آخرین عناوین

دوشنبه 1 شهريور 1395-9:21 کد خبر:30695

رئیس اداره حفاظت محیط زیست آمل مطرح کرد:

از لزوم اجرای طرح تنفس رود هراز تا صدور 70 اخطار زیست‌محیطی به معادن آمل

رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان آمل گفت: تعداد 70 اخطار زیست محیطی برای معادن شن و ماسه این شهرستان در حوزه آبریز هراز صادر شد.


به گزارش خزرتیترخبر و به نقل از فارس، بهمن صادق‎‌نژاد با اشاره به اینکه محیط‌بانان افراد پرتلاش هستند که علاوه بر پایش محیط طبیعی، پایش محیط زیست انسانی را در مناطق مختلف برعهده دارند، اظهار کرد: یکی از مواردی که به محیط‌بانان توصیه می‌شود تا پیگیری از آن مستمر انجام شود سرکشی از معادن در حوزه مسیر آبریز هراز است.

وی با تأکید بر اینکه عمده مشکلات‌ معادن مسیر رودخانه هراز به آلودگی هوا، ایجاد گرد و خاک‌ حاصل از فرآیند فعالیت‌شان باز می‌گردد، افزود: آلودگی فیزیکی آب هم از دیگر مشکلاتی بوده که همه آنها مشهود است و با بازدیدهای میدانی می‌توان آن را از نزدیک مشاهده و درک کرد.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست آمل و محمودآباد با اعلام اینکه کارشناسان این اداره در کنار محیط‌بانان در دو بخش محیط زیست انسانی و طبیعی مشغول به کار هستند، تصریح کرد: سه کارشناس در این شهرستان امر مهم نظارت و پایش را عهده ‌دار بوده و در پایش و نظارت‌ها پاسخگوی استعلامات برون‌سازمانی و نامه‌های درون‌سازمانی هستند.

این مسئول گفت: با آغاز فعالیتم از سال 1393 در شهرستان آمل در انجام تکالیف سازمانی نه عدول کرده و نه هیچ اغماض داشتم زیرا تمام سعی‌مان این است آنچه که رسالت سازمانی بوده به بهترین شکل انجام شود.

* ممنوعیت صید ماهیان قزل‌آلا خال قرمز در رودخانه هراز

صادق‌نژاد با بیان اینکه حساسیت شدیدی از سوی سازمان حفاظت محیط زیست و اداره‌کل حفاظت محیط زیست مازندران در حوزه آبریز هراز وجود دارد، خاطرنشان کرد: رودخانه هراز یکی از بزرگترین رودخانه‌های استان بوده که در بالادست به دلیل وجود ماهیان قزل‌آلا خال قرمز از پلور تا آب اسک حفاظت شده و در پایین دست با توجه به وجود منطقه آزاد در قالب منطقه حفاظت شده قرار نمی‌گیرد ولی قوانین خاص در آن حکمفرما بوده، صید ماهی با اخذ پروانه آزاد است.

وی افزود: صید در جایی که ماهیان خال قرمز زیست دارند ممنوع است مگر اینکه با دستورالعمل‌های خاص همراه باشد.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست آمل و محمودآباد با بیان اینکه پایش مزارع پرورش ماهی به عنوان واحدهایی که در مسیر رودخانه هراز قرار دارند از دغدغه‌های ما است، ادامه داد: تکالیف اصلی‌مان در مزارع مبنی بر نصب سیستم‌های تصفیه است تا خروجی‌اش منطبق با استانداردها و نزدیک به آن باشد.

این مسئول با بیان اینکه در زمینه ساخت و سازهای غیرمجاز به استناد ماده 690 قانون مجازات‌های اسلامی ورود پیدا کرده و پیگیر تخلفات هستیم، تصریح کرد: تاکنون پیگیری قضایی سه مزرعه پرورش ماهی انجام شده و بعد از صدور اخطاریه‌های قانونی و ابلاغ در راستای کاهش تخلفات گام برداشتیم.

صادق‌نژاد یادآور شد: در رابطه با ساخت و سازهای غیر مجاز و عدم رعایت ملاحظات زیست محیطی که منتج به رأی نشد پیگیر موارد قانونی هستیم.

وی با اشاره به اینکه ساخت جاده و چهار خطه کردن محور هراز از مواردی بوده که در آن شرکت‌های مختلف پیمانکار مشغول به فعالیت هستند، بیان کرد: فعالیت این شرکت‌ها هم تحت پایش قرار دارند همچنین اخطارهای زیست محیطی متعددی برای شرکت‌های پیمانکار صادر شده و بیش از 20 مورد صدور اخطاریه قانونی برای پیمانکاران محور هراز صورت گرفت که بیش از 10 بار واحدهای دانه ‌بندی شن و ماسه تعطیل و پلمب شدند.

* وجود 22 معدن در حوزه آبریز هراز

رئیس اداره حفاظت محیط زیست آمل و محمودآباد با بیان اینکه سه پیمانکار برای تشکیل پرونده قضایی راهی مراجع شدند، ادامه داد: یکی از این پرونده‌ها منتج به صدور رأی در دادگاه بدوی شد و مورد اعتراض طرف مقابل قرار گرفت و برای تجدید نظر به مراجع قضایی استان رفته و مسؤولان این نهاد پیگیر آن هستند.

این مسئول یادآور شد:در رابطه با معادن شن و ماسه در اختیار اشخاص و شرکت‌های تعاونی قرار دارند نیز سه مرحله تعریف فرآیند انجام شده که پایش و گزارش کارشناس در این بخش جای دارد.

صادق‌نژاد خاطرنشان کرد:معادنی که در اختیار اشخاص بوده و یا در قالب شرکت‌های تعاونی قرار دارند از نگاه محیط زیست باید سه مهم را رعایت کنند.

وی افزود: مجوز جایگاه معدن و مکان تهیه مواد اولیه، مجوز احداث و بهره‌ برداری و نصب دستگاه دانه‌ بندی شن و ماسه و مجوز بهره‌برداری از دستگاه‌هایی که جواز نصب آنها داده شد از مهم‌ترین موارد است.

صادق‌نژاد با تأکید بر اینکه در حوزه آبریز هراز تعداد 22 معدن فعال وجود دارند که یا مجوز معدن داشته و یا مجوز مواد اولیه را ندارند و از جاهای دیگر مواد اولیه را تهیه می‌کنند، گفت: آن دسته از معادنی که مجوز نصب دستگاه سنگ‌شکن و دانه‌بندی را ندارند از نگاه زیست محیطی فعالیت‌شان غیرقانونی است و در این زمینه با ورود و صدور اخطاریه‌های متعدد در صدد جلوگیری از فعالیت آنها بر آمدیم.

وی متذکر شد: طی سال 93 تعداد 95 اخطار زیست محیطی برای رفع آلایندگی 22 معدن صادر شد و در سال جاری 54 بار اخطار زیست محیطی ارسال شده و اقدام به پلمب و تعطیلی فعالیت‌ها متخلفان کردیم.

* صدور 70 اخطار زیست محیطی و 35 بار پلمب معادن شن و ماسه

رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان آمل و محمودآباد با اعلام اینکه مجوز احداث و بهره‌برداری واحدهای متخلف بعد از پلمب به مراجع قضایی اعلام می‌شود، بیان کرد: با درخواست کارشناسان پس از بازدید متعدد اگر موارد آلایندگی واحدهای متخلف رفع شد بر اساس قانون فک پلمب انجام شده و فعالیت واحدها ادامه می‌یابد.

این مسئول با اشاره به اینکه طی سال‌های 94 و 95 بیش از 70 اخطار زیست محیطی برای معادن صادر شد، گفت: از این اخطارها تاکنون 35 مورد منجر به تعطیلی واحدهای دانه‌بندی شن و ماسه شد همچنین برای نمونه برای یک معدن شن و ماسه از سال گذشته تاکنون چهار با اخطاریه زیست‌محیطی ارسال شده و سه بار منجر به تعطیلی آن به دلیل عدم رعایت ملاحظات زیست محیطی شد البته برای معدن دیگر هم از سال 94 تاکنون پنج بار اخطار زیست محیطی دریافت کرد که منجر به دو بار تعطیلی شد.

صادق‌نژاد با بیان اینکه در بخش چهار خطه کردن محور هراز شرکت‌های پیمانکاری از سال 93 تاکنون بیش از 4 بار اخطار زیست محیطی دریافت کردند و در این بین تعدادی از شرکت‌ها حدود 3 بار پلمب شدند، خاطرنشان کرد: از دو سال گذشته تاکنون بیش از 165 اخطار زیست محیطی فقط در حوزه معدن صادر شد که بیش از 85 بار معادن به دلیل عدم رعایت ملاحظات زیست محیطی پلمب شدند.

وی بیان کرد: از فعالیت یک معدن به دلیل قرار گرفتن در منطقه حفاظت شده 10 درصد سیاه‌ریشه جلوگیری شد و معدن دیگر به دلیل تجاوز به بستر رودخانه مشمول ماده 690 شد که رأی آن در دادگاه بدوی و تجدید نظر استان مازندران منجر به محکومیت شده و منتظریم ساز و کار اجرای حکم و مهیا شدن زمینه برای بر چیدن ادوات معدن هستیم.

* مخالف هر گونه برداشت معدنی در حوزه قله دماوند هستیم

رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان آمل و محمودآباد با اشاره به اینکه معدن دیگر دو بار مشمول ماده 690 شد که پرونده‌اش در حوزه قضایی آمل در دست رسیدگی است، خاطرنشان کرد: برای حفاظت از قله دماوند هم با تلاش و کوشش مسئولان موفق شدیم همه معادن پوکه‌های معدنی اطراف دماوند از ارتفاعات 2 هزار و 200 متر را پلمب کنیم.

این مسئول با اشاره به اینکه تعداد 5 معدن پوکه از ارتفاعات 2 هزار و 200 متر مربع به بالا کاملا تعطیل شدند که بزرگترین آن معدن ملار بود، ادامه داد: در ارتفاعات زیر 2 هزار و 200 متر به پایین هم سه معدن فعالیت دارند که فعالیت‌شان به صورت مستمر پایش می‌شود و در ارتباط با مسائل زیست‌محیطی آنها نظارت دقیق داریم.

* لزوم اجرای طرح تنفس رودخانه هراز

صادق‌نژاد با اعلام اینکه نامه‌ای از سوی کارگروه معدن وزارت صنعت و معدن ابلاغ شده که برای فعالیت معادن ارتفاعات زیر 2 هزار و 200 متر ادارات محیط زیست، منابع طبیعی و صنعت و معدن تعیین تکلیف کنند، گفت: با فعالیت معادن پای قله دماوند مخالف بوده و معتقدم همه آنها باید برچیده شوند البته در این راستا منتظر تشکیل کمیته‌ای هستیم.

وی با تأکید بر اینکه مخالف هر گونه برداشت معدنی در حوزه دماوند و اطراف آن هستیم، یادآور شد: قله دماوند یک اثر طبیعی و ملی بسیار مهم است و ارزش زیادی برای ما دارد پس نباید پوشش گیاهی و زیست‌گاه جانوران تخریب شده و به تخریب محیط زیست منجر شود.

صادق‌نژاد با اعلام اینکه دشت‌های شقایق در اطراف قله دماوند به دلیل بی‌اعتنایی برخی معدن‌داران از بین رفته است، متذکر شد: بسیاری از زیست‌گاه‌های بکر جانوری و پوشش‌های گیاهان در قله دماوند از بین رفته و گونه‌های جانوری کوچ کردند همچنین ایجاد جاده‌ها در مسیر قله دسترسی به برخی موارد را آسان کرد.

وی با اشاره به نوشتن طرحی با عنوان تنفس در رودخانه هراز، افزود: با استفاده از این طرح دو روز در هفته معادن مسیر رودخانه هراز تعطیل می‌شوند و هیچ دستگاه سنگ‌شکن روشن نمی‌شود.

* آلودگی فیزیکی رودخانه هراز از حد استاندار بالاتر رفته است

رئیس اداره حفاظت محیط زیست آمل و محمودآباد با اعلام اینکه در حوزه معادن بخش بلده پایش‌های لازم انجام می‌شود، گفت: از مسئولان شهرستان نور تقاضا دارم تا طرح تنفس را در معادن بلده اجرا کرده تا 48 ساعت به کوه و رودخانه‌ها استراحت داده شود و مردم و همشهریان رودخانه هراز را زلال ببینند.

این مسئول بیان کرد: طرح تنفس هراز از هفته گذشته آغاز شده و در حال انجام آن هستیم البته به دلیل اینکه ماده قانونی از سوی دستگاه قضا تعریف نشده از فرماندار ویژه آمل خواستاریم تا طرح را در شورای تأمین مصوب کرده و به اجرا درآورد.

صادق‌نژاد با تأکید بر اینکه آلودگی فیزیکی رودخانه هراز با توجه به فعالیت معادن از حد استاندار بالاتر رفته است، ادامه داد:هر چند میزان استاندار آلودگی از طریق کدورت آب به وسیله دستگاه کدورت‌سنج اندازه‌گیری می‌شود و این میزان به صورت فصلی متغییر است ولی میزان استاندار حداکثر تا 50 واحد MTU است.

وی گفت: کدورت آب رودخانه هراز براساس دبی آب و بارندگی در مناطق مختلف تفاوت دارد و در زمان سیلاب و فصل‌های مختلف متغییر است.

نام فرستنده :
ایمیل گیرنده :