آخرین عناوین

چهارشنبه 2 تير 1395-8:49 کد خبر:24185

کارآفرین برتر کشورعنوان کرد:

کسی از تأسیس دانشگاه کارآفرینی در مازندران استقبال نکرد

کارآفرین مازندرانی و برتر کشور گفت: تأسیس یک دانشگاه با محوریت کارآفرینی در مازندران را پیشنهاد دادم اما کسی از آن حمایت نکرد.


به گزارش خزرتیترخبر و به نقل از فارس ،علی‌اصغر جهانگیری که در سال 1325 هجری خورشیدی در روستای گردشگری کندلوس از توابع بخش کجور نوشهر دیده به جهان گشود با الهام از طبیعت و اندیشه‌های خلاقانه خویش توانسته است با تغییر نگرش در بحث ایجاد اشتغال و ارائه طرح‌های نوین، تحولات بنیادین و اثربخشی را در زمینه تولید اشتغال و درآمد پایدار پدید آورد و به نخبه‌ای در حوزه کارآفرینی تبدیل شد و امروزه که بحث بیکاری در کشور به عنوان یکی از چالش‌های مهم محسوب می‌شود، بسیاری از جوانان و در سراسر کشور با طرح‌ها و ایده‌های خلاقانه این کارآفرین مازندرانی و برتر کشور صاحب شغلی پایدار و پر درآمد شدند.

برای آشنایی بیشتر با دیدگا‌ه‌ها و طرح‌های این کارآفرین برتر کشور با وی گفت‌وگویی انجام شد که در زیر می‌خوانید.

ایده شما برای آشنایی مردم با طرح‌های شما در زمینه کسب و کار پایدار چیست؟

من در سازمان ملل طرح بانک اشتغال را ارائه کردم و گزینه برتر انتخاب شد و الان کاش صداوسیما یک کانال یا یک ساعت از برنامه خود را به بانک اشتغال اختصاص دهد تا جوانان با مدیران و انسان‌های موفق در حوزه کارآفرینی در داخل و خارج از کشور آشنا شوند و مردم تلفن کنند و ابهامات آنها در زمینه اشتغال و کارآفرینی برطرف شود.

مردم چگونه می‌توانند با شما برای بحث کارآفرینی ارتباط برقرار کنند؟

از طریق سایت خودم به نام «بنیاد جهانگیری» که در گوگل قابل جستجو است بخشی به نام بانک اشتغال را قرار دادم تا مردم بیایند فرم پر کنند و بر اساس آن ایده و اشتغال و درآمد به فردی که فرم پر می‌کند، بدهم، ما متهم هستیم که برای نسل بعد از خود کاری نکردیم اما سرزنششان می‌کنیم.

برای استان خودتان مازندران چه فعالیتی ایده‌ای ارائه کردید؟

تأسیس یک دانشگاه با محوریت کارآفرینی در مازندران را پیشنهاد دادم اما در سرزمین و زادگاهم مازندران که عاشق آن هستم، حمایت نکردند.

تعریف شما از یک فرد کارآفرین چیست؟

در تعریف کارآفرینی دچار اشتباه شدیم و صاحب صنعت را کارآفرین معرفی کردیم در حالی که کارآفرین کسی است که هر جا رهایش کنی تولید ثروت می‌کند.

نقش پول در کارآفرینی و ایجاد کسب و کار چیست؟

صرفا پول عامل موفقیت نیست زیرا پنج عامل ایده، راهکار، ابزار، سرمایه و بازار لازم است تا یک ایده موفق شود.

یکی از موضوعاتی که ذهن هر تولید کننده را به خود مشغول می‌سازد این است که محصولات تولیدی خود را کجا به فروش برسانند، راهکار شما در این باره چیست؟

یکی از اشتباهات افراد تولید کننده این است که قصد دارند محصولات خود را در خیابان‌ها و کوچه‌ها بفروشند و این کاملا اشتباه است و از سویی دیگر نخستین سؤال برای جوانانی که می‌خواهند کسب و کار راه‌اندازی کنند این است که محصولات تولیدی خود را کجا بفروشیم و اینها را در دانشگاه‌ها یاد ندادند ولی ما در کنار ایده‌ها و طرح‌های اشتغالی که می‌دهیم، گام به گام نیز با آنها هستیم تا یک ایده موفق شود.

نظر شما درباره روش‌های معمول اشتغال چیست؟

هنوز در حوزه اشتغال سنتی و رقابتی عمل می‌شود و افراد زیادی یک کار را انجام می‌دهند و این سودآور نیست، اینکه قارچ و بلدرچین تولید شود راهکار مناسبی نیست و یا اگر آب پنیر را تبدیل به قره‌قوروت می‌کنند این اشتباه است چون این باید به نوشابه پروتئینی گازدار تبدیل شود و بنابراین باید کارهای جدید و بی‌رقیب درست کرد و برای این مهم باید یاد بگیریم و یاد بدهیم.

مازندران یکی از استان‌های مرکبات‌خیز است ولی با این حال درآمد حاصل از تولید مرکبات قابل محسوس نیست، اشکال کار در کجا است؟

تولید مرکبات در مازندران رقابتی است و این نمی‌تواند موجب موفقیت شود، آیا مرکبات دنیا فقط به همین پرتقال و نارنگی و... محدود است، چرا پامالو کشت نمی‌شود که اندازه یک توپ فوتبال و بدون رقیب است.

دانشمندان با کار ژنتیکی، درختان میوه بدون شاخه تولید کردند و درختکاری از هر 6 متر به 20 سانتی‌متر رسیده است یعنی در هر پنجاه متر یک هکتار باغ می‌توان ایجاد کرد حتی در پشت بام خانه و به طوری که در یک متر مربع 20 درخت کاشته می‌شود.

در ونکوور کانادا برای جذب گردشگر تمامی میدان‌ها و خیابان‌های شهر خود را به بوته آتشین که یک گل قرمز و زیبای دیم و دائمی است، کشت کردند.

در حوزه فرهنگی چه سرمایه‌هایی وجود دارد که باید به آن پرداخت؟

من ملودی‌های موسیقی را از مردمی که برای من ترانه‌های محلی از جدشان خواندند و نقل کردند را جمع‌آوری و در یک سی‌دی به صورت موسیقی فولکلور گردآوری و روانه بازار کردم و یا کتاب روایت مستند «مینا و پلنگ» پانزده بار چاپ مجدد شد و هفته قبل تعداد هشت کارگردان سینمایی برای ساخت فیلم سینمایی این اثر شگفت انگیز و مستند اعلام آمادگی کردند، آیا اینها ثروت و سرمایه نیست.

برای جذب توریست در روستاها چه باید کرد که بتواند رونق اقتصادی را در پی داشته باشد، چه باید کرد؟

باید به غذاهای محلی خودمان توجه ویژه‌ای داشته باشیم چون گردشگر که نمی‌آید آسمان‌خراش و بلوارهای زیبا ببیند بلکه او برای فرهنگ ما در روستاها می‌آید و بنابراین هر کسی در روستاهای خود غذای سنتی خاصی بلد است آنها را وارد گود کنیم تا جذب توریست انجام شود.

درباره طرح‌های اشتغال و کسب و کار خانگی برای بانوان مازندرانی چه ایده‌هایی دارید؟

قرص برنج کشنده است و داخل آن سیانور است و با ارز وارد کشور می‌شود در حالی‌که گیاه «سانتولینا» که در مازندران فراوان است به عنوان حشره‌کش قابل استفاده است، در بخش کجور نوشهر به پنج دختر خانم این گیاه را که دائمی است دادم و در حیاط خانه‌شان کاشتند و هر 5 گرم را داخل یک بالشتک می‌کنند و تبدیل به قرص برنج طبیعی می‌شود و به قیمت 5 هزار تومان به فروش می‌رود و با یک کیلو از این گیاه می‌توان دویست بالشتک درست کرد و یک میلیون تومان درآمدزایی کرد، این یکی از نیازهای بزرگ است و حتی اگر هزار نفر هم این کار را انجام دهند باز هم کم است.

چند سالی است که توت فرنگی‌های تولیدی در مازندران روانه بازار می‌شود و به نظر می‌رسد بازار آن اشباع شده است، آیا راه‌حلی برای برون رفت از این شرایط دارید؟

سوال من این است که آیا این همه توت فرنگی با یک رنگ و یک‌نواخت کافی نیست.

ما توت فرنگی سورمه‌ای یا توت فرنگی سفید با خال‌های قرمز رنگ تولید می‌کنیم و اگر چه همان زحمت را دارد اما قیمت آن دو برابر قیمت است و یا گمان نمی‌کنم کسی مربای تربچه نقلی خورده باشد اما من 10 نوع مربای تربچه نقلی درست می‌کنم، چرا باید همیشه بهار نارنج و بالنگ و... باشد وقتی می‌توان مرباهای متنوع تولید کرد چراکه آگاه نیستیم.

من پوست پرتقال را کیلویی پانصد هزار تومان می‌فروشم به طوری که با جمع‌آوری پوست پرتقال و خشک کردنش، آن را به عنوان طعم دهنده برای چای کیسه‌ای تولید می‌کنم.

طرح تولید روبالشتی برای در امان ماندن از ریزگردها، دود و غبار چیست و چگونه در حوزه اشتغال می‌تواند کارساز باشد؟

تیکه دوزی‌هایی بر روی روبالشتی‌ها انجام دادیم و درون آن را گیاهان دارویی گذاشتیم و بدین ترتیب یک فرد در یک شب 8 ساعت آروماتراپی می‌شود که برای رفع افسردگی‌ها، بی‌خوابی‌ها و... مفید است و با توجه به اینکه حدود هشتاد میلیون نفر جمعیت داریم، اگر یک جوان چهل هزار عدد از این روبالشی را که قیمت هر کدام 5 هزار تومان است بفروشد دیگر برایش کافی است.

همان‌طور که می‌دانیم مناطقی از مازندران ممکن است به خاطر کمبود آب کشت و زرع نشود، آیا برای این موضوع هم راه حلی دارید؟

براساس طرحی، در داخل ساقه گَوَن در دل کویر بذر خربزه و هندوانه کاشتیم و وزن محصول آن تا سی کیلوگرم هم رسید بدون آنکه آبیاری کنیم، حتی بذر خیار و گوجه هم در آن کاشتیم، روش‌های این‌چنینی‌ را در مازندران نیز می‌توان انجام داد.

گیاه بلوبری در پانصد رشته صنعت نقش دارد و از هر بوته آن می‌توان سالانه بیست میلیون تومان درآمد داشت و نیازی به سردخانه نیست و تاریخ مصرف هم ندارد اما به دلیل ناآگاهی به مشکلات و معضلات بیکاری دچار می‌شویم و بنابراین باید با خرد و اندیشه درآمدزایی کرد.

گرده‌ای که زنبور تولید می‌کند 5 برابر عسل قیمت دارد در حالی که اینجا آن را جارو می‌کنند و دور می‌ریزند و پس حتما باید چشم‌ها را شست و جور دیگر دید، نهال گردویی وجود دارد که یک‌ساله باردهی دارد و وقتی هم که زمان برداشت محصول آن رسید، پوست گردو خودبه خود ترک برمی‌دارد و شما به راحتی می‌توانید با دست و بدون هرگونه ابزاری مغز آن را خارج کنید.

آیا آماری از فرصت‌های شغلی ایجاد شده که توسط خودتان انجام شده است، دارید؟

براساس آماری که دارم پنجاه هزار فرصت شغلی موفق ایجاد کردم و اگر کسانی که با کتاب‌ها و فیلم‌های آموزشی‌ام نیز موفق شدند را به این تعداد اضافه کنیم آمار خیره کننده‌ای می‌شود، باید به جوانان یاد داد که چگونه کارخانه‌دار بی کارخانه شوند.

شاید هنوز کسانی باشند که درباره طرح‌های اشتغال‌‌زایی شما به باور لازم نرسیدند، نظر شما چیست؟

آنهایی که می‌خواهند درباره این طرح‌های اشتغال‌زایی به باور برسند، بیایند و برویم «بانه» کردستان و روستاهای اراک را ببینند تا از نزدیک شاهد موفقیت و بازدهی بالای طرح‌ها و ایده‌ای اشتغال‌زایی شوند.

آیا مسئولان مازندرانی در زمینه ایجاد اشتغال پایدار در استان از شما مشورت می‌گیرند؟

درزادگاهم مازندران، استقبالی از سوی مسئولان نمی‌شود در حالی که از رامسر تا قائم‌شهر طرح دارم، کشور هلند یک هفتم استان مازندران است و این کشور نفت و گاز هم ندارد اما بسیار ثروتمند است در حالی که مازندران هفت برابر آن و با وجود ثروت‌هایی که دارد فقیر است و این نشان می‌دهد یک جای کار اشکال دارد و آگاهی وجود ندارد و وقت آن رسیده است تا مشکل شناسایی و حل شود.

طرح شما برای در حوزه ایجاد اشتغال در مازندران چیست؟

مسئولان استان مازندران یک ساختمان را به عنوان بانک اشتغال در اختیار ما قرار بدهند پنج جوان تحصیل‌کرده را تبدیل به بازرگان می‌کنم تا برای من سفارش محصول بیاورند.

سفارشات آنها را به نصف قیمت تولید می‌کنم و تیم بازرگانی آنها را می‌فروشد و با این روش حتی کارخانه‌های نیمه تعطیل مازندران فعال می‌شوند.

سخن پایانی شما با مردم و جوانان؟

با عشق و افتخار تجربیاتم در حوزه کارآفرینی و اشتغال را به هموطنانم آموزش می‌دهم و دیگر نیازی نیست کسی یک عمر وقت تلف کنند و مویشان سفید شود تا بیاموزند بلکه به جای آن ظرف ده روز به آنها یاد می‌دهم که چگونه به روش کاملا ایرانی برای خود کسب و کار ایجاد کنند.

جهانگیری با بیان اینکه باید از من کپی شود و به شهرها و روستاها فرستاده شود تا این دانش اشتغال و کارآفرینی با سودهای فوق العاده بالا منتقل شود، تصریح کرد: اگر شش ماه هم یک جا بنشینیم و از فرصت‌های بی‌شمار در حوزه اشتغال و درآمد حرف بزنم باز هم زمان کم می‌آوریم و بنابراین ما باید به دولت کمک کنیم.

نام فرستنده :
ایمیل گیرنده :