آخرین عناوین

پنجشنبه 24 تير 1395-10:14 کد خبر:25400

آیا ساری مقر بی بی سی می‌شود؟

بی بی سی ، رسما خواهان راه اندازی دفتر در ساری شد/ چرا ساری؟

شبکه سلطنتی بریتانیا چه چیزی در مرکز استان مازندران دیده  است که می خواهد  در «ساری» دفتری راه اندازی کند؟


به گزارش خزرتیترخبر و به نقل از عبارت، چند درصد مردم ساری مخاطبان شبکه «بی بی سی» هستند؟ حتما می پرسید چرا باید چنین سوال بی ربطی را مطرح کرد؟  ما الان ربطش را خدمتتان می گوئیم.

ماجرا از این قرار است که سایت "رجانیوز" از رسانه های نزدیک به احمدی نژاد و جبهه پایداری امروز در خبری اعلام کرد: بی بی سی در درخواست جدیدی که از طریق وزارت خارجه تحویل مسئولین وزارت ارشاد کرده است، خواستار بازگشایی مجدد دفتر در ایران شده است.

در همین گزارش آمده است: براساس درخواست مسوولین «بی بی سی»، تهران، اصفهان و ساری، شهرهایی هستند که این رسانه انگلیسی خواستار گشایش دفتر خود در آن ها شده و در این درخواست  تاکید شده است که ایجاد این دفاتر به صورت تدریجی و با استفاده از نیروهای محلی خواهد بود.

گویا درخواست بی بی سی به سفارت ایران تحویل داده شده و سپس از طریق مسئولین وزارت خارجه به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ارسال شده است.

حالا فکر کنیم سوال اول این گزارش معنا پیدا کرده باشد، بی بی سی، بر اساس اصلی قدیمی همواره دست به شناسایی طولانی مدت مناطقی می زند که بعدها قصد راه اندازی دفاتری در آنها دارد.

براساس این گزارش، انتخاب نام "ساری" و قرار گرفتنش در کنار کلانشهرهایی نظیر "تهران" و "اصفهان"، این سوال جدی را پیش روی قرار می دهد که این شبکه سلطنتی بریتانیا چه چیزی در مرکز استان مازندران دیده که مجابش کرده است در «ساری» دفتری راه اندازی کند؟

بی شک آنها تعداد مخاطبانشان در این شهر را مد نظر قرار داده اند، قرار گرفتن نام ساری بعد از سال ها در بین شهرهای برتر گردشگری ایران و اهمیت ویژه مازندران در میان استان های کشور نیز در این انتخاب بی تاثیر نبوده است.

فراموش نکنیم که "ساری" از چند جهت در شمال ایران شهر ویژه ای است، اول اینکه دارای مرکزیت است و می توان از طریق این شهر دسترسی منظمی به دیگر استان های شمالی داشت.

ثانیا ساری در میان شهرهای ایران یکی از بی سابقه ترین رای ها را به حسن روحانی داد و در انتخابات اخیر مجلس شورای اسلامی نیز هردو نماینده اش را از "لیست امید" انتخاب کرد،یادمان نرود بی بی سی نشان داده که به شهرهایی که عموما انتخاب های اصلاح طلبانه دارند توجه ویژه ای دارد.

البته دلایل پنهان دیگری را نیز می توان برشمرد که واکاوی آنها در حیطه وظیفه و تخصص نهادهای امنیتی و نظارتی است.

ساری حالا بعد از 37 سال که به واسطه اعدام آخرین رئیس مجلس شاهنشاهی ( که ساروی بود) مورد توجه  بی بی سی  قرار گرفت، بار دیگر زیر ذره بین این شبکه قرار گرفته است، از آن طرف با این درخواست یاسد توجه بسیار بیشتری به مباحث فرهنگی و رسانه ای در مازندران داشت.

در خواست بی بی سی در واقع روی دیگر سکه ضعف صداوسیمای مرکز مازندران است که شرایط رسانه ای را به گونه ای رقم زده است که رسانه ای همچون بی بی سی احساس کند جا برای فعالیتش در مازندران باز است.

این کمپانی رسانه ای بعد از وقایع پس از انتخابات سال 1388 از ایران اخراج شد و از آن زمان نیز همواره رفتارهایش در قبال جمهوری اسلامی ایران مورد انتقاد  بوده است.

اگرچه از همینک قابل پیش بینی است که پاسخ کمیته سه جانبه ارائه مجوز به رسانه های خارجی متشکل از مدیرکل رسانه های خارجی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، نماینده وزارت خارجه و وزارت اطلاعات به این درخواست منفی خواهد بود امابی شک صرف طرح چنین درخواستی و همچنین نام بردن از شهرهایی مشخص می تواند پیام های سیاسی و فرهنگی خاص خود را داشته باشد.

نام فرستنده :
ایمیل گیرنده :