آخرین عناوین

جمعه 25 تير 1395-13:35 کد خبر:25417

از تبدیل شدن واحدهای صنعتی به هتل و ویلا تا تاکید بر فراگیری اقتصاد مقاومتی

حتی مسئولان هم می‌گویند باید بشود، پس چه کسی باید انجام دهد؟!

کارگروه اشتغال استان مازندران در حالی برگزار شد، که پرده از تبدیل شدن واحدهای صنعتی استان به هتل و ویلا برداشته شد.


به گزارش خزرتیترخبر و به نقل ازخبرنگار بلاغ، جلسه کارگروه تخصصی اشتغال استان به ریاست استاندار مازندران و با حضور عیسی منصوری معاون توسعه کار آفرینی و اشتغال وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در استانداری مازندران برگزار شد.

*وجود ظرفیت ایجاد اشتغال در مازندران

در این نشست استاندار مازندران با اشاره به اینکه مازندران در بخش IT و ICT زیرساخت‌های لازم را دارد، گفت: توانایی و امکانات ایجاد اشتغال در استان وجود دارد.

وی افزود: می‌ توان در روستاها با کشت گیاهان مربوط به آن مناطق شغل‌های فراوانی ایجاد کرد. 

استاندار مازندران بانوان تحصیلکرده استان را چهار درصد بیشتر از دیگر استان‌ها عنوان کرد و افزود: باید با روش‌هایی اشتغال این قشر هم فراهم شود. 

فلاح متذکر شد: در مازندران ظرفیت ایجاد شغل و کسب کار وجود دارد و باید از این ظرفیت‌ها استفاده کرد.

* جناب فلاح اکنون سه سال از عملکرد دولت تدبیر گذشته و هنوز شما به دنبال ایجاد ظرفیت هستید، فکر نمی‌کنید کمی‌ دیر شده است و در این سه سال فرصت‌های زیادی را برای ایجاد اشتغال در استان از دست داده‌اید؟ مردم هم مانند شما واقفند که فضای کسب و کار در استان وجود دارد، اما نیازمند کلیدی است که با تدبیر بچرخد ولی در این سه سال ظاهراً این کلید نچرخید..

*واحدهای صنعتی مجوز هتل می‌گیرند

نصرالله دریابیگی رئیس خانه کارگر استان مازندران نیز با بیان اینکه واحدهای صنعتی مازندران مجوز هتل می‌گیرند،می‌گوید: کارخانجات استان تعطیل و به هتل و ویلا تبدیل می‌شوند.

وی با اشاره به اینکه باید نساجی مازندران احیاء شود، تصریح کرد: مهم‌ترین معضل استان اشتغال است.

رئیس خانه کارگر مازندران از اخراج هر روزه کارگران در استان پرده برداشت و  ادامه داد: اخراج کارگران در استان بیداد می‌کند.

دریابیگی با اشاره به اینکه اخراج کارگران در استان بیداد می‌کند، تصریح کرد: 11 هزار کارگر بیمه‌ شده در استان بیمه بیکاری می‌گیرند.

*مطلب تبدیل شدن واحدهای صنعتی به هتل و ویلا نیز پرده دیگر از وضعیت صنعت در استان است، وضعیت خیلی اسفناک‌تر از آنچه است که مسئولین به‌طور رسمی می‌گویند؛ فرماندار آمل نیز طی هفته گذشته بی ‌پروا در حضور معاون وزیر صنعت و معدن به کنایه، از شنیده شدن صدای بلبل و قناری در شهرک‌های صنعتی استان خبر داد.

*حل رانت‌ها در سطح ملی

 محمد محمدپور عمران رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت مازندران نیز یکی دیگر از سخنرانان جلسه کارگروه اشتغال استان با اشاره به اینکه در سطح ملی فضای کسب و کار و مسأله رانت‌ها باید حل شود، گفت: باید با یک نظام آماری میزان جابه‌جایی اشتغال در هفته را تشخیص داد.

وی از وجود حدود 29 هزار واحد صنعتی در استان خبر داد و تصریح کرد: قاچاق، تولید را از بین می‌برد.

* جناب دکتر! همه دل‌شان مانند شما مشتاق حل شدن مسئله رانت‌ها است که امیدواریم حل شود، ولی با این فیش‌های حقوقی بعید به نظر می‌رسد؛ در ضمن کاش می‌فرمودید از 29 هزار واحد صنعتی در استان چه تعداد فعال است و چند واحد تبدیل به هتل و ویلا شده است؟؟؟

*فستیوال زمستانه دریایی در مازندران

رضا تازیکی مدیر طرح توسعه کسب و کار و اشتغال پایدار کشور نیز گفت: دریا یکی از ظرفیت‌های استان است که باید مورد توجه قرار گیرد. 

وی با اشاره به حضور مسافران در تابستان گفت: می‌توان با اجرای فستیوال‌ها در فصل زمستان در سواحل مازندران مانند بابلسر مسافران زیادی را به استان آورد.

مدیر طرح توسعه کسب و کار و اشتغال پایدار کشور با بیان اینکه این طرح مبتنی بر توسعه و کسب و کار حرکت می‌کند، افزود: منابع و ظرفیت‌های هر استان شناسایی شده و بر اساس در آمد بیشتر الویت ‌بندی می‌شود. 

مدیر طرح توسعه کسب و کار و اشتغال پایدار با اشاره به اینکه با توسعه فعالیت‌ها اشتغال صورت می‌گیرد، تصریح کرد: طرح تکاپو به عنوان هماهنگ کننده بین دستگاهی است.

وی با بیان اینکه این طرح در گام نخست دینامیک اشتغال استان را بررسی می‌کند، اضافه کرد: باید دید اشتغال استان با چه موانعی روبه‌رو است و از چه طریقی می‌توان بیشترین درآمد را ایجاد کرد.

*مگر فستیوال تابستانه دریایی در مازندران داریم که شما با طرحی به نام تکاپو به دنبال فستیوال زمستانه در مازندران هستید؟ کل طرح دریا در مازندران سوت، چادر برزنتی و ناجیان غریق هستند که دریافت مطالبات‌شان اندرخم یک کوچه است همیشه..

استخوان‌ بندی اقتصاد کشور مانند 50 سال پیش است

عیسی منصوری معاون توسعه کارآفرینی و اشتغال وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه عقبه و استخوان ‌بندی نظام اقتصادی ما مانند 50 سال پیش است، خاطر نشان کرد: باید با اقتصاد مقاومتی در نظام اجرایی از نگاه سنتی به دوره جدیدی راه پیدا کنیم.

وی با اشاره به اینکه ما مسئول منفعت عمومی هستیم نه سود بخش خصوصی، افزود: تولید در روستاها آرام آرام از بین رفته و روستاییان سرایدار ویلاها شده‌اند.

معاون توسعه کارآفرینی و اشتغال وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اشاره به اینکه بحث اقتصاد مقاومتی دوره جدیدی برای نظام اجرایی کشور خواهد بود، تاکید کرد: نکته اصلی در اقتصاد مقاومتی فرآیند فراگیری است.

اقتصاد مجوز محور

وی با بیان اینکه کشور ما در مواجهه با  اقتصاد مجوزمحور است، خاطر نشان کرد: در کشور تقریباً بیشتر نهادها وام می‌دهند در صورتی که دادن وام وظیفه بانک‌ها است و در مسئله تولید کار نیز اشتغالی که با وام شروع شود پایدار نیست و تجربه نشان داده رشد اقتصادی لزوماً منجر به اشتغال نمی‌شود.

سود کلان خرید و فروش ملک به تولید

منصوری با بیان اینکه گردشگری باید درست جهت داده شود تا ظرفیت بومی حفظ شود خاطرنشان کرد: تولید و کشاورزی در روستاها کم شده و خرید و فروش زمین و ساخت ساز جای آن را گرفته است.

وی با بیان اینکه سود خرید و فروش ملک بیشتر از سود حاصل از کشاورزی است اظهار کرد: چون زیرساخت لازم فراهم نیست هر کس می‌خواهد که ویلا داشته باشد.

جناب منصوری! تمام مواردی که در جلسه مطرح کردید از سودآور نبودن کشاورزی، تمایل کشاورزان به فروش زمین، دادن تسهیلات بدون ضابطه و... مشکل مازندران است، و مجوزهای صادره نه ‌تنها منجر به اشتغال برای استان نشد، بلکه راهی شد تا خوش‌نشینان در مازندران افزایش پیدا کنند و تغییر کاربری اراضی با سرعت زیاد انجام شود، کاش حضور شما در کارگروه اشتغال استان مرهم زخم افراد بیکار و کارگرانی شود که هر روز بنا به گفته آقای دریابیگی بیکار و به لیست بیمه‌ بیکاری بگیران افزوده می‌شود.

نام فرستنده :
ایمیل گیرنده :