آخرین عناوین

دوشنبه 27 ارديبهشت 1395-17:17 کد خبر:22988

رئیس پلیس فتا استان مازندران خبر داد:

هک تلگرام با انگیزه رابطه دوستی/ هشدار کلاهبرداری های ارتباطی و مهندسی اجتماعی

فردی ناشناس که در شبکه اجتماعی تلگرام، اقدام به هک حساب کاربری و ارسال پیام از جانب افراد می‌کرد توسط مأموران پليس‌فتا دستگیر شد.


به گزارش خزرتیترخبر، حسن محمدنژاد رئیس پلیس فتا استان مازندران گفت: در پی مراجعه یکی از شهروندان به پلیس فتا مبنی بر این که، پیامی از طرف شخصی ناشناس با مضمون " به منظور به روزرسانی برنامه تلگرام خود کد 5 رقمی که برای شما ارسال می گردد را ارسال نمائید" اقدام به ارسال کد 5 رقمی برای فرستنده این پیام  کرد.

بعد از ارسال این کد به شماره فرستنده پیام، متوجه شدم صفحه تلگرام بنده هک شده و از جانب من به اشخاصي که شماره تلفن آن ها در ليست تماس بنده بود پيام ارسال مي نمايد،از این رو تقاضای رسیدگی  به پرونده را دارم.

وی گفت: پس از اخذ این مرجوعه قضایی بلافاصله مراتب در دستور کار کارآگاهان پلیس فتا استان قرار گرفت با بررسي هاي فني و تخصصي مشخص گرديد متهم با استفاده از اينترنت مربوط به مخابرات اقدام به دسترسي به صفحه تلگرام شاکيه نموده است لذا با استعلامات صورت گرفته متهم شناسائي و طي هماهنگي با مرجع قضائي ضمن جمع آوري سيستم هاي رايانه اي و مخابراتي وی به اين پليس احضار گرديد.

محمدنژاد افزود: متهم پس از حضور در پلیس فتا استان در تحقيقات بعمل آمده  توسط کارشناسان این پلیس ضمن اقرار به بزه انتسابي عنوان داشت؛ با استفاده از يک خط ايرانسل اقدام به ارسال پيام براي شاکيه در شبکه اجتماعي تلگرام مبني بر ارسال کد 5 رقمي نمودم و سپس بعد از اخذ کد 5 رقمي اقدام به ورود به صفحه کاربري شاکيه در تلگرام کردم .

 از جانب وي اقدام به ارسال پيام براي دوستانش مي نمودم و هدفم از اين عمل برقراري رابطه دوستي با شاکيه که در اطراف منزلم سکونت داشت بوده است، در نهايت پس از تکميل تحقيقات پرونده به همراه متهم به دادسرا ارسال و براي وي قرار متناسب صادر گرديد.

رئیس پلیس فتا مازندران در پایان هشدار داد: 

•از در اختیار قرار دادن کد 5 رقمی برنامه تلگرام برای افراد غیر در فضای مجازی و شبکه های اجتماعی خودداری نمایید.

•در صورت حضور و عضویت در شبكه های اجتماعی از برقراری ارتباط با افراد غریبه اجتناب نمایید و به درخواست کاربرانی که نمی‌شناسند، پاسخ ندهند و تحت هیچ عنوان اطلاعات شخصی خود را برای دیگران ارسال نکنند

•فراموش نکنید افراد آنلاین که در فضای مجازی و شبکه های اجتماعی هستند غریبه بوده و هیچگونه اطلاعاتی را برای آنها به اشتراک نگذارید.

حسن محمدنژاد اظهار کرد: امروزه سودجویان، ابزارهای ارتباطی را در راستای اهداف و نیات شوم خود به کار گرفته و از این راه اقدام به فریب هموطنان می کنند.

کلاهبرداری های تلفنی و کلاهبرداری های پیامکی از نمونه های رایج اینگونه کلاهبرداری ها هستند که متأسفانه در حال گسترش می باشند. باید توجه داشت که در تمامی این کلاهبرداری ها که با شیوه های مختلفی در حال انجام است.

 سودجویان از یک شگرد خاص به نام مهندسی اجتماعی استفاده می کنند، در واقع مهندسی اجتماعی در تمامی کلاهبرداری های تلفنی به کار گرفته می شود.

محمدنژاد خاطر نشان کرد :مهندسی اجتماعی، سوء استفاده زیرکانه از تمایل طبیعی انسان به اعتماد کردن است، مهندسی اجتماعی مجموعه ای از تکنیک هایی است که فرد را به فاش کردن اطلاعات یا انجام کار خاصی متقاعد می کند، کلاهبرداران برای به دست آوردن اطلاعات اشخاص به خصوص اطلاعات مالی آن ها به جای استفاده از مسیرهای فنی از مسیر انسانی استفاده می کنند.

 قرار دادن اطلاعات در اختیار کلاهبرداران توسط مالباختگان از ویژگی های کلاهبرداری هایی است که از شگرد مهندسی اجتماعی در آن ها استفاده می شود.

سود جویان در ابتدا با طعمه ارتباط برقرار کرده و پس از جلب اعتماد آن ها، اطلاعاتی را که نیاز داشته، به دست آورده یا اینکه طعمه های خود را وادار به انجام کار خاصی می کنند.

ارتباط از طریق تلفن یا پیامک و استفاده از شگرد های مهندسی اجتماعی و سپس خالی کردن حساب بانکی یا دریافت وجه از مالباختگان شیوه ای است که در حال حاضر بسیار از آن استفاده می شود و در اکثر مواقع افراد با میل و اختیار خود اطلاعات شخصی را در اختیار سود جویان قرار می دهند.

وی گفت: کلاهبرداران برای رسیدن به اهداف خود حس حرص و طمع افراد را برانگیخته کرده و با دادن وعده های مالی آن ها را وارد چرخه مهندسی اجتماعی می کنند.

در پاره ای از موارد کلاهبرداران به قدری حرفه ای عمل می کنند که فرصت تفکر و تجزیه و تحلیل را از طرف مقابل خود می گیرند، در بین قربانیان از همه اقشار جامعه وجود دارند و این موضوع معطوف به قشر خاصی نیست، چه بسا افراد تحصیل کرده و با موقعیت اجتماعی مناسب طعمه سودجویان می شوند.

رئیس پلیس فتا در خاتمه به چند مورد که در گسترش کلاهبردار های ارتباطی نقش دارند اشاره کرد: اول آنکه به علت در دسترس بودن وسایل ارتباطی از قبیل تلفن، تلفن همراه و دیگر وسایل امکان انجام این کلاهبرداری ها برای همگان امکان پذیر است و دیگر آنکه در برقراری ارتباط امکان شناسایی و تشخیص هویت تماس گیرنده برای افراد وجود ندارد.

اشخاص برای جلوگیری از بروز این کلاهبرداری ها باید توجه داشته باشند که در هنگام تماس اگر قادر به شناسایی فرد تماس گیرنده نبودند خواسته های آن ها را عملی نسازند.

نام فرستنده :
ایمیل گیرنده :