‌تر بررسی شود.

مدیر‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی چالوس در پایان با انتقاد از عدم اجرای پروژه مجتمع فرهنگی چالوس که به‌مدت 17 سال بر روی زمین مانده است، گفت: با توجه به اینکه اجرای هر کار فرهنگی نیاز به زیرساخت دارد و در طولانی مدت نتیجه می‌دهد اما در شهرستان چالوس با وجود تأمین بودجه سالانه هیچ تدبیری برای این پروژه مهم نمی‌شود که از شهردار و شورای اسلامی شهر می‌خواهیم تا نسبت به اعطای زمین برای این مجتمع اقدام کنند تا اعتبارات برگشت داده نشود.

نام فرستنده :
ایمیل گیرنده :