آخرین عناوین

يکشنبه 6 تير 1395-11:22 کد خبر:24219

مدیر دفتر فنی آبفا مازندران بیان کرد:

رودخانه های مازندران در معرض آلودگی فاضلاب قرار دارند

مدیر دفتر فنی و خدمات مهندسی آبفاشهری مازندران گفت: بیشترین سهم آلودگی رودخانه‌ها را انواع فاضلابهای شهری تشکیل می‌دهد.


به گزارش خزرتیترخبر و به نقل از روابط عمومی آبفای شهری، علی‌آبادیان صبح یکشنبه در گفتگو با خبرنگاران بابیان اینکه استان مازندران به‌عنوان یکی از پرباران‌ترین مناطق کشور دارای منابع عدیده آب سطحی ازجمله رودخانه‌های متعدد است، افزود: در سالهای اخیر استفاده مناسبی از این منابع در بخش‌های مختلف به عمل نیامده به‌ طوری ‌که در بخش شرب و کشاورزی عمدتاً از منابع زیرزمینی استفاده‌شده که این امر منجر به کاهش آب‌های زیرزمینی و هدر رفت آب‌های سطحی شده است.

وی، ضمن تأکید بر ضرورت برنامه مدون و کارشناسی شده در استفاده از آب‌های سطحی و رودخانه‌ها به‌عنوان منابع پایدار و مطمئن تأمین آب اظهار داشت: از این نکته نمی‌توان غافل شد که منابع آب‌های سطحی زمانی به‌عنوان منابع پایدار محسوب می‌شوند که ازنظر کمی و کیفی مورد محافظت قرار گیرند.

مدیر دفتر فنی و خدمات مهندسی آبفاشهری مازندران، ادامه داد: سیاست‌های کلان مدیریتی منابع آب و تلاش در حفظ منابع موجود زمانی نتیجه می‌دهد که فرهنگ حفظ و نگهداری از مواهب طبیعی ازجمله رودخانه‌ها توسط ساکنین اطراف این رودخانه‌ها رعایت شود.

علی‌آبادیان، کنترل میزان آب رودخانه‌ها با استفاده از سدها، بندها و آبگیرها را موجب حفاظت کمی این منابع در مقابل سیل و ورود آن به آب‌های شور دریا دانست و تصریح کرد: با استفاده از تمهیدات حفاظتی مانند جلوگیری از ورود فاضلاب خانگی، بیمارستانی و صنعتی به رودخانه‌ها، جلوگیری از ریختن زباله و مواد زائد جامد در حاشیه رودخانه‌ها و کنترل ورود مواد آلاینده، پاکی رودخانه‌ها تضمین خواهد شد.

مدیر دفتر فنی و خدمات مهندسی آبفاشهری مازندران، بیان داشت: آلودگی رودخانه‌ها علاوه بر تأثیر منفی بر تأمین آب در بخش‌های مختلف موجب شیوع بیماری‌های واگیر، کاهش سطح بهداشت عمومی و تحمیل هزینه‌های درمانی، اثرات سوء اقتصادی، تخریب محیط‌زیست و اثرات منفی در صنعت توریسم می‌شود.

علی‌آبادیان، تصریح کرد: هم استانی‌های عزیز می‌بایست برای حفظ و ارتقاء بهداشت و سلامت خود و حفاظت از منابع آبی پایدار، توسعه استان در بخش‌های کشاورزی، توریسم، صنعت و نگهداری سرمایه‌های ملی برای استفاده نسل‌های آینده اهتمام جدی به حفظ رودخانه‌ها، منابع آبی و پیشگیری از آلوده شدن آن توسط زباله، فاضلاب، پساب کشاورزی و غیره به عمل‌آورند.

وی ادامه داد: شرکت آب و فاضلاب استان نیز در راستای حفاظت از منابع آبی اعم از سطحی و زیرزمینی از بدو تأسیس اقدام به مطالعه و اجرای پروژه‌های جمع‌آوری، تصفیه و دفع بهداشتی فاضلاب در شهرهای استان نموده است که تاکنون مدول اول تصفیه‌خانه‌های فاضلاب شهرهای بابل، بابلسر، جویبار، نوشهر و چالوس و ساری به بهره‌ برداری رسیده است و چنانچه امکان تأمین اعتبار مالی وجود داشته باشد تمامی جمعیت شهرهای فوق تحت پوشش شبکه فاضلاب قرار خواهند گرفت که در این صورت بخش عمده‌ای از آلودگی رودخانه‌های بابل رود، شازده رود، سیاه رود، رودخانه چالوس و تجن ناشی از فاضلاب شهری مرتفع خواهد شد.

مدیر دفتر فنی و خدمات مهندسی آبفاشهری مازندران، ادامه داد: عملیات اجرایی فاضلاب شهرهای آمل، قائم‌شهر، تنکابن، محمودآباد در حال انجام است و از سال جاری نیز عملیات اجرایی فاضلاب در رامسر نیز شروع خواهد شد که در صورت ساخت تصفیه‌خانه در این شهرها، آلودگی رودخانه‌هایی که در مجاورت شهرهای مذکور قرار دارد کاهش می‌یابد.

علی‌آبادیان از شهروندان خواست با حفظ منابع آبی، شرکت آبفای استان را یاری دهند تا سریع‌تر به اهداف پیش‌بینی‌شده در اجرا و بهره‌ برداری از پروژه‌های فاضلاب دست یابد.

نام فرستنده :
ایمیل گیرنده :