آخرین عناوین

چهارشنبه 6 مرداد 1395-10:1 کد خبر:29532

آزاد سازی سواحل و چند ابهام:

چرا طرح آزاد سازی سواحل در مازندران شکست خورد؟

ساحل دریا در شمال با معضلات و مشکلات مهمی دست و پنجه نرم می کند که مهمترینش اشغال بخش وسیعی از سواحل توسط نهادهای گوناگون است.


به گزارش خزرتیترخبر و به نقل از وارش، هرچند از نظر قانونی دریا و سواحل آن در جمهوری اسلامی ایران ملی هستند و کسی حق دخل و تصرف در آن را ندارد اما ساحل دریا در شمال کشور با معضلات و مشکلات مهمی دست و پنجه نرم می کند که مهمترینش اشغال بخش وسیعی از سواحل توسط نهادهای گوناگون اعم از دولتی و خصوصی است به طوری که در برخی از شهرها حتی یک محوطه کوچک از ساحل هم برای استفاده عموم وجود ندارد و مردم قادر نیستند از این موهبت الهی استفاده نمایند.

وجود مشکلات فراوان در این زمینه سبب شد تا با اعتراضات وسیع مردم و تشکل های عام المنفعه ،طرح آزاد سازی سواحل و رعایت حریم شصت متری در دستور کار مسئولان قرار گیرد و از این رو به همه ارگان های دولتی و خصوصی ابلاغ شد تا عقب نشینی از محدوده ساحل را در دستور کار قرار دهند و بر این اساس و با آزاد شدن ساحل، هم مردم بتوانند از دریا بهره مند شوند و هم فرصت برای سرمایه گذاری بخش خصوصی برای طرح های گردشگری فراهم شود.

از زمان ابلاغ طرح آزاد سازی سواحل تا به امروز متاسفانه پیشرفت ناچیزی در زمینه بازگرداندن سواحل به  مردم به ویژه از طرف ارگان های دولتی و پلاژهای وابسته را شاهد بودیم.

دستگاه های دولتی که خود به عنوان زیر مجموعه سیستم عریض و طویل دولت باید در سریعترین زمان ممکن این عمل را انجام می دادند عملا در برابر این خواسته مقاومت کردند و با قلدری از اجرای این دستور سرپیچی کردند.

البته مشخص است که منافع بسیاری در دریا خواری و ساحل خواری برای برخی از دستگاه های عمومی وجود دارد اما اینکه چرا اینطور گستاخانه از دستورات دولت و ریاست جمهوری تبعیت نمی کنند باید ریشه یابی شده و آسیب شناسی شود، در حال حاضر بیش از هشتاد درصد سواحل شمال کشور مستقیم یا غیر مستقیم در سیطره دولتی ها است و مابقی هم به نوعی به این ازگان ها وابستگی دارند.

شکست طرح نا موفق آزاد سازی سواحل دلایل بسیاری دارد که باید در فرصت مقتضی به آن پرداخته شود.

بجز در برخی از سواحل مازندران که به نسبت درصد کوچکی از کل ساحل را در بر می گیرد در بقیه ساحل خبری از اجرای این دستورالعمل نیست به طوری که سالها پس از ابلاغ این دستور به سازمان های دولتی به تازگی علی شادمان فرماندار نوشهر از آزاد سازی موفقیت آمیز سه کیلومتر از سواحل نوشهر و در اختیار قراردادن آن به مردم سخن می گوید.

اینکه آزاد شدن سه کیلومتر از سواحل ملی آنهم پس از گذشت چندین سال چه پیامی برای مردم دارد را به خود مردم واگذار می کنیم تا تفسیر کنند اما چرا دولت در اجرای این طرح مهم قاطعیت لازم را بخرج نمی دهد پرسشی است که حتما باید در دستور کار رسانه ها قرار بگیرد.

شادمان با شادی فراوان اظهار داشت: این کار حدود 24 هزار مترمربع زمین ساحلی نیز آزاد ‎شد که یک فرصت خوب برای فراهم کردن شرایط سرمایه گذاری و ایجاد اشتغالزایی است .

وی با اعلام این که تمامی مسئولان دستگاههای ذیربط در آزاد کردن این مقدار حریم ساحلی مشارکت داشتند ، گفت که باید از فرصت ایجاد شده برای شکوفایی اقتصاد منطقه بهره برد،مشارکت تمامی مسئولان دستگاه ها در آزاد کردن سه کیلومتر از سواحل ملی آنهم با وجود قوانین و ابلاغیه های بیشمار خود نشان دهنده یک ضعف بزرگ ساختاری در چارت سیستمی دولت است که باید تحلیل شود.

به هر حال این اندک آزاد سازی را هم به فال نیک می گیریم و در فرصت مناسب مسئله سواحل دریای مازندران و معضلات آن را بررسی خواهیم کرد.

نام فرستنده :
ایمیل گیرنده :