آخرین عناوین

شنبه 22 خرداد 1395-18:11 کد خبر:24108

پایگاه خبری پلیس فتا مازندان خبر داد:

هشدار فتا مازندران درباره افشا اطلاعات خصوصی در فضای مجازی

حفظ حریم خصوصی در فضای مجازی برای جلوگیری از سرقت هویت و کلاهبرداری ضروری است.


به گزارش خزرتیترخبر و به نقل از پایگاه خبری پلیس فتا مازندران، حفظ حریم خصوصی در فضای مجازی برای جلوگیری از سرقت هویت و کلاهبرداری ضروری است، به غیر از این خطرات، بخش هایی از اطلاعات شخصی وجود دارد که افراد نمی خواهند این اطلاعات فاش شود و دیگر افراد متوجه این اطلاعات شوند.

هشدار فتا مازندران درباره  فیشینگ بانکی  و سرقت سپرده مشتریان

حسن محمدنژاد رئیس پلیس فتا استان مازندران اعلام کرد: شبکه‌های اجتماعی و وب‌سایت‌های پرداخت آنلاین از جمله اهداف حملات فیشینگ هستند،در این روش ابتدا کاربر از طریق ایمیل یا آگهی‌های تبلیغاتی سایت‌های دیگربه این صفحه قلابی راهنمایی، سپس از کاربر درخواست می‌شود تا اطلاعاتی را که می‌تواند مانند اطلاعات کارت اعتباری مهم و حساس باشد، آنجا وارد کند.

در صورت گمراه شدن کاربر و وارد کردن اطلاعات خود، فیشرها به اطلاعات شخص دسترسی پیدا می‌کنند،از جمله سایت‌های هدف این کار می‌توان به پی‌پال، ای‌بی و بانک‌های آنلاین اشاره کرد.

وی افزود: در روش فیشینگ، هکرها با استفاده از دامنه مشابه به آدرس اصلی ترغیب می‌شوند. بسیاری از کابران ممکن است با ایمیل‌های فیشینگ مواجه شده باشند به این صورت که هکر با موضوعی جذاب و استرس‌زا کاربر را مجبور می‌کند ایمیل را باز نموده یا به آدرس مذکور مراجعه کند. مشخصه اصلی این ایمیل‌ها ایجاد جذابیت و استرس‌زایی در ارتباط با یک موضوع خاص است.

سبک و سیاق محتوای این ایمیل‌ها به شکل "شما برنده 100 میلیون تومان شده‌اید؛ خرید گوشی اپل فقط و فقط با 500 هزار تومان؛ مطالب شگفت‌انگیز دنیای مجازی در گروه جی‌میل و..." است.

محمد نژاد در این رابطه  هشدارداد:

اطلاعات شخصی خود را شِیر نکنید

عدم ذخیره‌سازی اطلاعات شخصی، نام کاربری، رمز عبور سایت‌های دیگر، اطلاعات کارت اعتباری و... در ایمیل، جزو مواردی است که کاربران برای جلوگیری از حمله فیشینگ باید به آن توجه نمایند،به این صورت هک شدن فقط به ایمیل محدود می‌گردد و ضرر بیشتر متوجه فرد نخواهد شد.

پاپ‌آپ باز نکنید

پاپ‌آپ یا پنجره تبلیغاتی به صفحه باز شونده‌ای می‌گویند که برای کاربر پس از اولین کلیک صفحه جدیدی به طور اتوماتیک باز می‌شود، این پنجره‌های تبلیغاتی برای اولین بار در چت روم‌ها مرسوم شد و مدیران از این طریق بدون اختیار کاربر، برای وی یک تب جدید در مرورگر باز می‌کردند که دارای تبلیغات بود.

هکرها با استفاده از پاپ‌آپ کاربران را به صفحات مخرب شامل صفحه جعلی و سایت آلوده به بدافزار هدایت می‌کنند، برای جلوگیری از باز شدن پاپ‌آپ بهتر است از مرورگر کروم استفاده شود، همچنین می‌توان از افزونه Ad block Plus Popup در فایرفاکس استفاده کرد.

آنتی‌ویروس را فعال کنید

آنتی ویروس‌های نسل جدید قابلیت شناسایی تقریبی حملات فیشینگ را دارند، برای مثال آنتی‌ویروس Nod32 دارای امکان Anti Phishing Protection است و صفحات مشکوک را بلاک می‌کند.

بروزرسانی نسخه مرورگر

به منظور رفع آسیب‌پذیری‌های موجود در مرورگر و استفاده از امکانات جدید آن برای جلوگیری از فیشینگ و به خطر افتادن کاربران، باید نسخه آن بروزرسانی گردد.

محمد نژاد رئیس پلیس فتا استان مازندران اظهار داشت: در صورت مشاهده هرگونه کلاهبرداری از طریق فیشینگ، آن را از طریق سایت پلیس فتا به آدرسwww.cyberpolice.ir بخش "گزارش وب ‌سایت ‌های متخلف" گزارش نمایند.

هشدار فتا مازندران درباره  افشا اطلاعات خصوصی در فضای مجازی

حسن محمدنژاد اعلام کرد: افشا اطلاعات خصوصی در فضای مجازی گاها سهوی و یا به راحتی اتفاق می افتد، از آن جایی که ما امروزه اکثر کارهای خود را از طریق اینترنت انجام می دهیم و زمان زیادی را صرف شبکه های اجتماعی می کنیم و بسیاری از امور کسب و کارها همچون ارسال اسناد و مدارک از طریق ایمیل انجام می شود به همین دلیل افشا اطلاعات چه به صورت سهوی و یا عمدی امکان پذیر است.

 همچنین برخی سازمان ها اطلاعات شخصی و مالی مربوط به افراد را که آن ها را قادر می سازد با افراد مبادله اقتصادی و معامله داشته باشند نگهداری می کنند که برخی از این سازمان ها شامل بانک ها و موسسات مالی، شرکت های بیمه، ادارات دولتی، موتورهای جستجو و غیره می باشند.

محمد نژاد در رابطه با حفظ حریم خصوصی در فضای مجازی هشدار  داد:

•اطمینان حاصل نمایید که همیشه از یک آنتی ویروس به روزرسانی شده استفاده می کنید.

•در محل کار و محیط های عمومی کامپیوتر مورد استفاده را از نظر فیزیکی بررسی نمایید که وسیله و قطعه غیر معمولی به آن اضافه نشده باشد به ویژه در محل اتصال کابل کیبورد.

•از سایت های امن برای خرید و پرداخت های اینترنتی استفاده نمایید.

•بعد از اتمام کار خود در انجام تراکنش های مالی یا انجام فعالیت در حساب کاربری حتما بر روی گزینه خروج کلیک نمایید.

•از کلمات عبور و رمزهای قوی استفاده نمایید و آن ها را به طور منظم و دوره ای تغییر دهید.

• برای کارهای شخصی از ایمیل کاری استفاده نکنید و یک مرزبندی بین فضای شخصی و کاری قائل شوید.

•اطمینان حاصل نمایید که Wifi مورد استفاده تان رمزگذاری شده و امن است.

•در صورت امکان و در مواردی که نیازی نیست و منع قانونی ندارد، از نام واقعی خود در اینترنت استفاده نکنید.

•مراقب افرادی که قصد دارند از طریق اینترنت و شبکه های اجتماعی با شما ارتباط برقرار کنند، باشید و با آن ها بسیار با احتیاط رفتار نمایید.

•برای سایت های ناشناسی که برای استفاده از خدمات آن ها نیاز به ثبت نام دارند از یک آدرس ایمیلی که کمتر کاربرد دارد استفاده شود.

•در بیان اطلاعات شخصی و مالی در فضای مجازی بسیار با احتیاط رفتار نمایید.

محمد نژاد رئیس پلیس فتا استان مازندران اظهار داشت: در صورت مشاهده هرگونه کلاهبرداری از طریق ورود به حریم خصوصی خود در فضای مجازی ، آن را از طریق سایت پلیس فتا به آدرسwww.cyberpolice.ir بخش "گزارش وب ‌سایت ‌های متخلف"  گزارش نمایند.

برداشت 220 میلیون ریالی به بهانه برنده شدن در مسابقه

حسن محمدنژاد افزود : در پی مراجعه احدي از شهروندان استان با ارائه مرجوعه قضايي به اين پليس چنین اظهار داشت؛ شخصي ناشناس از طريق خط رایتل با بنده تماس گرفته و خود را از کارکنان راديو جوان معرفي کرد و اذعان داشت شما برنده خوش شانس همراه اول و برنده جايزه نفيس کمک هزينه سفر زيارتی حج شده ايد و جهت واريز مبلغ جايزه با ترفند و فريب مرا به پاي دستگاه خودپرداز کشانده و با فعال نمودن رمز دوم حساب بانکی ام مبلغ 220/000/000 ريال از حسابم برداشت نمود، از این رو تقاضای رسیدگی  به پرونده را دارم.

وی در ادامه گفت: پس از اخذ این مرجوعه قضایی بلافاصله مراتب در دستور کار کارآگاهان پلیس فتا استان قرار گرفت که با بررسي هاي تخصصي و اطلاعاتي صورت گرفته مشخص گرديد مبالغ برداشت شده از حساب شاکي به چندین حساب بانکی واريز شد و سپس قسمتي از وجوه برداشت شده از طريق دستگاه هاي Pos واقع در کافي نت هاي  مختلف در سطح شهرستان اسلامشهر و ديگر وجوه طي مراجعه حضوري مجرمين به فروشگاه هايي در سطح شهر تهران برداشت شده است.

ایشان افزود: کارشناسان این پلیس طی هماهنگی با مرجع محترم قضائی به شهرستان مذکور عزیمت نموده و مسئولين کافي نت هاي  مورد نظر را جلب و دستگير نمودند، که در بازجویی و تحقيقات به عمل آمده از آن ها همگي اعلام داشتتند؛ شخصي ميانسال به کافي نت آنان مراجعه و بعد از کشيدن کارت از دستگاه هاي Pos مستقر در کافي نت وجه نقد دريافت مي نمود و به ازای هر 10/000/000  ریال مبلغ 25/000 ريال پورسانت به مالکان کافي نت پرداخت مي نمود.

محمدنژاد در خاتمه عنوان داشت: سرانجام با انجام تحقيقات تکميلي توسط کارشناسان پلیس فتا استان مازندران، متهمی که به کافي نت ها و فروشگاه ها مراجعه و اقدام به دريافت وجه مي نمود و ساکن تهران نیز بود شناسایی گشت که طي هماهنگي با مرجع محترم قضائي و طی یک عملیات غافلگیرانه متهم در منزلش دستگير و در بازديد از منزل وي تعدادی کارت عابر بانک متعلق به اشخاص مختلف کشف و ضبط گرديد،در نهایت پرونده جهت سیر مراحل قانونی به دادسراي عمومي و انقلاب شهرستان ساري  ارسال گردید .

رئیس پلیس فتا استان مازندران در پایان هشدار داد:

•برای پرداخت و انتقال وجه به حساب شما نیازی به مراجعه حضوری شما جلوی دستگاه عابر بانک نمی باشد.

•برای انتقال وجه به حساب شما فقط شماره کارت یا شماره حساب کافی بوده و نیازی به ارسال مشخصات کامل حساب (رمز دوم ، CVV2 ، تاریخ انتقضاء و ...) نمی باشد .

•به پیامک هایی كه به شیوه های مختلف مثل اعلام برنده شدن شما در مسابقات و قرعه كشی ها، سفرهای زیارتی و مواردی از این دست، اطلاعات شما نظیر اطلاعات كارت بانكی شما را درخواست می كند، اعتماد نكرده و به آنها پاسخ ندهید.

•هرگز به پیامک های غیر واقعی و پیشنهاد های واهی و عوام فریبانه  توجه نکنید.

 

نام فرستنده :
ایمیل گیرنده :