آخرین عناوین

سه شنبه 15 تير 1395-12:59 کد خبر:24299

در نشست شهرداران چالوس مطرح شد:

از حضور 9 ساله یک شهردار تا دخالت مرکز استانی‌ها در تصمیم ‌گیری‌های شهری

شهردار هچیرود گفت: تصمیم‌گیران در شهر استان‌ نشینانی هستند که باید در کوچک‌ترین کارگروه‌های ما نظر بدهند.


به گزارش خزرتیترخبر و به نقل از فارس، امام جمعه چالوس در نشست با شهرداران چالوس، مرزن‌آباد و هچیرود که به‌ مناسبت روز شهرداری‌ها و دهیاری‌ها در فرمانداری این شهرستان برگزار شد، با تبریک عید سعید فطر اظهار کرد: همه مسلمانان در مدت یک‌ ماه با تلاش و عبادت در اوج بندگی خدا بودند و چه خوب است که این زحمات به‌ هدر نرود و در طول سال استمرار و تداوم پیدا کند.

محمدمهدی راشدی ‌نوری با قدردانی از زحمات شهرداران افزود: تحولات و تغییرات در فضای عمومی شهر نشان از همت و تلاش این قشر دارد.

امام جمعه شهرستان چالوس با اشاره به اینکه خدمات دولت در شهرها در ظاهر تغییرات شهری خود را نشان می‌دهد، افزود: اگر چه شهرداری و شوراهای اسلامی جزو بدنه اصلی دولت نیستند، اما نماد خدمات دولت هستند.

وی قانونمند بودن، رعایت تعامل با مردم، حفظ حریم افراد، رفع مشکلات و... را ضروری خواند و بیان کرد: اگر چه عمل به قانون کار سختی است اما با تدبیر درست و مدیریت اصولی می‌توان نیازهای افراد جامعه را برآورده کرد.

راشدی‌ نوری با انتقاد از برخورد دوگانه نسبت به شهروندان اظهار کرد: اگر به‌همه مردم به یک اندازه توجه شده و تفاوتی بین آنها ایجاد نشود بسیاری از مشکلات برطرف می‌شود.

وی کسب رضایت‌مندی عموم را ضروری خواند و افزود: باید وظایف شوراها و شهردار‌ی‌ها به‌ درستی برای آنها تبیین شود و مردم نیز در جریان عملکرد آنها قرار بگیرند تا آثار زحمات این خدمت‌گزاران نشان داده شود.

* فعالیت برخی از دهیاران در حد مدیر اداره

فرماندار چالوس نیز با گرامیداشت روز دهیاری‌ها و شهرداری‌ها آنان را به‌ عنوان بازوان دولت برشمرد و گفت: در سال‌های اخیر شاهد اقدامات مطلوبی در حوزه دهیاری‌ها هستیم و اینکه برخی از دهیاران به‌ اندازه یک اداره و مدیر تلاش می‌کنند امری مشهود و قابل لمس است.

محمد‌ناصر زندی اقدامات مؤثر دهیاران را با وجود نبود امکانات ستودنی خواند و اظهار کرد: کم کردن شکایات و مراجعات مردم به فرمانداری و دستگاه‌های اداری در حوزه روستایی بیانگر رضایتمندی مردم در این حوزه است.

* لزوم قانون‌مند کردن کارهای اجرایی

وی در ادامه به مشکلات فراروی شهرداری‌ها اشاره کرد و یادآور شد: به ‌همین نسبت در حوزه شهری نیز با وجود مشکلات حوزه شهرداری‌ها در زمینه وصول عوارض از سوی مردم، برآورده کردن انتظارات و راضی نگاه داشتن آنها کار مهم و سختی است.

فرماندار چالوس با اشاره به کمبود اعتبارات دهیاری‌ها و شهرداری‌ها خاطر‌نشان کرد: اگر چه شهرداران و دهیاران اعتبارات کافی ندارند اما به‌ واسطه تعاملی که با دستگاه‌های اجرایی به ‌وجود می‌آورند و با استفاده از ظرفیت‌ بخش‌های خصوصی در حال مدیریت امور هستند.

وی با بیان اینکه خدمات ارائه‌ شده در حقیقت کمک به دولت و نظام است، تصریح کرد: با توجه به اینکه همه ما به این نظام وابسته هستیم، بنابراین باید برای رضایت‌مندی نظام گام برداریم.

زندی حرکت در چارچوب قانونی و قانون‌مند کردن کارهای اجرایی را از اولویت‌های این دولت خواند و تصریح کرد: اگرچه در گذشته در زمینه ارائه خدمات شهری و روستایی کارها بدون ضابطه انجام می‌شد اما امروز دیگر همه امور باید بر اساس قانون انجام شود تا از آسیب‌های جدی که در گذشته وارد می‌شد جلوگیری شود.

وی با تأکید بر اینکه نتیجه و محصول قانون‌مندی در دراز‌مدت محسوس می‌شود، افزود: اگر همه کارها قانونمند شود منفعت آن در درازمدت به آیندگان می‌رسد.

* دو سوم جمعیت شهرستان در حوزه شهری است

فرماندار چالوس تلاش‌های زیربنایی و روبنایی توسط شهرداران چالوس را قابل ستایش دانست و اظهار کرد: بدون شک ارزیابی از شهرداران و شوراها نسبی بوده و بر اساس منابع در اختیار سنجیده می‌شود، اما آنها نیز باید با توجه به محدودیت‌هایی که در حوزه کاری خود دارند رضایت مردم را نیز جلب کنند.

زندی در پایان با ابراز خرسندی از تعامل شوراهای اسلامی با شهرداران در این دوره از شورا گفت: با توجه به اینکه دو سوم جمعیت شهرستان در حوزه شهری است بنابراین حوزه عملکرد شهرداری‌ها برای عموم مردم خود را نشان می‌دهد.

* مردم، شهرداری و دستگاه‌های اجرایی اضلاع عمران و آبادانی

رئیس شورای اسلامی شهر چالوس نیز در این نشست مردم، شهرداری و دستگاه‌های اجرایی را سه‌ضلع عمران و آبادانی برای هر شهری نامید و گفت: از آنجایی‌که شهرداران نظرات شورا را مورد توجه قرار می‌دهند بنابراین خواسته‌ها نیز باید در حد عموم مردم مطرح شود.

یحیی زال‌ نژاد گفت: خدمت برای مردم باید به‌ بهترین شکل صورت بگیرد.

* کار کردن در شهرداری سخت است

رئیس شورای اسلامی شهر هچیرود نیز با اشاره به اینکه کار کردن در شهرداری سخت است، اظهار کرد: امروز کارهای بزرگی در هچیرود در پیش رو است اما در گذشته با نبود ادارات مشکلات خاصی وجود داشت چرا که بار همه مسائل را شهرداری به‌دوش می‌کشید.

امید پورکلهر با بیان اینکه شهرداری هچیرود توانست با وضعیت نامناسب اقتصادی پیشرفت خوبی را ارائه کند، گفت: موفقیت‌های امروز شهرداری هچیرود در گرو اصل حفظ تعامل شهردار با شورا است.

* ابقای 9 ساله شهردار مرزن‌آباد در سمت خویش

رئیس شورای اسلامی شهر مرزن‌آباد نیز با انتقاد از وضعیت نامناسب اقتصادی در سال گذشته گفت: اگرچه در این مدت اوضاع مالی شهرداری مرزن‌آباد خوب نبود اما بدون هیچ منتی در مسائل شهری کار شد.

علی‌سام‌ دلیری با اشاره به اینکه کار در مرزن‌آباد با وجود وسعت کم آن سنگین است، تصریح کرد: به جرأت می‌توان گفت که شهردار مرزن‌آباد تنها شهردار در استان مازندران است که به‌مدت 9 سال در سمت خود ابقا شد و این امر در سایه احساس مسئولیتی بود که این شهردار برای شهر خود داشت.

وی با بیان اینکه اگر چه منابع درآمدی شهرهای کوچک ضعیف است، تصریح کرد: با وجود اینکه شهرداری مرزن‌آباد نیز در سال گذشته وضعیت بد اقتصادی را پشت سر گذاشت اما توانست با همت شهردار در سال 94 بیشترین کار عمرانی را رقم بزند.

رئیس شورای اسلامی شهر مرزن‌آباد تعامل شورای اسلامی با شهردار این شهر را از دلایل موفقیت در زمینه‌های مختلف عنوان کرد و گفت: اجرای برنامه‌هایی مانند تشکیل دادگاه عمومی، احداث نمایندگی آموزش و پرورش و استقرار جامعه ورزش از مهم‌ترین اقدامات صورت گرفته بود.

* پرهیز از اعمال فشار دستگاه‌های اجرایی به شهرداری

وی با اشاره به اجرای پروژه گاز‌رسانی به شهر و بخش‌هایی از مرزن‌آباد خاطر‌نشان کرد: با توجه به حفاری‌های صورت‌ گرفته در تمام خیابان‌ها و معابر شهر قطعاً چهره نازیبایی به‌وجود می‌آمد اما با درایت شهرداری بلافاصله محل حفاری‌شده پُر می‌شد و رضایت‌مندی مردم را به‌دنبال داشت.

سام‌دلیری در پایان گفت: یکی از دغدغه‌هایی که در مرزن‌آباد وجود دارد این است که برخی از ادارات زمانی به شهرداری فشارهایی را تحمیل می‌کنند که  این امر نگرانی شهرداری و اعضای شورا را در پی دارد، بنابراین این مسأله باید جدی گرفته شود.

* انکار جدایی مدیریت شهری و شورا

علیرضا طاهری‌نسب شهردار چالوس نیز در این نشست گفت: باید بپذیریم مدیریت شهری جدا از شورا نبوده و در واقع شهرداری ثمره‌ای برای شورا است.

* ایجاد تعادل بین حقوق مردم و قانون

شهردار مرزن‌آباد با اشاره به اینکه شهرداری‌ها باید بین حق مردم و قانون تعادل ایجاد کنند، اظهار کرد: دو کار عمده‌ای که باید توسط مدیریت شهری به انجام برسد همان مدیریت بر درآمد و مدیریت بر هزینه بوده و این‌کار با تعامل شهردار بین مردم، شورا و دولت امکان‌پذیر است.

جعفر ردایی از راه‌‌اندازی ممیزی و سیستم یکپارچه شهری برای توسعه شهر مرزن‌آباد خبر داد و گفت: برای تحقق این امور و بهبود خدمات‌رسانی باید کمک شود چرا که قطعا در این سطوح خدماتی شهرداری دارای ایراداتی بوده که از قبل به‌ وجود آمد و به‌ ریل قانون برگرداندن کار سختی است.

* دخالت مرکز استانی‌ها در تصمیم‌گیری شهری

شهردار هچیرود نیز با اشاره به تعامل شورای شهر هچیرود تمام موفقیت‌های امروز شهرداری را مرهون این همکاری دانست و گفت: با توجه به اینکه در مجموعه شهری هچیرود ابتدا دارای ساختار روستایی بود که تبدیل به شهر شد بنابراین مدیریت در این حوزه نیز سخت‌تر است.

محمد کیاکجوری با بیان اینکه توقعات مردم برای دریافت خدمات سخت است، تصریح کرد: با توجه به اینکه مجموعه شهرداری هچیرود دارای بدنه جوانی است بنابراین نیاز به مدیریت خوبی دارد.

وی با تأکید بر جدی گرفتن معضل خلأ قانونی در شهرداری هچیرود، خاطر‌نشان کرد: تصمیم‌گیران در شهر استان‌نشینانی هستند که باید در کوچک‌ترین کارگروه‌های ما نظر بدهند.

شهردار هچیرود در پایان گفت: اگر امروز شهرداری هچیرود توانست موفق عمل کند به‌ واسطه تلاش بی‌ منت خدماتی شهرداری است که در وضعیت سختی به‌کار مشغول هستند.

* حمایت از مسأله سرویس مدارس دانش‌آموزان معلول

مدیر اداره آموزش و پرورش چالوس نیز در این نشست با قدردانی از تلاش‌های شهرداران و دهیاران گفت: با توجه به ابلاغیه استاندار مازندران در سال 93 به فرمانداری‌ها مبنی بر همکاری شهرداری و بخشداری‌ها در مورد حمایت از سرویس مدارس دانش‌آموزان معلول نیازمند همکاری شهرداران و بخشداران در این‌باره هستیم.

سلیمان عبداللهی با انتقاد از عدم تعیین تکلیف فضاهای آموزشی بدون استفاده در شهرستان چالوس اظهار کرد: با توجه به ابلاغیه استاندار در مورد استفاده از فضاهای آموزشی و تعیین تکلیف فضاهای بلااستفاده شهرستان در ماده 5 مبنی بر اینکه باید شهرداران در تغییر کاربری این زمین‌ها تسریع کنند همکاری شهرداری‌ها در این زمینه نیز ضروری است.

وی در پایان با اشاره به اینکه 36 درصد از جمعیت شهرستان چالوس را فرهنگیان و افراد مرتبط با آموزش و پرورش تشکیل می‌دهند، گفت: شهرداران باید در زمینه فضاهای آموزشی بدون استفاده شهرستان‌ها اقدام کنند تا عواید حاصل از محل فروش آن به شهرستان بازگردد چرا که جمعیت جامعه هدف آموزش و پرورش چالوس متشکل از 19 هزار دانش‌آموزان و 60 هزار نیروی مرتبط هستند و این یعنی برای ارتقای کیفی آموزشی نیازمند همکاری و توجه بیشتر است.

براساس این گزارش، در پایان این مراسم از شهرداران شهرهای چالوس، هچیرود و مرزن‌آباد توسط فرمانداری و شوراهای اسلامی این شهرها و همچنین مدیریت آموزش و پرورش با اهدای لوح سپاس و هدایایی تجلیل شد.

نام فرستنده :
ایمیل گیرنده :