آخرین عناوین

سه شنبه 2 شهريور 1395-10:31 کد خبر:30715

عدم اجماع و پراکندگی نظرات در مورد منطقه آزاد:

نمایندگان مازندران خواستار تعیین سه نقطه برای معرفی منطقه آزاد شدند /متن نامه

فشارها از طرف افکار عمومی مازندران، برای ایجاد منطقه آزاد تجاری وارد فاز تازه ای شده و مردم امیدوارند، معرفی سه نقطه در مازندران عملی شود.


به گزارش خزرتیترخبر و به نقل از وارش، فشارها از طرف افکار عمومی مازندران برای ایجاد منطقه آزاد تجاری – صنعتی در استان وارد فاز تازه ای شده است، پس از اینکه در لایحه تقدیمی دولت به مجلس که در آن هفت منطقه آزاد جدید درخواست شده بود و در کمال شگفتی نامی از مازندران در این لیست نبود، هجمه سنگین رسانه ای علیه عملکرد ضعیف نمایندگان و عدم توانایی آنان برای اجماع و جلب نظر مسئولان دولتی به راه افتاد.

بعد از این اتفاقات بود که مجمع تصمیم گرفت برای برون رفت از بن بست منطقه آزاد در مازندران به یک راه حل جامع الشرایط دست یابد.

به این معنا که نمایندگان  به دلیل عقب ماندگی تاریخی مازندران از قافله توسعه، خواستار جبران مافات توسط دولت و تعیین سه نقطه در مازندران به عنوان منطقه آزاد شدند.

بندر امیر آباد به عنوان منطقه آزاد انرژی، بندر بابلسر و فریدونکنار به عنوان منطقه آزاد تجاری و بندر نوشهر به عنوان منطقه آزاد گردشگری.اما در این ارتباط چند مورد وجود دارد که ظاهرا از نگاه نمایندگان مغفول مانده است.

نخست اینکه آیا دولت در شرایطی که مخالفت ها و اعمال نظرات درباره عدم کارایی منطقه آزاد در کشور بالا گرفته است با تعیین سه نقطه در مازندران به عنوان منطقه آزاد موافقت می کند؟

دوم اینکه آیا زیرساخت های همه مناطق جهت آزاد شدن فراهم است آنقدر که دولت را مجاب به پذیرش این مسئله کند؟

سوم هم همدلی و همبستگی نمایندگان تا کجا ادامه خواهد داشت؟

آنگونه که تجربه نشان می دهد نمایندگان مازندران چندان به منافع استراتژیک استان اعتقاد ندارند و هرگاه کار تا مراحل حساس پیش رفته است ناگهان به دلایلی که عمدتا منطقه گرایانه بوده است پروژه ها متوقف شدند.

در نامه ای که تصویر آن منتشر شده است نکات قابل تاملی به چشم می خورد از جمله متن نامه که نشان می دهد بسیار تند و سریع نوشته شده است چرا که جمله بندی و قواعد آن اشکالاتی دارد و دوم اضافه کردن دو منطقه با خودکار در نامه بود که معلوم می شود بعدا و بنا بر شرایط خاص اضافه شدند یعنی آمل و فرح آباد و سوم عدم امضاء نامه توسط شاعری نماینده بهشهر، نکا و گلوگاه که آن هم در جای خود تعجب برانگیز بود.

به هر حال این درخواست به صورت حضوری توسط نمایندگان نوشهر و بابلسر به ترکان تحویل داده شد و آنطور که احمدی لاشکی گفته است در باره ضرورت ایجاد منطقه آزاد در مازندران تذکر جدی به رئیس مناطق آزاد کشور داده شد تا وی با رایزنی با رئیس جمهور نام سه منطقه فوق را با شرایط ذکر شده در لایحه دولت بگنجاند.

هرچند مردم و رسانه ها امیدوارند این اتفاق خجسته یعنی معرفی سه نقطه در مازندران عملی شود منتها تجربه نشان می دهد رسیدن به این هدف کار دشوار و بسیار بعیدی است،مردم هم مانند نمایندگان  منتظر تصمیم دولت در این زمینه خواهند نشست .

نام فرستنده :
ایمیل گیرنده :

  • کارشناس
    دوشنبه 12 مهر 1395-2:14


    آقا چرا دنبال کار نشد هستند.از گیلان یاد بگیرید مثل آدم قدیمی ترین بندرش انزلی را معرفی کردند و دولت قبول کرد.اگر مسئولین رشت مثل ساری تنگ نظر بودند و رودسر و لنگرود و غیره را یه عنوان رقیب پوشالی انزلی علم میکردند دولت هم میخندید و میگذشت.بندر صد ساله نوشهر را حمایت نکردندو عمق ۹۰۰متری نوشهر و نزدیک ترین بندر کشور به پایتخت را ندیدند عوضش ضلع غربی تالاب میانکاله را در ده سال گذشته تبدیل به بندر امیراباد کردند.الان هم طبق نظر کارشناسان و گوگل و ویکیپدیا بندر امیراباد باعث خشکی خلیج گرگان شده است و چون جریان خزر غرب به شرق هست مثل باد و باران خزر.رسوب آب خزر در شرق استان و امیراباد وحشتناک هست و آب آنجا از حرکت می ایستد و هر روز کشتی لایروب کف امیراباد را میکند اما فردا دوباره پر میشود.همه فهمیدند اما نماینده ساری هیچ وقت نمیفهمد.بندر نوشهر روی کار کارشناسی صد سال پیش توسط هلندیها تاسیس شده.نه کار متعصبانه و قبیله پرستی.با بازگشایی آزادراه تهران شمال و تغییر جمعیتی غرب مازندران تبدیل به استان جدید خواهد شد