آخرین عناوین

سه شنبه 28 ارديبهشت 1395-8:58 کد خبر:22993

تب شالیزار جان یک کشاورز بابلسری را گرفت

تب شالیزار یا بیماری 'لپتو سپیروز' روز گذشته باعث مرگ یکی از کشاورزان بابلسری در بیمارستان شهید یحیی نژاد بابل شد.


به گزارش خزرتیترخبر و به نقل ازایرنا، پزشک معالج این بیمار فوت شده با تائید مرگ این کشاورز با بیماری تب شالیزار بیان کرد: تب شالیزار یک بیماری با دوره هفت الی 10 روزه است و این بیمار 67 ساله بدلیل این بیماری و کهولت سن درگذشت.

محمود صادقی متخصص عفونی با بیان اینکه از اردیبهشت ماه هر سال بدلیل آغازفصل نشاء تا پایان برداشت برنج این بیماری بدلیل اینکه بسیاری از کشاورزان با پای برهنه به شالیزار می روند شایع است؛ افزود: تب شالیزار یک بیماری جدید نیست و همه ساله چندین نفر در استان های شمالی کشور به خصوص استان های گیلان و مازندران را دچار می کند و حتی ممکن است شدت بیماری تا آنجایی بکشد که بیماررا به ICU و یا مرگ بکشاند.

وی با اشاره به اینکه 90 درصد این بیماری ملایم است و تنها پنج الی 10 درصد با شدت بیماری و تب شدید و مشکلات کبدی وکلیوی و غیره دچار می شوند؛ افزود: این بیماری تب شالیزار یا ' لپتو سپیروز' برای جوانان بسیار قابل تحمل است و شاید برخی از آنها هرگز متوجه این بیماری در خود نباشند و همانند آنفلوآنزا عمل کند ولی برای کسانی که سن و سالی از آنها گذشته بدلیل ضعف جسمانی و کهولت سن کشنده است.

صادقی که همچنین رییس بیمارستان آیت اله روحانی بابل است، سابقه بیماری تب شالیزار را در استان های شمالی حدود 15 سال برشمرد و گفت: تمام امکانات اعم از پزشکی و درمانی و آزمایشگاهی بیماری تب شالیزار در بیمارستان های تابعه دانشگاه علوم پزشکی بابل موجود و قابل تشخیص است.

وی دیر رساندن بیمار به بیمارستان برای انجام اقدامات درمانی را از عوامل مهمی دانست که ممکن است باعث مرگ بیمار شود.

یک منبع آگاه در معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بابل که خواست نامش فاش نشود نیز مرگ این پیرمرد بابلسری را بر اثر تب شالیزار تائید کرد.

'لپتو سپیروز' یک بیماری باکتریایی است که از طریق نوعی انگل فنری شکل در آب از طریق خراش پوست وارد بدن می شود.

انگل این بیماری از طریق پوست خراشیده، چشم و غشاهای مخاطی به ویژه در فصل بهار و تابستان وارد بدن می شود که مشترک بین انسان و دام است.

اراضی شالیزاری زمینه سرایت این بیماری را به انسان فرآهم می کند که تب، سرفه خشک، سردرد، دردعضلانی، تهوع و استفراغ و لرز از علائم این بیماری است.

صدای غیر طبیعی ریه، کمی کمر درد، درد استخوانی ، التهاب چشم ، بزرگ شدن غدد لنفاوی، بزرگ شدن طحال، و کبد، سفتی ماهیچه و بثورات جلدی پوست از دیگر علائم شایع بیماری تب شالیزار محسوب می شود.

گفته می شود که کشاورزان، دامداران، کارگران کشتارگاه، کارگران فاضلاب و نظامی ها بیش از سایر افراد در معرض این بیماری قرار دارند.

نام فرستنده :
ایمیل گیرنده :