آخرین عناوین

چهارشنبه 12 خرداد 1395-8:47 کد خبر:24062

مدیرکل پزشکی قانونی مازندران خبر داد :

افزایش 18 درصدي مرگ ناشي از برق‌گرفتگي در سال گذشته

مدیرکل پزشکی قانونی مازندران گفت: 33 نفر به دليل برق‌گرفتگي جان خود را از دست دادند،‌که در مقايسه با مدت مشابه سال قبل 18درصد افزایش يافته است.


به گزارش خزرتیتر خبر و به نقل از روابط عمومي اداره کل پزشکی قانونی مازندران ،علی عباسی با اشاره به مرگ ۳۳ نفر بر اثر برق گرفتگی سال قبل در استان اظهار داشت: این آمار در مقایسه با مدت مشابه سال قبل که آمار تلفات برق‌گرفتگی ۲۸ نفر بود ۱۸ درصد افزایش‌یافته است و از کل موارد برق‌گرفتگی سال گذشته ۳۱ نفر مرد و دو نفر زن بودند، این در حالی است که فوت‌شدگان براثر برق‌گرفتگی در سال قبل همگی مرد هستند.

وی گفت: مردادماه با ۱۰، تیر با ۶ و شهریور با پنج مورد فوتی بیشترین ماه‌هایی بود که در آن حادثه به ثبت رسید.

به گفته عباسی، در پنج سال گذشته (۱۳۹۰ تا ۱۳۹۴) تعداد ۱۵۴ نفر به علت برق‌گرفتگی در استان مازندران جان خود را از دست دادند که سال ۱۳۹۱ با ۳۹ مورد فوتی و سال ۱۳۹۴ با ۳۳ مورد فوتی دارای بیشترین آمار میزان مرگ‌های ناشی از برق‌گرفتگی بودند.

وی افزود: بررسی‌های انجام‌شده در سازمان پزشکی قانونی نشان می‌دهد که اغلب این حوادث به دلیل عدم آشنایی با اصول پیشگیری از وقوع برق‌گرفتگی و اصل کلی برق‌گرفتگی، یعنی عبور جریان برق از بدن به زمین رخ می‌دهد.

عباسی یادآور شد: فیوزها، چه اتوماتیک چه غیر اتوماتیک از برق‌گرفتگی جلوگیری نمی‌کند و جریان برق بسیار اندکی ـ در حد ۱۰۰ میلی‌آمپر در صورت عبور از بدن ما، با از کار انداختن قلب، موجب مرگ انسان می‌شود، درحالی‌که فیوزها با جریان ده‌ها و حتی صدها برابر این میزان هم از کار نمی‌افتند ، به خاطر داشته باشیم فیوزها با قطع جریان برق از وقوع خرابی در سیم‌کشی و آتش‌سوزی پیشگیری می‌کنند و نمی‌توانند از برق‌گرفتگی و مرگ ناشی از آن جلوگیری کنند.

وی گفت: از سویی سیم اتصال به زمین در پیشگیری از برق‌گرفتگی نقش مؤثری دارد. وجود سیم سوم در سیم‌کشی منازل (سیم اتصال به زمین) بسیار مهم بوده و به جلوگیری از برق‌گرفتگی کمک می‌کند.

مدیرکل پزشکی قانونی مازندران افزود: برق‌گرفتگی در محیط‌های مرطوب بسیار محتمل‌تر از محیط‌های خشک است، مقاومت دست‌خشک انسان در مقابل برق، هزاران برابر بیشتر از پوست خیس و مرطوب است و لذا خشک نگه‌داشتن پوست دست و مراقبت برای اجتناب از هرگونه تماس با وسایل هادی جریان برق به پیشگیری از بروز این حوادث کمک خواهد کرد.

به یاد داشته باشیم درصورتی‌که با برق سروکار داریم از کفش‌های با عایق خشک استفاده کنیم و مراقب باشیم هیچ قسمتی از بدن ما به‌طور مستقیم با زمین تماس پیدا نکند.

نام فرستنده :
ایمیل گیرنده :