آخرین عناوین

پنجشنبه 14 مرداد 1395-15:37 کد خبر:29558

در نشست مرکز ملی مطالعات و تحقیقات دریای خزر مطرح شد:

دریاچه خزر کوچک می شود!/ یک و نیم متر از عمق دریای مازندران کم شد

همزمان با نگرانی ها در مورد انتقال آب دریای خزر به کویر مرکزی و سمنان،تراز آب دریا به شدت کاهش یافته و این روند با شدت تمام ادامه دارد.


به گزارش خزرتیترخبر و به نقل از وارش، همزمان با نگرانی ها در مورد انتقال آب دریای خزر به کویر مرکزی و سمنان ، مطالعات نشان می دهد که تراز آب دریا در بیست سال گذشته به شدت کاهش یافته و این روند با شدت تمام ادامه دارد.

براساس گزارشی که توسط داریوش یوسفی مدیر مرکز ملی مطالعات و تحقیقات دریای خزر که در ساری مستقر است و در نشستی که اخیرا به منظور بررسی شرایط دریا و هم اندیشی برای بهبود شرایط موجود برگزار شد ارائه گشته است، اینگونه بیان شد : مقایسه تغییرات تراز آب در طی سال‌های اخیر نشان ‌دهنده روند سریع کاهشی تراز آب در دو سال اخیر است و این شیب تند کاهشی که با آمار تراز ارائه شده توسط سایر ایستگاه‌های تراز سنجی حاشیه خزر نیز هم خوانی دارد، متأثر از ادامه خشکسالی در حوضه آبریز خزر و کاهش بارش و در نتیجه کاهش آبدهی رودخانه‌ها و از جمله ولگا و نیز افزایش تبخیر ناشی از گرمای غیر متعارف است.

این اظهار نظر و همچنین ارائه نقطه نظرات کارشناسان در مورد شرایط بهداشتی و آلودگی های گوناگون اعم از نفتی و میکروبی در دریا ، موجب گشته است تا دوستداران محیط زیست نسبت به گذشته حساس ترشوند و پرسش های زیادی را مطرح کنند که هم دست اندکاران ملی و هم استانی باید در اسرع وقت پاسخگو باشند.

هرچند شاید نتوان همه تقصیرات را به گردن مسئولان انداخت و همانطور که در گزارش ارائه شده است عوامل محیطی مانند خشکسالی هم در این مورد نقش بزرگی برعهده داشتند اما برخی از عوامل انسانی مانند ورود هزاران لیتر شیرابه زباله ها و فاضلاب صنعتی و خانگی به این دریاچه رو به احتضار به طور کامل در اختیار مسئولان است که باید با برنامه ریزی مناسب برطرف شوند.

اما در کنار همه این مشکلات اعم از خشکسالی، فاضلاب و دیگر موارد مطروحه بحث انتقال آب خزر به سمنان یکی از موارد چالش برانگیز است که باید به دقت مورد بررسی  قرار گیرد.

اینکه علیرغم همه این معضلات باز هم دولت به طرح انتقال آب از این دریاچه بیمار اصرار دارد نشان دهنده خارج شدن تصمیم گیرندگان از دایره منطق است.

کاهش بارندگی و افزایش تبخیر به ویژه در حوزه آبریز جنوبی دریای خزر یکی از مهمترین نگرانی های ساکنان حوزه دریا است که باید به آن توجه شود.

مخصوصا مذاکرات مستمر با روسیه که هشتاد درصد آب ورودی دریا را از طریق رودخانه ولگا تامین میکند وکوچکترین تغییری در دِبی رودخانه ولگا تاثیر مستقیم و فوری بر سرنوشت دریاچه خزر خواهد داشت.

نام فرستنده :
ایمیل گیرنده :