آخرین عناوین

چهارشنبه 23 تير 1395-14:19 کد خبر:25385

مدیرکل دامپزشکی مازندران بیان کرد:

بدهکاری 700 میلیون تومانی دامپزشکی به دامداران

مدیرکل دامپزشکی مازندران گفت: سازمان دامپزشکی استان ۷۰۰ میلیون تومان به دامداران بابت کشتار دام‌های بیمار بدهکار است.


به گزارش خزرتیترخبر و به نقل از مهر، سید حسین رضوانی در جلسه کارگروه تخصصی سلامت و امنیت غذایی مازندران اظهار کرد: بیماری تب مالت یکی از مهم‌ترین بیماری‌های مشترک انسان و حیوان است که دستگاه گوارش، سیستم ایمنی، تنفس و دستگاه تناسلی و ادراری را درگیر می‌کند و این بیماری خسارت زیادی به انسان و حیوان وارد می‌کند.

مدیرکل دامپزشکی استان مازندران، با بیان اینکه اساس کار در این بیماری بر پیشگیری نهاده شده است، بیان کرد: به علت تعدد گونه‌های تب مالت موفقیت زیادی در این بیماری حاصل نمی‌شود.

رضوانی، افزود: در بحث پایش و مراقبت بیماری معمولاً برنامه کنترل بیماری را داریم و اساس کار بیماری بروسلوز واکسیناسیون و تست دام و فرد مبتلا است.

وی، گفت: در سال جاری برای ۵۰ هزار رأس دام علیه بیماری تب مالت (بروسلوز) سهمیه واکسیناسیون در نظر گرفته شد درحالیکه شمار دام‌های استان یک ‌میلیون و ۷۰۰ هزار رأس دام است و این سهمیه در مقایسه با شمار دام‌های موجود، اندک است.

رضوانی، افزود: برای مایه ‌کوبی هر رأس دام ۲۷۵ تومان، توسط دولت پرداخت می‌شود که با قراردادی که با بخش خصوصی بسته می‌شود، واکسیناسیون بخشی از دام‌ها صورت می‌گیرد درحالی که سه میلیارد ریال اعتبار ملی برای واکسیناسیون این دام‌ها تخصیص داده شد.

وی سهمیه واکسیناسیون دام را در مقایسه با تعداد یک ‌میلیون و ۷۰۰ هزار رأس دام موجود در مازندران اندک دانست و افزود: در صورت تخصیص و تأمین اعتبار لازم استانی، دامپزشکی برنامه واکسیناسیون ۲۰۰ هزار رأس دام را مدنظر دارد.

مدیرکل دامپزشکی مازندران اعتبار مورد نیاز برای واکسیناسیون این تعداد دام را هفت میلیارد ریال اعلام کرد و اظهار داشت: در صورت ابتلا دام‌های مازندران به این بیماری، خسارت بیش از ۴۰ میلیارد ریالی به دامداری استان وارد می‌شود.

نام فرستنده :
ایمیل گیرنده :