آخرین عناوین

پنجشنبه 30 ارديبهشت 1395-9:8 کد خبر:23002

جاده های عباس آباد در انتظارهمت مسئولین:

جاده های فراموش شده عباس آباد وبی تفاوتی مسئولین/ تصاویر

کیفیت پایین آسفالت جاده‌ها و وجود چاله‌ها باعث زیان فراوان به خودروها شده‌ و رسیدگی به وضعیت نامطلوب، نیازمند همت مسئولین است.


به گزارش خزرتیترخبرو به نقل از بلاغ، جاده‌های مواصلاتی شهرستان عباس‌آباد از وضعیت مناسبی برخوردار نیستند، علاوه بر کیفیت پایین آسفالت جاده‌ها و وجود چاله‌ها باعث ضرر و زیان فراوان به خودروها شده و تاکنون در جهت عملیات اساسی بهسازی و آسفالت جدید جاده‌ها اقدام نشده و در برخی قسمت‌ها به لک‌گیری بسنده شد.

این اقدام باعث بوجود آمدن ناهمواری در آسفالت خیابان‌ها شده‌‌ از این رو وضعیت نامناسب و ناگوار جاده موجب انتقادات گسترده شهروندان از مسئولین ذیربط شده‌ است.

دست‌اندازهای حادثه‌ساز

ترک خوردگی‌های فراوان و لکه‌گیری‌های زیاد باعث ناهموار شدن جاده شده و وجود اختلاف ارتفاع جاده با حاشیه در برخی مسیرها، کم عرض بودن و کمبود حفاظ جاده‌ای و نبود تابلوهای کافی در پیچ‌ها، نبود سامانه روشنایی و فرسودگی آسفالت جاده‌ها، باعث استهلاک ماشین‌های عبوری از این جاده، خصوصا وسایل‌نقلیه بین‌شهری شده‌ است.

 یکی از شهروندان عباس‌آبادی اظهار کرد:با توجه به اینکه عباس‌آباد، شهرستان جدیدالتاسیس و توریستی است، نیاز به زیرساخت‌هایی دارد که اولین زیرساخت مهم آن راه‌ها هستند، راه خوب در جذب توریست موثر بوده و کمبود زیرساختی راه‌ها یکی از مشکلات مهم عباس‌آباد است، از این‌رو از مسئولان توقع می‌رود حداقل اولین زیرساخت را درست کنند.

عبور پرهزینه از جاده‌های عباس‌آباد

یک کارمند عباس‌آبادی که هر روز از مسیر جاده لنگای عباس‌آباد تردد می‌کند، گفت:مسیر جاده لنگا به سمت محور کلاردشت بدترین شرایط را دارد و آسفالت این نقطه از استاندارد لازم برخوردار نیست و با توجه به مستقر بودن راهداری در این مسیر کاستی‌ها همچنان دیده می‌شود.

وی تصریح کرد:رسیدگی به وضعیت نامطلوب این مسیر از خواسته‌های مردم، رانندگان و مسافران این جاده است و این محور دو طرفه، در انتظار همت مسئولین نشسته است.

حامد ملاحسینی؛ عضو شورای اسلامی شهر عباس‌آباد دراین‌باره بیان کرد: بر مبنای بودجه سال 94 حدود 3 میلیارد تومان بودجه عمرانی شهرداری عباس‌آباد بود که حدود 500 میلیون تومان برای آسفالت معابر در نظر گرفته شد و آسفالت محور اصلی عباس‌آباد از پل کاظم‌رود به ضلع شرقی عباس‌آباد به طول حدود 10 هزارمتر و عرض جاده‌ای 15 متر بالغ بر 2 میلیارد تومان هزینه نیاز دارد، که از توان مالی شهرداری این شهر خارج است از‌این‌رو در جاهایی که آسفالت خیلی خراب بود ترمیم انجام شد.

عوامل ناپایداری آسفالت در عباس‌آباد

حامد بحری؛ کارشناس عمران درباره وضعیت و کیفیت جاده و آسفالت در شهرستان عباس‌آباد اظهار کرد: وضعیت آسفالت و جاده‌های شهرستان عباس‌آباد نامناسب و دارای معایبی است که باعث شده‌ با توجه به حجم مسافرانی که در این شهرستان حضور پیدا می‌کنند، مایه شرمساری باشد.

وی افزود: عوامل متعددی در ایجاد جاده‌های دارای دست‌انداز و چاله‌ها و کرمو شدن آسفالت سطح خیابان دخیل است، که برخی از این دلایل عبارتند از عدم‌رعایت نکات فنی و اجرایی، عملیات آسفالت‌ریزی بهتر است در فصل‌های گرم سال انجام شود، اما دیده می‌شود که در شهرستان عباس‌آباد در فصولی که بارندگی وجود دارد عملیات آسفالت‌ریزی انجام می‌گیرد و چون آب قاتل آسفالت است، باعث می‌شود عمر مفید آسفالت استفاده شده در خیابان‌ها و جاده‌ها به کمتر از 20 ماه کاهش یابد.(بطور مثال آسفالت خیابان روبروی شهرداری عباس‌آباد در هنگام بارندگی انجام شد).

این کارشناس عمرانی به نکته مهمی اشاره کرد و ادامه داد: دمای آسفالت برای عملیات آسفالت‌ریزی و روکش، باید دست‌کم 110 درجه سانتی‌گراد باشد در‌حالی‌که دمای برخی آسفالت‌ها به دلیل دور بودن مسیر به 70 درجه سانتی‌گراد می‌رسد که پس از مدتی باعث از هم‌ گسیختگی آسفالت شده و خرابی‌ به دنبال دارد.

مشکلات فنی و بی‌دقتی‌ها

بحری عامل دیگر خرابی آسفالت را زیرسازی نامناسب دانست و گفت: زیرسازی آسفالت‌ها نامرغوب است و خرابی آن ناشی از کیفیت پایین موادمصرفی در بخش زیرین یا پایه(مصالح شنی) است، توصیه می‌شود از مصالح کوهی شکسته که از جنس آهک است برای مصالح زیرسازی آسفالت استفاده شود تا چسبندگی لازم به دست آید، متاسفانه در شهرستان عباس‌آباد مشاهده شده‌ که عملیات زیرسازی بطور مناسب انجام نشد که این عمل باعث ایجاد چاله‌های وحشتناک و گسستگی در آسفالت ریخته شده می‌شود.

وی استفاده از پیمانکاران و عوامل اجرایی که علم کافی به احداث راه و عملیات آسفالت‌ریزی ندارند را عامل دیگر نامناسب شدن کیفیت اجرایی آسفالت برشمرد و اظهار کرد: مشاهده شده‌ که کارگران شهرداری با یک کامیون آسفالت و چند بیل به ترمیم چاله‌ها اقدام کردند که از نظر علم مهندسی هیچ روش اجرایی را بدنبال نداشته است و به‌عبارتی راحت‌ترین کار را انجام دادند درحالی‌که روش‌های اجرایی برای این‌گونه مشکلات در دنیا به‌صورت دستورالعمل‌هایی وجود دارد.

بحری یادآور شد: نکته مهم و قابل‌تأمل در آسفالت‌های عباس‌آباد این است که به‌علت ریزش برف در سال 92 قسمت‌هایی از آسفالت‌های این شهرستان بدلیل سرما دچار خوردگی و ترک شد که مسئولان باید نسبت به ترمیم آن اقدام کنند.

برخی ادارات، قاتلان آسفالت

این کارشناس عمرانی عدم رعایت شیب عرضی مناسب، که معمولا ۲٪ است، در جاده‌های شهرستان را عامل دیگر عنوان کرد و ادامه داد: مسئله حائز اهمیت این است که کندن ادارات مختلف جهت ایجاد شبکه‌های فاضلاب، شبکه‌های آبرسانی، کانال‌های دفع آب‌های سطحی، عبور خطوط انتقال برق و تلفن که به‌علت عدم وجود برنامه مدون جهت ایجاد آن‌ها، باعث شده که در زمان‌های مختلف در طول سال شاهد برش‌هایی در سطح جاد‌ه‌های شهرستان باشیم، که آسفالت را دچار پستی و بلندی‌هایی می‌کند که علت آن عدم رعایت زیرسازی مناسب بعد از ایجاد کانال‌ها است.

وی با اشاره به اینکه عمر مفید آسفالت در کشور ما حدود 9 سال است که به‌ نظر می‌رسد برخی از جاده‌های شهرستان آسفالتی با عمر بیش از 9 سال دارند، گفت: عبور وسایل نقلیه سنگین در سطح خیابان‌های شهری باعث شده‌ تا عمر مفید آسفالت‌ها کاهش پیدا کند و علت آن هم عدم ‌وجود کمربندی مناسب با آسفالت مخصوص است که بتواند این حجم از عبور و مرور وسایل نقلیه سنگین را تحمل کند.

 

نام فرستنده :
ایمیل گیرنده :