آخرین عناوین

پنجشنبه 7 مرداد 1395-10:40 کد خبر:29542

لیست بدبختی های مازندران از زبان ‌آقای استاندار:

اعترافات بی سابقه فلاح / وقتی استاندار مازندران به سیم ‌آخر می زند!

مشکلات نه تنها حل نشده بلکه همچنان تکرار کمبودهای سابق است وبیشتر نوعی اعتراف به شکست است تا بیان دغدغه ها.


به گزارش خزرتیترخبر و به نقل از عبارت، آنچه می خوانید بخش کوچکی از لیست بلندوبالای بدبختی ها و کمبودهای استان است که فلاح بعد از سه سال استانداری از آنها سخن گفته است.

اینکه چرا این مشکلات نه تنها حل نشده بلکه همچنان تکرار کمبودهای سابق است را خود آقای فلاح باید پاسخ دهند اما عجالتا برخی از اظهارات ایشان مثل ،در صورت توجه به استان یا حتی یک هتل پنج ستاره در مازندران نداریم و یا از همه مهمتر اینکه گفته اند: رایزنی‌های برای صادرات مرکبات استان به روسیه شروع شد، آنهم بعد از سه سال بروبیا بین ما و روسها آنقدر عجیب است که به نظر می رسد بیشتر نوعی اعتراف به شکست باشد تا بیان دغدغه ها.

اینکه بعد از مراودات فراوان با روسیه تازه رایزنی‌های برای صادرات مرکبات استان به روسیه شروع شده یعنی تا این رایزنی ها به پایان برسد و بعد طراحی شود و بعد زمان بندی شود و النهایه به اجرا برسد به احتمال زیاد به سن این نسل قد نخواهد داد،در صورتی که بازخوانی وعده های سه سال گذشته چیز دیگری می گوید.

البته از زوایه ای دیگر نیز می توان این اظهارات را شجاعانه و امیدوار کننده دانسته، زیرا باید اول حقیقت را گفت تا مشکلات مشخص شود و بعد از مردم و بخش خصوصی تقاضای حمایت و همراهی داشت،حرف های تازه فلاح قدم مثبتی در مسیر شفاف سازی است اما از آن طرف نشان می دهد که تلاش های کافی برای رفع برخی از مشکلات که توقع حل آنها می رفت صورت نگرفته است.

خوشبختانه در یک هفته اخیر شاهد افزایش برخورد لفظی استاندار با بانک ها بوده ایم و همچنین رفت و آمد هیات های تجاری به استان فضای اقتصادی را شاداب کرده است، اما اگر خواستار شکوفایی اقتصادی و به نتیجه رسیدن این سفرها و قرارها هستیم باید کاری کنیم که اشتباهات گذشته تکرار نشود.

این نکته مهمی است که باید منتظر ماند و دید تا پایان تابستان تغییری جدی در سیاست ها و روش های اقتصادی استان(مخصوصا در حوزه روابط اقتصادی برون مرزی) صورت خواهد گرفت یا خیر.

گروه اقتصادی «عبارت» ضمن اعلام آمادی برای کمک و مشاوره، مخصوصا در زمینه تحلیل آماری به استانداری مازندران،  تا پایان تابستان فعالیت ها اقتصادی استانداری و ادارات دخیل در اقتصاد استان را به صورت دقیق بررسی خواهد کرد و نتیجه این بررسی ها را در پرونده ای ویژه منتشر خواهد نمود.

در ادامه توجه شما را به مشروح اظهارات استاندار مازندران به نقل از خبرگزاری فارس دعوت می کنیم:

ربیع فلاح‌جلودار در جلسه شورای برنامه‌ریزی استان، اظهار کرد: اقدامات خوبی در حوزه اقتصاد مقاومتی در استان شکل گرفت و تلاش‌های خوبی در زمینه اقتصاد مقاومتی در سال‌های گذشته انجام شد.

وی تصریح کرد: مازندران از استعداد و قابلیت‌های مناسبی در زمینه اقتصاد مقاومتی برخوردار است و در زمینه کشاورزی می‎تواند بخش مهمی از نیازهای اساسی کشور را تأمین می‎کند.

استاندار مازندران خاطرنشان کرد: برای توسعه کشاورزی استان نیاز به تأمین آب‌ داریم و در حال حاضر تنها 10 درصد آب‎‌های سطحی استان مهار شد.

این مسئول با اشاره به اینکه در چارچوب سیاست اقتصاد مقاومتی، مازندران می‎تواند 50 درصد نیاز واقعی کشور برنج را تأمین کند، اضافه کرد: تأمین برنج مورد نیاز کشور نیاز به مکانیزم کنترل واردات است و ورود برنج خارجی به استان نیاز به مدیریت دارد.

فلاح‌جلودار یادآور شد: در سال‌جاری بیش از 500 هزار تن به تولیدات استان در زمینه برنج اضافه شد، ولی دغدغه مهم کشاورزان بعد از تولید است که باید به این موضوع توجه جدی کرد.

وی ادامه داد: اگر برای مدیریت و تأمین آب مقداری فعالیت مناسب انجام شود، مازندران توان تأمین نیازمندی‌های برنج کشور دارد.

استاندارمازندران با اشاره به قابلیت مازندران در زمینه تولید مرغ، گفت: در صورت توجه به استان با همین وضعیت می‎توانیم بخش اعظمی از نیازهای کشور را تأمین کنیم.

این مسئول خاطرنشان کرد: در ارتباط با مسائل دریا مازندران ظرفیت بسیار مناسبی برای توسعه دارد و در حال حاضر میزان خاویار تولیدی دریا به دلیل تغییر رژیم مدیریت دریا کاهش پیدا کرد.

فلاح‌جلودار با اعلام اینکه طرح تولید ماهی در قفس در کنار دریا  مازندران آغاز شد، ادامه داد: ظرفیت 10 هزار تن تولید تاکنون فراهم شد و در سال‌های آینده ظرفیت تولید به بیش از 20 هزار تن می‎رسد.

وی افزود:تولید ماهی خاویاری در استان در حال انجام است و در کل دریای خزر تنها پنج تن تولید می‌شود این میزان تولید در سال‌های آینده ممکن است به 30 تن برسد.

استاندار مازندران به ظرفیت استان در زمینه تولید مرکبات نیز اشاره کرد و یادآور شد: رایزنی‌های برای صادرات مرکبات استان به روسیه شروع شد و برخی از اقدامات و رایزنی‌های نهایی در سطح ملی باید انجام شود.

این مسئول با اعلام اینکه برداشت نفت در دریای خزر توسط کشورهای همجوار شروع شد، تصریح کرد: حفر چاه نفت در محدوده دریایی خزر شروع شد.

فلاح‌جلودار اظهار کرد:مازندران در بحث گردشگری مازندران خدمات ملی ارائه می‎دهد ولی در حوزه زیرساخت‌ها با چالش‌های مواجه هستیم، در بحث جاده‌ای دچار مشکلاتی هستیم، جاده هراز وضعیت مناسبی ندارد، احداث جاده سوادکوه به دلیل طرح‌های مطالعاتی مشمول زمان شد.

وی با اعلام اینکه سالانه چندین میلیون مسافر در استان اقامت می‌گیرند، گفت: کمبود هتل در استان داریم، 20 هتل نیمه‌ تمام و حتی یک هتل پنج ستاره در مازندران نداریم.

همچنین فلاح  در ششمین نشست ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی استان که با حضور رئیس گروه اقتصادی دفتر مقام معظم رهبری و عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در ساری برگزار شد نیز دست به اعترافات و گلایه هایی بی سابقه زد که برخی از مهمترین آنها به نقل از خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران(ایرنا) بدین قرار است:

* اینکه همواره از ظرفیت های ملی استان در بخش های کشاورزی و گردشگری سخن بگوییم ولی توسعه نیافتن این بخش ها را منوط به رفع وجود مشکلات زیر ساختی اعلام کنیم ،دیگر برای مردم استان توجیه ندارد.

* اینکه سد سازی در استان مازندران با وجود شرایط مطلوب کشاورزی و نقش آن در امنیت غذایی کشور ۳۰ سال طول بکشد ، قابل قبول نیست.

 این پذیرفتنی نیست که سالانه بیش از ۷۵۰ میلی متر بارندگی داشته باشیم ، از بین ۷۲نوع محصول کشاورزی در ۱۴ نوع رتبه نخست کشور در اختیار ما باشد، اما کمتر از ۱۰ درصد آب سطحی را مهار کنیم .

* اینکه بیائیم در طول سال های پس از پیروزی انقلاب اسلامی به قابلیت ها و ظرفیت های کشاورزی و گردشگری مازندران اشاره کنیم ، اما همچنان زیر ساخت های استان توسعه نیابد ، مردم را خسته می کند.

*میلیون ها متر مکعب آب شیرین وارد دریا می شود ، اما در تامین آب کشاورزی و شرب با مشکل جدی مواجه هستیم.

* هنوز در حوزه صادرات بسته بندی و سورتیگ مناسب نداریم .

نام فرستنده :
ایمیل گیرنده :