آخرین عناوین

دوشنبه 24 خرداد 1395-0:7 کد خبر:24117

عضو هیات مدیره باغداران اتحادیه گل و گیاه کشور خبرداد:

وجود 16 و نیم میلیون تن محصول باغی در کشور/صنعت پنبه در مازندران نابود شد

عضو هیات مدیره باغداران اتحادیه گل و گیاه کشور مطرح کرد:16 و نیم میلیون تن محصول باغی در کشور داریم.


به گزارش خزرتیترخبر و به نقل از کاسپین24، حميد ليتكوهي کارشناس ارشد کشاورزی ،با اشاره به از بين رفتن كشت برخي از محصولات كشاورزي در مازندران گفت :پنبه  یک محصول استراتژيك و یک گياه صنعتي ،که به  طلاي سفيد معروف است محصولي كه از اليافش در صنايع نخ ريسي و پارچه بافي، از بذرش روغن و از تفاله اش علوفه بدست مي آيد هم اکنون در مازندران خبري از اين محصول نیست.

ليتكوهي با اذعان به اینکه به راحتی با واردات، مسئله اشتغال را نادیده میگیریم  بیان کرد: همه جاي دنيا ، كشاورز را به کشت محصولات ،تشويق وحتی  حمايت مي كند زیرا مهمترین نکته را غیر از تولید، بحث اشتغال می دانند و در واقع باغدار با توليد پرتقال  براي كارگر، جعبه ساز وحتی راننده وانت اشتغالزایی می نماید و در حقيقت گرداننده یک  مجموعه است در صورتيكه به همين راحتي با واردات اين مسئله را از بين می بریم.

رییس هیات مدیره نظام صنفی کار کشاورزی آمل با اشاره به  طرح تنظیم بازار و اهمیت طرح انتزاع گفت:در سال 84 در زمان اسکندری، وزیر وقت جهادکشاورزی ،بدلیل هجوم واردات محصولات مرکبات  نظیر (نارنگی پاکستانی و پرتقال مصری و..) که باغدار را فلج کرده ،با مراجعه به وزارت و پی گیری ها ،توانستیم از همان سال طرح تنظیم بازار را کلیک بزنیم و تعهد کردیم مازندران دغدغه میوه شب های عید را حل می کند.

در همین راستا  بادولت قراردادی بستیم که از سال 84 تا دو سال گذشته ،میوه شب عید کل کشور، از مازندران تغذیه می شد که هم رضایت تولید کننده را به همراه داشت و هم مصرف کننده را و با بهترین قیمت محصول عرضه می شد.

عضو هیات مدیره باغداران اتحادیه گل و گیاه کشوریکی از مشکلات وزارت کشاورزی را واردات محصول کشاورزی دانست و گفت:در گذشته وزارت جهاد کشاورزی انگشت اتهامش در قبال واردات ،به وزات بازرگانی بود که آنان مسئول واردات هستند و براي حل اين مشكل و دغدغه ، مجلس طرح انتزاع را مصوب كرد و طبق اين مصوبه ،مجلس مسئولیت کلیه محصولات کشاورزی و تنظیم بازار را مستقیما به وزارت جهاد کشاورزی واگذار کرد .

 در واقع از این رویداد خوشحال شدیم که این مسئولیت  به عهده وزارت جهاد کشاورزی افتاد ولی عملا با وقايع بدتري روبه رو شديم بطور مثال به سوال یوسفیان در مجلس صریحا می بایست پاسخ می دادند  اما در واقع جوابی نداشتند .

کارشناس ارشد کشاورزی با بیان اینکه واردات برنج ،می تواند چهار تاثیر مخرب را به همراه داشته باشد این عوامل را این گونه توضیح داد:مخرباتی نظیر ضربه زدن به تولید کننده و در پی آن سودجویی دلالان از رکود بازار،خارج شدن ارز و کاهش پول ملی و به تبع کاهش قدرت خرید کشاورز در تامین ادوات وهمچنین از دیگر تاثیرات مخرب را بحث بیکاری ولنگ شدن پروسه تولید ونیز بحث مصرف کننده دانست.

در این راستا عضو اتحادیه باغداران مازندران گفت:ژاپن  3 برابر قیمت جهانی محصول را از کشاورزش می خرد چون میخواهد تولیدش حفظ شود مازندران اگر کشاورزی نباشد چه دارد ؟ فقط ویلا سازی میشود .

کارشناس ارشد کشاورزی با اذعان به بحث یوسفیان و نمایندگان شمال کشور مبنی بر وارد نکردن برنج در زمان نزدیک به برداشت برنج ،بیان داشت: اینها اعمال نسنجیده و بدون برنامه است و امور را نسنجیده به این راه می برند زیرا در کشور ما ،زمان ومیزان واردات و تعرفه های گمرکی متضمن فعالیت تولید کننده است.

ایشان در ادامه با ارزیابی عملکرد وزارت کشاورزی و اشاره به وجود داشتن نقاط ضعف بسیاردر کارنامه اش، گفت: در مازندران شعاری داریم که زمین ناموس آدم است چرا امروزه کشاورز و تولید کننده به مرحله ای می رسد که  زمین کشاورزی را می فروشد؟ وچه کسانی می خرند ؟ چرا بخشی که هیچ خاصیتی برای کشور ندارد این قدر تورم دارد؟ اینها ایراد است.

عضو هیات مدیره باغداران اتحادیه گل و گیاه کشور با پیشنهاد گردآوری اطلاعات درست و برنامه ریزی برای آن،در راستای رفع مشکل،عنوان داشت:16 و نیم میلیون تن محصول باغی در کشور داریم ولی عملا توان صادرات برای یک کیلو را نداریم حتی محصول وارد می کنیم وارد کردن میوه یعنی از بین بردن ارزش پول.

نام فرستنده :
ایمیل گیرنده :