آخرین عناوین

يکشنبه 31 مرداد 1395-12:33 کد خبر:30691

دبیر جشنواره سراسری سیاه بازی خبر داد:

رامسر میزبان سومین جشنواره سراسری نمایش سیاه بازی کشور

دبیر جشنواره سیاه بازی گفت: رامسر امسال میزبان سومین جشنواره سراسری نمایش سیاه بازی کشور می باشد.


به گزارش خزرتیترخبر، محمد جونیان دبیر و مدیر اجرائی سومین جشنواره سراسری نمایش های سنتی سیاه بازی اظهار داشت:الحمدالله با توجه به برگزاری دومین جشنواره نمایش های سیاه بازی در سال گذشته پس از 7 سال و موفقیت آمیز بودن آن در سال 1394 گروه هنری فخ که از قدیمی ترین گروه تأتر ارشاد اسلامی مازندران می باشد با حمایت مرکز هنرهای نمایشی و همکاری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان در نظر دارد، سومین دوره این جشنواره ملی و مردمی را در رامسر عروس شهرهای شمالی کشور و با همکاری و حمایت همه جانبه فرماندار و شهردار و شورای این شهرستان به مناسبت هفته وحدت برگزار نماید.

وی افزود: هدف از برگزاری این جشنواره که مازندران به عنوان مرکز و دبیرخانه این جشنواره در کشور می باشد، احیا و تقویت نمایش تخت حوضی و سیاه بازی می باشد که کم کم به دلایلی داشت فراموش می شد.

لذا اولین جشنوراه سیاه بازی با حضور تنها بازمانده سیاه ایران استاد سعدی افشار حدود 8 سال پیش برگزار کردیم، اما بخاطر مشکلات مالی نتوانستیم آن را ادامه بدهیم تا اینکه با آمدن جاودانی مدیر کل ارشاد اسلامی مازندران به استان و گرفتن سکان فرهنگ و هنر مازندران بنده پیشنهادی به ایشان دادم که با موافقت و حمایت همه جانبه وی سال گذشته با حضور استانهای مطرح کشور و همکاری شهرداری ساری این جشنواره را با موفقیت برگزار کردیم که در ادامه بر آن شدم با همکاری و میزبانی فرماندار و شهردار و شورای اسلامی  شهر رامسر جشنواره سیاه بازی کشوری را که پیش بینی می کنیم بیش از 150 هنرمند پیشکسوت و جوان از سراسر ایران اسلامی به مدت 5روز در رامسر حضور داشته باشند برگزار نمائیم.

دبیر سومین جشنواره سراسری نمایش های سیاه بازی گفت: یکی از امتیازاتی که مرکز هنرهای نمایشی و کانون نمایش های آئینی و سنتی کشور به ما دادند، معرفی منتخبین سومین جشنواره مستقیم به جشنواره بین المللی نمایش های آئینی و سنتی کشور می باشد که جا دارد من از عنایت ویژه شفیعی مدیر کل محترم مرکز نمایش بخاطر حمایت و دوستانمان در امور استانهای مرکز نمایشی تقدیر و تشکر نمایم.

جونیان در ادامه گفت: ما بسیارخوشحالیم در رابطه با برگزاری نمایش سیاه بازی که وقتی ما فراخوان برگزاری این جشنواره را به استانها دادیم و گروهها هم وقتی متوجه شدند که امسال هم در نظر داریم این جشنواره را در مازندران برگزار نمائیم، با تماس ها و پیام ها ضمن تشکر و استقبال، با چه شوق و ذوقی به دنبال متن نمایش سیاه بازی رفته و شروع به کار کردن نمودند که این نشان از اهمیت و جایگاه نمایش آئینی و سنتی سیاه بازی یا تخت حوضی در کشورمان می باشد.

وی 15ابان95 را اخرین زمان ارسال اثاربه دبیرخانه جشنواره به ادرس مازندران،ساری میدان امام اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان وبرگزاری جشنواره دا 23اذر95درشهرستان رامسراعلام کرد.

سرپرست گروه هنری فخ ،با اشاره به شخصیت سیاه در نمایش های سیاه بازی یا تحت حوضی گفت: در زبان فارسی کلمه «بازی» به جا و به معنای تقلید و نمایش نیز به کار می رود، در ادبیات هنرهای نمایشی به رفتارهایی که جنبه ی نمایش و تقلید دارند بازی اطلاق می شود.

لذا در نمایش هائی که سیاه نقش اصلی آن را بازی می کند و شیوه ی رفتار و طرز سخن گفتن را تقلید می کند و ادا و شکلک در می آورد را سیاه بازی می گویند، در این نوع نمایش «سیاه» در مطرح کردن هر چیز زبانش عریان است،رو در بایستی با کسی ندارد و از هر حرف و موضوعی معنی خارج از توقعی می سازد و حتی در پاره ای از لحظه ها خود را نیز مسخره می کند، البته این زمانی است که به خود بر میگردد ناگهان تنها می شود و در نهایت میتوان گفت «سیاه» مظهر توده های زجر کشیده و مظهر آزادی و فریاد و پاکی و صمیمیت می باشد.

ناگفته نماند حرف و مطلب در رابطه با شخصیت سیاه زیاد است اما فرصت مناسب نیست،انشاالله سعی می کنیم درطول برگزاری این جشنواره ازاستاتیدفن  جهت معرفی هرچه بیشترشخصیت سیاه استفاده نمائيم.

جونیان در پایان از همکاری استاندار مازندران و معاون سیاسی و امنیت وی، و از امام جمعه حجت الاسلام و المسلمین رضائی و فرماندار و شهردار رامسر بخاطر همکاری شان تقدیر و تشکر کرد.

نام فرستنده :
ایمیل گیرنده :